Khamis, 8 September 2016

46:15-16 Tafsir Surah Al Ahqaf ayat 15-16.

قُلْ مَا كُنْتُ بِدْعًا مِنَ الرُّسُلِ وَمَا أَدْرِي مَا يُفْعَلُ بِي وَلا بِكُمْ إِنْ أَتَّبِعُ إِلا مَا وَوَصَّيْنَا الإنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلاثُونَ شَهْرًا حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ (١٥) أُولَئِكَ الَّذِينَ نَتَقَبَّلُ عَنْهُمْ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَنَتَجاوَزُ عَنْ سَيِّئَاتِهِمْ فِي أَصْحَابِ الْجَنَّةِ وَعْدَ الصِّدْقِ الَّذِي كَانُوا يُوعَدُونَ (١٦)

Ummu Sa'd berkata kepada Sa’d, "Bukankah Allah telah memerintahkan manusia untuk menaati kedua orang tuanya? Maka sekarang aku tidak mahu makan dan minum lagi sebelum kamu kafir kepada Allah." Ummu Sa’d tidak mahu makan dan minum sehingga keluarganya terpaksa membuka mulutnya dengan memakai tongkat lalu memasukkan makanan dan minuman ke dalamnya.

Lalu Allah s.w.t. menurunkan ayat,

"15. Dan Kami wasiatkan manusia terhadap kedua orang tuanya berbuat baik,"

Allah s.w.t. memerintahkan kepada manusia untuk berbakti dan mengasihi kedua orang tuanya. Perbuatan baik kepada kedua ibu bapa mereka adalah seperti berkata yang lembut dan halus, memberi nafkah dan perbuatan ihsan lainnya. Yang demikian itu adalah kerana,

"mengandungnya ibunya susah payah," 

Iaitu mengalami kesengsaraan kerana mengandungnya dan kesusahan serta kepayahan yang biasa dialami oleh wanita yang sedang hamil.

"dan melahirkannya susah payah." 

Iaitu juga dengan penderitaan saat melahirkan bayinya lagi sangat susah dan masyaqqat (payah).

"Dan mengandungnya dan menyapihnya tiga puluh bulan," 

Tempoh mengandungnya sampai menceraikan susu adalah selama tiga puluh bulan. Masa mengandungnya adalah selama enam hingga sembilan bulan. Setelah dilahirkan, ibunya menyempurnakan penyusuannya selama dua puluh satu hingga dua puluh empat bulan. Tempoh-tempoh itu tidak sama bagi setiap orang. Ibunya mengalami kepayahan dan penderitaan saat mengandung, melahirkan, menyusui dan mengasuhnya dalam masa yang cukup lama dan tidak terputus.

"sehingga apabila dia sampai dewasanya," 

Dewasa bermaksud sempurna kekuatannya, akalnya dan pandangannya iaitu pada usianya tiga puluh atau tiga puluh tiga tahun.

"dan sampai empat puluh tahun," 

Akalnya sudah matang dan pemahaman serta pengendalian dirinya sudah sempurna. Biasanya seseorang tidak berubah lagi dari kebiasaan yang dilakukannya bila mencapai usia empat puluh tahun. Diturutinya semua yang disukainya sehingga uban telah menghiasi kepalanya. Ia berkata kepada kebatilan, "Menjauhlah dariku!"

Seseorang yang meninggalkan kemaksiatan dan dosa-dosa selama empat puluh tahun kerana malu kepada manusia, kemudian dia meninggalkannya sesudah itu kerana malu kepada Allah.

Seseorang akan dihukum kerana dosa-dosanya apabila usianya mencapai empat puluh tahun.

Nabi s.a.w. bersabda, "Seorang hamba yang muslim apabila usianya mencapai empat puluh tahun, Allah meringankan hisabnya; dan apabila usianya mencapai enam puluh tahun, Allah memberinya rezeki Inabah (kembali ke jalanNya). Dan apabila usianya mencapai tujuh puluh tahun, penduduk langit menyukainya. Dan apabila usianya mencapai lapan puluh tahun, Allah s.w.t. menetapkan kebaikan-kebaikannya dan menghapuskan keburukan-keburukannya. Dan apabila usianya mencapai sembilan puluh tahun, Allah mengampuni semua dosanya yang terdahulu dan yang akan datang, dan mengizinkannya untuk memberi syafaat buat ahli baitnya dan dicatatkan (baginya) di langit, bahawa dia adalah tawanan Allah di bumiNya."

"dia berkata, "Tuhanku tunjukilah aku agar aku mensyukuri nikmatMu yang Engkau limpahkan kepadaku""

Maksudnya, berilah aku ilham, atau bimbinglah aku agar mensyukuri nikmat agama dan nikmat dunia. Mensyukurinya adalah dengan menggunakan nikmat-nikmat itu untuk menaati pemberi nikmat, mengakuinya dan merasa dirinya kurang bersyukur serta bersungguh-sungguh dalam memuji Allah s.w.t.

"dan kepada kedua orang tuaku" 

Nikmat yang Allah berikan kepada orang tua merupakan nikmat bagi anak-anaknya. Di antara sekian nikmat yang Allah limpahkan kepada orang tua yang paling besarnya adalah nikmat beragama Islam dan mengamalkannya sehingga anak-anaknya dapat mengikutinya.

"dan agar aku beramal soleh Engkau meridhainya;" 

Di masa mendatang.

"dan berilah kebaikan kepadaku pada keturunanku." 

Iaitu berilah kebaikan kepadaku dengan memberi kebaikan kepada keturunanku agar Allah memperbaiki keadaan mereka, dan bahawa kesolehan mereka manfaatnya kembali juga kepada kedua orang tua mereka.

"Sungguh, aku bertaubat kepadaMu," 

Dari dosa dan maksiat serta kembali menaatiMu.

"dan sungguh, aku termasuk orang-orang muslim."

Iaitu orang-orang yang berserah diri kepada Allah. Ini adalah panduan bagi yang sudah berusia empat puluh tahun untuk memperbaharui taubat dan berserah diri kepada Allah.

"16. Mereka itu orang-orang yang Kami terima dari mereka lebih baik apa yang mereka kerjakan" 

Iaitu mereka yang kembali, memohon ampun kepada Allah, mengusahakan apa yang telah terlepas dari mereka dan berusaha memperbaiki amalan ketaatannya.

"dan Kami hapus dari kesalahan-kesalahan mereka, dalam penghuni syurga." 

Mereka akan memperoleh kebaikan dan sesuatu yang mereka cintai, terhindar dari keburukan dan sesuatu yang mereka benci dan mereka akan menjadi penghuni syurga.

"Janji benar yang mereka dijanjikan."

Itu janji yang benar yang telah dijanjikan kepada mereka. Sesungguhnya Allah s.w.t. tidak pernah mengingkari janjiNya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...