Sabtu, 18 April 2020

10:101-106 Tafsir Surah Yunus, ayat 101-106.

قُلِ انْظُرُوا مَاذَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَمَا تُغْنِي الآيَاتُ وَالنُّذُرُ عَنْ قَوْمٍ لا يُؤْمِنُونَ (١٠١) فَهَلْ يَنْتَظِرُونَ إِلا مِثْلَ أَيَّامِ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِهِمْ قُلْ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ (١٠٢) ثُمَّ نُنَجِّي رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا كَذَلِكَ حَقًّا عَلَيْنَا نُنْجِ الْمُؤْمِنِينَ (١٠٣) قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ فِي شَكٍّ مِنْ دِينِي فَلا أَعْبُدُ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَكِنْ أَعْبُدُ اللَّهَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُمْ وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ (١٠٤) وَأَنْ أَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا وَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (١٠٥) وَلا تَدْعُ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لا يَنْفَعُكَ وَلا يَضُرُّكَ فَإِنْ فَعَلْتَ فَإِنَّكَ إِذًا مِنَ الظَّالِمِينَ (١٠٦)

Allah s.w.t. memberikan petunjuk dan mengajak hamba-hambaNya untuk merenungkan tanda-tanda kekuasaan-Nya dan semua makhluk yang diciptakan Allah di langit dan di bumi, yang semuanya itu mengandung tanda-tanda yang jelas yang menunjukkan akan kekuasaan Allah Yang Mahabesar bagi orang-orang yang berakal.

"101. Katakanlah, "Lihatlah oleh kalian apa yang di langit dan bumi!""

Perhatikanlah apa yang ada di langit dan di bumi. Iaitu dengan memikirkan, merenungi, mengambil pelajaran serta menyimpulkan apa yang ada di dalamnya. Di sana terdapat ayat-ayat bagi kaum yang beriman serta pelajaran bagi orang-orang yang yakin.

Makhluk Allah yang ada di langit antara lain ialah bintang-bintang yang bersinar terang, ada yang tetap dan ada yang beredar, juga matahari serta rembulan, adanya siang dan malam yang keduanya silih berganti. Salah satunya masuk kepada yang lain hingga menjadi panjang waktunya, sedangkan yang lainnya menjadi pendek waktunya; begitu juga sebaliknya.

Langit yang tinggi dan luas serta keindahannya dan semua hiasan yang ada padanya adalah makhluk Allah pula. Allah menurunkan hujan dari langit, dengan hujan itu Allah menghidupkan bumi sesudah matinya; dan dikeluarkanNya dari bumi berbagai macam tumbuh-tumbuhan, pohon-pohonan yang menghasilkan biji-bijian dan buah-buahan serta bunga-bunga yang beraneka ragam warnanya.

Dan Allah menyebarkan di bumi berbagai macam haiwan dan ternak yang beraneka ragam bentuk, warna dan kegunaannya. Di bumi terdapat gunung-gunung yang menjulang tinggi, dataran-dataran yang luas menghampar, padang-padang sahara, hutan belantara, dan daerah-daerah yang layak untuk dihuni.

Begitu juga di laut dengan ombaknya, di dalamnya terkandung banyak hal yang menakjubkan. Walaupun demikian, laut ditundukkan oleh Allah dan dimudahkan sehingga dapat ditempuh oleh bahtera. Laut membawa kapal-kapal dan perahu-perahu berlayar dengan lembutnya berkat kekuasaan Tuhan Yang Mahakuasa yang telah menundukkannya.

Semuanya menunjukkan bahawa Allah saja yang berhak disembah, yang Maha Terpuji, Pemilik kebesaran dan kemuliaan, serta memiliki nama-nama dan sifat yang agung. Tidak ada Tuhan selain Allah, dan tidak ada Rabb selain Dia.

"Dan tidak akan memberi manfaat ayat-ayat dan peringatan-peringatan terhadap kaum yang tidak beriman."

Tidaklah bermanfaat tanda-tanda kekuasaan dan kebesaran Allah dan rasul-rasul yang memberi peringatan-peringatan bagi orang-orang yang tidak beriman, kerana mereka berpaling lagi menentang.

"102. Maka tidak mereka menunggu-nunggu kecuali seperti peristiwa hari-hari yang oleh orang-orang yang telah lalu sebelum mereka." 

Maka mereka itu hanya menunggu-nunggu kejadian-kejadian yang sama dengan kejadian-kejadian yang menimpa orang-orang yang telah terdahulu sebelum mereka. Mereka telah melakukan hal yang sama dengan generasi sebelum mereka yang dibinasakan, dan sunnatullah berlaku baik terhadap orang-orang terdahulu maupun yang datang kemudian.

