Khamis, 18 Ogos 2016

78:21-30 Tafsir Surah An Naba’, ayat 21-30.

إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا (٢١) لِلطَّاغِينَ مَآبًا (٢٢) لابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا (٢٣) لا يَذُوقُونَ فِيهَا بَرْدًا وَلا شَرَابًا (٢٤) إِلا حَمِيمًا وَغَسَّاقًا (٢٥) جَزَاءً وِفَاقًا (٢٦) إِنَّهُمْ كَانُوا لا يَرْجُونَ حِسَابًا (٢٧) وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كِذَّابًا (٢٨) وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ كِتَابًا (٢٩) فَذُوقُوا فَلَنْ نَزِيدَكُمْ إِلا عَذَابًا (٣٠)

Allah s.w.t. berfirman, 

"21. Sungguh, Jahannam adalah tempat pengintaian." 

Di neraka Jahannam ada suatu tempat dimana para penjaga neraka mengintai dan mengawasi isi neraka. Semua orang yang akan masuk syurga mesti melintasi neraka. Di atas neraka terdapat tiga buah jambatan. Jika ia mempunyai jawaz (paspot), selamatlah ia; dan jika tidak mempunyainya, maka ia ditahan. Neraka Jahanam itu adalah tempat yang telah disediakan dan dikhususkan.

"22. Bagi orang-orang yang berlebihan menjadi tempat kembali." 

Iaitu tempat kembali, menetap dan pulangnya para pembangkang, para penderhaka yang menentang rasul-rasul Allah.

"23. Mereka tinggal di dalamnya dalam masa yang lama." 

Mereka tinggal di dalamnya selama berabad-abad, masa yang tiada habis-habisnya, setiap kali habis satu abad datang lagi abad selanjutnya, tanpa ada batasnya atau kekal di dalamnya. Tiada seorang pun yang mengetahui bilangan masa tersebut kecuali hanya Allah s.w.t.

"24. Mereka tidak merasakan di dalamnya kesejukan dan tidak minuman." 

Tidak merasa kesejukan bermaksud mereka tidak dapat tidur selamanya, tiada sesuatu untuk menyejukkan kulit dan hati mereka. Mereka tidak mendapat minuman yang baik buat pengisi perut mereka, untuk menghilangkan rasa haus mereka dan untuk menyejukkan bahagian dalam badan mereka. Dengan demikian, mereka merasakan panas luar dan dalam.

Kemudian Allah mengadakan lagi bagi mereka sesudahnya azab yang lain yang berbeda dengan azab yang sebelumnya. Azab di neraka itu tiada habis-habisnya.

"25. Kecuali air yang mendidih dan air nanah." 

Kesejukan diganti dengan air yang mendidih dan minuman yang sedap diganti dengan nanah. Hamim bermaksud air yang panasnya telah mencapai puncak didihnya; dan gassaq bermaksud campuran dari nanah, keringat, air mata, dan yang keluar dari luka-luka ahli neraka, dinginnya tidak terperi, dan baunya yang busuk tidak tertahan.

"26. Balasan yang setimpal." 

Siksaan yang mereka alami ini merupakan hasil yang sesuai dengan amal perbuatan mereka yang rosak selama mereka berada di dunia. Allah tidaklah menzalimi mereka, tetapi merekalah yang menzalimi diri mereka sendiri.

"27. Sungguh mereka, mereka tidak mengharapkan perhitungan." 

Mereka dahulu tidak takut dan tidak berharap kepada hisab. Mereka mengingkari kebangkitan dan sama sekali tidak percaya bahawa di alam akhirat ada kehidupan lain yang mereka akan mendapati balasan amal perbuatannya dan menjalani hisabnya sehingga mereka tidak beramal untuk akhirat.

"28. Dan mereka mendustakan ayat-ayat Kami dengan pendustaan yang sangat." 

Mereka mendustakan hujah-hujah Allah dan bukti-bukti kebenaranNya terhadap makhlukNya, yang Dia turunkan kepada para rasulNya, tetapi mereka menyambutnya dengan kedustaan dan keingkaran.

"29. Dan segala sesuatu Kami telah mengumpulkan dalam suatu kitab." 

Allah mengetahui amal perbuatan semua hamba. Sedikit maupun banyak, baik maupun buruk amalan mereka dicatatkan di dalam buku catatan amalan manusia. Di antara yang tercatat dalam catatan amal itu adalah pendustaan mereka terhadap Al Qur’an. Dikatakan kepada penduduk neraka,

"30. Maka rasakanlah! Maka tidak akan Kami menambah kalian kecuali azab." 

Rasakanlah akibat dari perbuatan kalian azab yang pedih dan kehinaan yang kekal, maka Kami tidak akan menambahkan kepada kalian selain azab yang beraneka ragam wahai orang-orang yang mendustakan.

Mereka berada dalam tambahan azab selama-lamanya. Ayat ini merupakan ayat yang paling keras menerangkan tentang dahsyatnya azab neraka.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...