Jumaat, 17 Jun 2016

27:59-64 Tafsir Surah An Naml, ayat 59-64.

قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَسَلامٌ عَلَى عِبَادِهِ الَّذِينَ اصْطَفَى آللَّهُ خَيْرٌ أَمَّا يُشْرِكُونَ (٥٩) أَمَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ وَأَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنْبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَةٍ مَا كَانَ لَكُمْ أَنْ تُنْبِتُوا شَجَرَهَا أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ يَعْدِلُونَ (٦٠) أَمَّنْ جَعَلَ الأرْضَ قَرَارًا وَجَعَلَ خِلالَهَا أَنْهَارًا وَجَعَلَ لَهَا رَوَاسِيَ وَجَعَلَ بَيْنَ الْبَحْرَيْنِ حَاجِزًا أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ (٦١) أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الأرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلا مَا تَذَكَّرُونَ (٦٢) أَمَّنْ يَهْدِيكُمْ فِي ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَنْ يُرْسِلُ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ تَعَالَى اللَّهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ (٦٣) أَمَّنْ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ وَمَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالأرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (٦٤)

"59. Katakanlah, "Segala puji bagi Allah""

Allah s.w.t. memerintahkan kepada RasulNya dan orang-orang yang mengikutinya untuk memuji dan menyanjungiNya atas kesempurnaan sifat, nama-nama terbaik, kebaikan, limpahan nikmat, keadilan dan kebijaksanaanNya.

"dan kesejahteraan atas hamba-hambaNya orang-orang yang Dia memilih."

Diperintahkan juga memohonkan kesejahteraan buat hamba-hambaNya yang dipilihNya iaitu para nabi dan para rasul sebagai peninggian nama dan kedudukan mereka serta selamatnya mereka dari keburukan dan kotoran. Begitu juga ke atas para sahabat Nabi s.a.w.

"Apakah Allah lebih baik, atau apa yang mereka sekutukan?"

Yang manakah lebih baik, Allah s.w.t., Tuhan yang Mahaagung yang sempurna sifatNya atau selainNya, atau patung-patung dan berhala-berhala yang serba kekurangan, yang tidak mampu memberi manfaat dan menimpakan madharrat?

"60. Atau siapa yang menciptakan langit dan bumi"

Allah s.w.t. yang menciptakan langit yang sangat tinggi lagi jernih itu dan segala isinya, seperti matahari, bulan, bintang, malaikat dan semua benda angkasa lainnya. Dia juga yang menciptakan bumi dan segala isinya, seperti gunung, bukit, lembah, lautan, sungai, tanah yang terjal, gurun, tanah yang tandus, tumbuhan, haiwan dan semuanya.

Lafaz amman (atau siapakah) dalam ayat-ayat ini semuanya bermaksud, "Apakah Allah s.w.t., Tuhan yang mengerjakan semuanya ini sama dengan selainNya atau berhala yang tidak dapat mengerjakan sesuatu pun darinya?".

"dan Dia menurunkan untuk kalian dari langit air,"

Dia yang menjadikan air hujan sebagai penyebab rezeki bagi hamba-hambaNya.

"lalu Kami tumbuhkan dengannya kebun-kebun yang mempunyai pemandangan indah?"

Dengan air hujan, tanaman tumbuh dengan subur. Pohonnya banyak dan bermacam-macam serta buahnya baik sehingga kebun-kebun dan ladang kelihatan indah.

"Tidak bagi kalian untuk menumbuhkan pohonnya."

Kalau bukan kerana nikmat Allah kepadamu dengan menurunkan hujan dan menumbuhkannya.

"Apakah ada tuhan bersama Allah?"

Apakah ada tuhan lain yang menciptakannya sehingga Allah disekutukan?

"Bahkan mereka kaum yang menyimpang."

Mereka adalah orang-orang yang menyekutukan Allah dengan selainNya. Mereka menjadikan bagi Allah tandingan dan persamaannya. Padahal mereka mengetahui dan telah jelas bagi setiap orang yang berakal bahawa hanya Allah Yang Menciptakan, Yang Memberi rezeki dan Yang patut disembah.

