Isnin, 17 Februari 2020

2:215 Tafsir Surah Al Baqarah, ayat 215.

يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلْ مَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالأقْرَبِينَ وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ (٢١٥) 

Dalam tafsir Al Jalaalain dijelaskan bahawa yang bertanya adalah 'Amr ibnu Jamuh, dia adalah orang yang sudah tua dan memiliki harta yang banyak, dia bertanya kepada Rasulullah s.a.w. tentang harta apa yang perlu diinfakkan dan ke mana harta diinfakkan.

"215. Mereka bertanya kepadamu apa yang mereka infakkan."

Mereka bertanya kepadamu tentang apa yang mereka nafkahkan, iaitu bagaimanakah caranya mereka memberi nafkah. Ada yang mengatakan bahawa ayat ini diturunkan berkenaan dengan masalah nafkah tatawwu' (sunat).

"Katakanlah, "Apa yang kalian infakkan dari kebajikan, maka untuk kedua orang tua, dan karib kerabat dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, dan ibnu sabil.""

Jawablah, "Harta apa saja, iaitu baik banyak maupun sedikit yang kalian nafkahkan, hendaklah diberikan kepada ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, dan orang-orang yang sedang dalam perjalanan."

Iaitu belanjakanlah harta tersebut untuk golongan-golongan itu. Seperti yang disebutkan di dalam sebuah hadis, iaitu, "Ibumu, ayahmu, saudara perempuanmu, saudara lelakimu, kemudian orang yang lebih bawah (nasabnya) darimu dan yang lebih bawah lagi darimu."

Maimun ibnu Mahram pernah membacakan ayat ini, lalu berkata, "Inilah jalur-jalur nafkah, tetapi di dalamnya tidak disebutkan gendang, seruling, boneka kayu, tidak pula kain hiasan dinding."

"Dan apa yang kalian perbuat dari kebajikan, maka sungguh Allah dengannya Maha Mengetahui." 

Kata-kata ini lebih umum lagi setelah menyebutkan secara khusus harta yang diinfakkan dan ke arah mana diberikan. Apa saja kebaikan yang kalian lakukan, baik sedekah maupun ketaatan lainnya, baik kepada beberapa golongan di atas maupun lainnya, maka sesungguhnya Allah Mengetahuinya.

Kelak Dia akan memberikan balasan yang berlimpah terhadap kalian sesuai niat dan keikhlasan kalian, banyak atau sedikit infak yang dikeluarkan, keperluan orang lain terhadapnya dan sesuai besar kecilnya manfaat. Sesungguhnya Dia tidak akan berbuat aniaya terhadap seseorang barang sedikit pun.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...