"Katakanlah, "Maka tunggulah kalian, sesungguhnya aku bersama kalian termasuk orang-orang yang menunggu.""

Maka tunggulah kalian, aku pun termasuk orang yang menunggu bersama kalian. Kalian akan mengetahui siapakah yang akan memperoleh kesudahan yang baik, dan memperoleh keselamatan di dunia dan akhirat.

"103. Kemudian Kami selamatkan rasul-rasul Kami dan orang-orang beriman," 

Kemudian Kami selamatkan rasul-rasul Kami dan orang-orang yang beriman dari azab yang turun. Kami binasakan orang-orang yang mendustakan rasul-rasul itu.

"demikian juga wajib bagi Kami menyelamatkan orang-orang yang beriman." 

Demikianlah menjadi kewajiban atas Kami menyelamatkan orang-orang yang beriman. Iaitu suatu keharusan yang ditetapkan oleh Allah atas diriNya sendiri Yang Mahamulia.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Sesungguhnya Allah telah menulis suatu kitab yang ada di sisiNya di atas 'Arasy, bahawa sesungguhnya rahmatKu mendahului (mengalahkan) murkaKu."

Allah s.w.t. memerintahkan Nabi Muhammad s.a.w. mengatakan kepada penduduk Mekah.

"104. Katakanlah, "Wahai manusia jika kalian dalam keraguan dari agamaku,""

Jika kalian masih dalam keragu-raguan tentang agamaku, tentang kebenaran apa yang aku sampaikan kepada kalian, iaitu agama yang lurus ini, yang diwahyukan Allah kepadaku.

Iaitu aku tidak ragu-ragu terhadapnya, bahkan aku memiliki ilmu yang yakin, bahawa ia merupakan kebenaran, dan apa yang kalian sembah selain Allah adalah batil, dan aku memiliki dalil dan bukti terhadapnya.

"maka aku tidak menyembah yang kalian sembah dari selain Allah, dan tetapi aku menyembah Allah Yang mewafatkan kalian." 

Aku tidak menyembah yang kalian sembah selain Allah, tetapi aku hanya menyembah Allah semata, tidak ada sekutu bagiNya. Dia yang akan mematikan kalian, yang menciptakan kalian, yang menghidupkan kalian dan kepadaNyalah kalian dikembalikan. Dia akan membangkitkan kalian untuk memberi balasan terhadap amal kalian. Kerana itu Dialah yang berhak disembah dan diibadahi.

Jika sembahan-sembahan yang kalian seru selain Allah itu adalah benar, maka serulah ia agar menimpakan mudarat (bahaya) kepadaku. Pastilah ia tidak dapat menimpakan mudarat, tidak juga manfaat. Kerana sesungguhnya yang dapat menimpakan mudarat dan memberi manfaat adalah Allah semata, tidak ada sekutu bagiNya.

"Dan aku diperintahkan agar aku menjadi termasuk orang-orang yang beriman."

Aku telah diperintah supaya termasuk orang-orang yang beriman.

"105. Dan agar, "Hadapkanlah wajahmu kepada agama lurus""

Dan aku telah diperintahkan, "Hadapkanlah mukamu kepada agama dengan tulus dan ikhlas." Iaitu ikhlaslah dalam beribadah, ikhlaskanlah amalmu yang nampak maupun yang tersembunyi kerana Allah dan kerjakanlah ajaran agama sambil menghadapkan hati kepada Allah dan berpaling terhadap selainNya. Ikhlaskanlah ibadahmu hanya kepada Allah semata dengan hati yang menyimpang dari kemusyrikan.

"dan janganlah sekali-kali kamu menjadi termasuk orang-orang yang musyrik." 

Janganlah sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang menyekutukan Allah.

"106. Dan janganlah kamu menyembah dari selain Allah apa yang tidak memberimu manfaat dan tidak memberimu mudarat;" 

Janganlah kamu menyembah apa-apa atau sesuatu selain Allah yang tidak memberi manfaat jika kamu menyembahnya dan tidak memberi bencana kepadamu jika kamu tidak menyembahnya. Inilah sifat yang ada pada sesembahan selain Allah yang menunjukkan tidak berhaknya untuk disembah.

"maka jika kamu lakukan, maka sesungguhnya kamu dengan demikian termasuk orang-orang yang zalim." 

Jika kamu berbuat yang demikian itu, maka sesungguhnya kamu kalau begitu termasuk orang-orang yang zalim, iaitu orang yang mencelakakan dirinya sendiri.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...