Selasa, 14 Jun 2016

23:12-16 Tafsir Surah Al Mu'minun, ayat 12-16.

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ (١٢) ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ (١٣) ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ (١٤) ثُمَّ إِنَّكُمْ بَعْدَ ذَلِكَ لَمَيِّتُونَ (١٥) ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تُبْعَثُونَ (١٦)

Allah s.w.t. berfirman, 

"12. Dan sungguh, Kami ciptakan manusia dari saripati dari tanah." 

Yakni dari saripati air yang berasal dari tanah. Min Sulalatin ertinya dari air mani anak Adam. Manusia pertama dinamakan Adam kerana Beliau diciptakan dari tanah liat kering yang berasal dari lumpur hitam yang diberi bentuk. Segenggam tanah diambil dari seluruh bumi.

Maka Bani Adam muncul sesuai dengan tabiat tanah; ada yang berkulit merah, putih, hitam dan campuran di antara warna-warna tersebut. Ada yang bersifat buruk ada yang baik, ada pula yang campuran di antara baik dan buruk, ada yang mudah dikelola (diarahkan) dan ada yang keras sebagaimana tanah.

Manusia diciptakan dari gabungan antara air mani lelaki dan air mani perempuan. Air mani lelaki berbentuk kental, darinya tercipta tulang dan otot-otot; sedangkan air mani perempuan berbentuk encer, darinya tercipta daging dan darah.

"13. Kemudian Kami jadikannya nutfah dalam tempat yang kukuh." 

Kami menjadikan dari saripati itu nutfah, air benih yang hina dan lemah, iaitu air mani di dalam tempat yang kukuh, iaitu rahim yang terpelihara dari kerosakan, angin dan sebagainya.

"14. Kemudian Kami ciptakan nutfah 'alaqah," 

Air benih itu Kami jadikan sesuatu yang melekat. Setelah berlalu 40 hari, air mani itu berubah menjadi 'alaqah, iaitu segumpal darah yang melekat dan beku.

"lalu Kami ciptakan 'alaqah mudhghah" 

Sesuatu yang melekat itu Kami jadikan segumpal daging. Setelah berlalu 40 hari lagi, ia berubah menjadi segumpal daging yang tidak berbentuk dan tidak pula beralur.

"lalu Kami ciptakan mudhghah 'idzaman," 

Segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang. Bentuknya berubah sehingga mempunyai kepala, dua tangan dan dua kaki berikut tulang-tulangnya, otot-ototnya, dan urat-uratnya.

"lalu Kami bungkus 'idzaman lahman" 

Tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging yang menutupinya, mengikatnya dan memperkuatnya.

"kemudian, Kami menjadikannya ciptaan yang lain." 

Allah s.w.t. menjadikannya makhluk yang lain. Dia memerintahkan malaikat untuk meniupkan roh ke dalam janin yang berada di dalam tiga kegelapan (tiga lapis pelindungnya). Dicatatkan kalimat (perintah), iaitu tentang jantinanya, rezekinya, ajalnya, dan amal perbuatannya, serta apakah dia termasuk orang yang celaka (ahli neraka) atau orang yang bahagia (ahli syurga).

Daripada makhluk yang mati ia menjadi makhluk yang hidup, mempunyai pendengaran, penglihatan, perasaan, gerak, dan getaran. Perubahan terus berlaku sehingga ia berupa bayi.

"Maka Mahasuci Allah, sebaik-baik Maha Pencipta." 

Semua ciptaanNya baik, namun manusia adalah ciptaan yang terbaiknya.

"15. Kemudian sungguh kalian setelah itu, kalian pasti mati." 

Sesudah penciptaan pertama dari tiada menjadi ada, berwujud manusia dan ditiupkan ruh,  kalian pasti akan mati.

"16. Kemudian, sungguh kalian pada hari kiamat, kalian akan dibangkitkan."

Seluruh manusia akan dibangkitkan dari kuburnya, semua roh kembali kepada jasadnya masing-masing, lalu semua makhluk menjalani hisabnya, dan setiap orang yang beramal akan dibalasi sesuai dengan amal perbuatannya. Jika amalnya baik, maka balasannya baik, dan jika amalnya buruk, maka balasannya buruk juga.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...