Khamis, 29 Disember 2016

4:173-175 Tafsir Surah An Nisa, ayat 173-175.

فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَأَمَّا الَّذِينَ اسْتَنْكَفُوا وَاسْتَكْبَرُوا فَيُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا وَلا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلا نَصِيرًا (١٧٣) يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُبِينًا (١٧٤) فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَاعْتَصَمُوا بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ فِي رَحْمَةٍ مِنْهُ وَفَضْلٍ وَيَهْدِيهِمْ إِلَيْهِ صِرَاطًا مُسْتَقِيمًا (١٧٥)

Allah s.w.t. berfirman,

"173. Maka adapun orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh," 

Mereka menggabung antara iman yang diperintahkan dan amal soleh atau kebajikan, baik berupa amal wajib maupun sunat, dan baik terkait dengan hak Allah maupun terkait dengan hak hamba Allah.

"maka Dia akan sempurnakan mereka pahala-pahala mereka dan Dia menambah mereka dari kurniaNya." 

Allah akan memberi mereka pahala yang sesuai dengan amal solehnya, dan memberikan tambahan kepada mereka atas hal tersebut dari kurnia, kebaikan, anugerah, rahmat, dan keluasanNya.

Termasuk di dalamnya iaitu apa saja kenikmatan yang ada di dalam syurga, seperti makanan, minuman, pasangan, pemandangan, kegembiraan, kenikmatan hati maupun ruh dan kenikmatan badan, serta kenikmatan melihat wajah Allah. Bahkan termasuk pula semua kebaikan dalam beragama Islam dan kebaikan di dunia yang muncul dari iman dan amal soleh.

"Dan adapun orang-orang yang enggan dan menyombongkan diri," 

Iaitu orang-orang yang enggan beriman kepada Allah, enggan taat kepadaNya, enggan menyembahNya, enggan berpegang dengan agamaNya dan menyombongkan dirinya dari hal itu. Allah menghalangi mereka dari rahmat dan kurniaNya, membiarkan mereka mengurus diri mereka sendiri sehingga mereka tersesat dengan kesesatan yang nyata.

"maka Dia akan menyiksa mereka azab yang pedih."

Mereka akan dimasukkan ke neraka Jahannam dalam keadaan hina dan tertunduk, sebagaimana mereka bongkak dan sombong ketika di dunianya.

"Dan mereka tidak dapatkan bagi mereka dari selain Allah pelindung dan tidak juga penolong."

"174. Wahai manusia! Sungguh telah datang kepada kalian bukti dari Tuhan kalian" 

Sesungguhnya telah sampai kepadamu bukti kebenaran dari Tuhan kalian, iaitu dalil yang pasti yang membantah semua alasan, dan hujah yang melenyapkan semua kerumitan. Termasuk di dalamnya dalil 'aqli, dalil naqli, ayat-ayat yang ada di alam semesta dan pada diri manusia. Juga Nabi muhammad s.a.w. dengan mukjizatnya.

"dan Kami turunkan kepada kalian cahaya yang terang." 

Telah Kami turunkan kepadamu cahaya yang terang benderang dan jelas menunjukkan perkara yang hak, iaitu Al Qur'an. Di dalamnya terkandung pengetahuan tentang generasi terdahulu dan generasi kemudian, berita-berita benar yang bermanfaat, perintah mengerjakan semua keadilan, ihsan dan kebaikan serta larangan terhadap kezaliman dan keburukan. Manusia berada dalam kegelapan tanpa cahaya Al Qur'an dan berada dalam kebinasaan jika tidak mengambil cahayanya.

"175. Maka adapun orang-orang yang beriman kepada Allah dan berpegang teguh kepadaNya," 

Orang-orang yang beriman kepada Allah dan berpegang teguh kepadaNya. Mereka beriman kepada wujudNya dan sifat-sifatNya yang sempurna dan menyucikanNya dari segala 'aib dan kekurangan. Mereka beribadah dan bertawakal kepada Allah dalam semua urusan mereka. Mereka beriman dan berpegang teguh kepada Al Qur'an".

"maka Dia akan masukkan manusia dalam rahmat dariNya dan keutamaan" 

Allah akan memasukkan mereka ke dalam rahmat yang besar dariNya dan limpahan kurniaNya. Dia memberi mereka taufiq kepada ilmu dan amal; iaitu mengetahui yang hak dan mengamalkannya. Allah belas kasihan kepada mereka, maka Dia memasukkan mereka ke dalam syurga dan menambahkan kepada mereka pahala yang berlipat ganda; darjat mereka ditinggikan berkat kurnia Allah kepada mereka dan kebaikanNya.

"dan Dia akan beri mereka petunjuk kepadaNya jalan yang lurus." 

Dia akan menunjukkan mereka jalan yang lurus kepadaNya, iaitu jalan yang jelas, tujuan yang lurus (benar), tidak ada bengkoknya dan tidak ada penyimpangan untuk menuju kepadaNya. Mereka berada pada tuntunan yang lurus dan jalan keselamatan dalam semua akidah dan amaliyahnya. Di akhirat mereka berada pada jalan Allah yang lurus yang membawa mereka ke taman-taman syurgaNya.

Nabi s.a.w. bersabda, "Al Qur'an adalah jalan Allah yang lurus dan tali Allah yang kuat."

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...