Rabu, 26 Februari 2020

27:36-37 Tafsir Surah An Naml, ayat 36-37.

فَلَمَّا جَاءَ سُلَيْمَانَ قَالَ أَتُمِدُّونَنِ بِمَالٍ فَمَا آتَانِيَ اللَّهُ خَيْرٌ مِمَّا آتَاكُمْ بَلْ أَنْتُمْ بِهَدِيَّتِكُمْ تَفْرَحُونَ (٣٦) ارْجِعْ إِلَيْهِمْ فَلَنَأْتِيَنَّهُمْ بِجُنُودٍ لا قِبَلَ لَهُمْ بِهَا وَلَنُخْرِجَنَّهُمْ مِنْهَا أَذِلَّةً وَهُمْ صَاغِرُونَ (٣٧)

Ratu Balqis mengirimkan hadiah yang sangat besar jumlahnya kepada Nabi Sulaiman a.s., berupa wadah-wadah yang semuanya terbuat dari emas.

"36. Maka tatkala datang kepada Sulaiman,"

Ketika para utusan itu sampai kepada Sulaiman a.s., Beliau tidak melirik sedikit pun terhadap hadiah yang mereka bawa dan tidak memperhatikannya, bahkan berpaling darinya. Lalu Beliau berkata sambil mengingkari dan marah kepada mereka.

"berkata, "Apakah kalian memberiku harta?""

Patutkah kalian menolong aku atau memberi kepadaku harta? Iaitu adakah kamu membujuk diriku dengan harta ini agar aku membiarkan kalian tetap dalam kemusyrikan kalian dan agar kerajaan kalian tetap lestari?

"Maka apa yang Allah berikan kepadaku lebih baik dari apa yang Dia berikan kepadamu; tetapi kalian dengan hadiah kalian gembira."

Kenabian dan kerajaan, harta dan bala tentera yang Allah berikan kepadaku lebih baik daripada apa yang Allah berikan kepada kalian; tetapi kalian merasa bangga dengan hadiah kalian. Maksudnya, kalianlah orang-orang yang memburu hadiah dan cenderamata, tetapi aku tidak mahu menerima kecuali kamu masuk Islam atau perang.

"37. Kembalilah kepada mereka," 

Kembalilah kepada mereka dengan membawa kembali hadiah kalian ini.

"maka sungguh kami akan datangi mereka dengan tentera tidak mampu melawan bagi mereka dengannya," 

Sungguh, kami pasti akan mendatangi mereka dengan bala tentera yang mereka tidak kuasa melawannya. Iaitu mereka tidak mempunyai kekuatan yang seimbang untuk melawannya.

"dan sungguh akan kami usir mereka darinya terhina" 

Akan kami usir mereka dari negeri Saba secara terhina. Iaitu Kami akan mengeluarkan mereka sebenar-benarnya dari negeri mereka dalam keadaan hina.

"dan mereka orang-orang yang rendah." 

Mereka akan menjadi tawanan-tawanan yang hina dina. Iaitu dalam keadaan hina dan dikalahkan, jika mereka tidak taat dan tunduk.

Maka utusan itu kembali kepada ratu mereka dengan membawa kembali hadiahnya dan menyampaikan kata-kata Sulaiman a.s., maka ratu mereka juga kaumnya tunduk dan patuh.

Mereka pun segera bersiap-siap untuk mengadakan perjalanan menuju kerajaan Sulaiman a.s. dengan rasa tunduk, menyerah dan menghormati Sulaiman a.s. serta berniat akan mengikuti agama Islam. Ketika Nabi Sulaiman mengetahui kedatangan mereka, gembiralah Beliau dan sangat suka.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...