"61. Atau siapakah yang telah menjadikan bumi tempat berdiam,"

Allah s.w.t. menjadikan bumi tempat menetap yang kukuh, tenang, tidak menggoncangkan atau menggetarkan sehingga manusia dapat mendiaminya, membuat tempat tinggal, mengolah tanah, membangun dan lain-lain.

"yang telah menjadikan di celah-celahnya sungai-sungai,"

Allah s.w.t. yang menjadikan sungai-sungai yang airnya tawar lagi baik, membelah di celah-celah bukit dan gunung, lalu mengalirkannya ke arah yang sesuai dengan kemaslahatan hamba-hambaNya di berbagai belahan bumi.

"dan telah menjadikan untuknya gunung-gunung"

Allah s.w.t. menjadikan gunung-gunung yang tinggi-tinggi untuk mengukuhkan dan menetapkan bumi agar tidak bergoncang.

"dan telah menjadikan di antara dua laut suatu pemisah?"

Allah s.w.t. menjadikan suatu pemisah antara air tawar dari sungai dan air masin dari laut. Air sungai tidak segera menjadi masin apabila sampai di muara agar masing-masing dari kedua jenis air itu tetap pada fungsinya. Air sungai diciptakan tawar agar boleh diminum oleh makhluk hidup, juga sebagai pengairan buat tumbuh-tumbuhan. Air laut diciptakan masin agar tidak mencemari udara dengan baunya.

"Apakah ada tuhan bersama Allah? Bahkan kebanyakan mereka tidak mengetahui."

Mereka menyekutukan Allah dengan menyembah selainNya kerana ikut-ikutan dan tidak mengetahui dengan sebenarnya.

"62. Atau siapakah yang memperkenankan orang dalam kesulitan apabila dia berdoa padaNya, dan dia menghilangkan keburukan"

Hanya Allah s.w.t. yang diseru, dimohon pertolongan, perlindungan dan memperkenankan doa orang yang kebuntuan tertimpa masalah, bahaya, musibah dan malapetaka. Hanya Allah yang mampu menghilangkan semua itu.

"dan menjadikan kalian khalifah bumi?"

Allah s.w.t. menjadikan manusia berkuasa di bumi dan mereka berganti-ganti bergiliran.

"Apakah ada tuhan bersama Allah? Sedikit apa yang kalian ingat."

Sedikit sekali nikmatNya yang diingati dan diperhatikan. Kelalaian dan sikap berpaling telah menghalang kamu untuk kembali ke jalan yang lurus, sehingga kamu tidak berhenti dan sedar.

"63. Atau siapakah memberi kalian petunjuk dalam kegelapan daratan dan lautan"

Allah s.w.t. memimpin, memberi petunjuk, memudahkan jalan manusia di daratan dan lautan dengan bintang-bintang di langit di malam hari dan tanda batas bukit-bukit di bumi di siang hari.

"dan siapa mengirim angin khabar gembira sebelum rahmatNya?"

Allah s.w.t. melepaskan angin, menggerakkan awan dan menyatukannya sebelum diturunkan RahmatNya, iaitu hujan yang menyuburkan tumbuh-tumbuhan.

"Apakah ada tuhan bersama Allah? Mahatinggi Allah dari apa yang mereka sekutukan." 

"64. Atau siapakah dia memulai penciptaan, kemudian mengulanginya," 

Allah s.w.t. menciptakan makhluk dari permulaan, mematikannya dan menghidupkannya kembali di hari kebangkitkan.

"dan siapa yang memberi rezeki kepada kalian dari langit dan bumi?"

Allah s.w.t. menurunkan hujan sebagai rezeki dari langit yang mengandung berkah, lalu air hujan itu meresap ke dalam tanah, kemudian dari dalam tanah keluarlah berbagai macam tumbuhan sebagai rezeki di bumi.

"Apakah ada tuhan bersama Allah? Katakanlah, "Kemukakanlah bukti-bukti kalian jika kalian orang-orang yang benar.""

Tunjukkanlah bukti bahawa di samping Allah ada tuhan lain yang menciptakan semuanya sehingga Dia disekutukan. Mereka tidak mempunyai alasan ataupun bukti yang membenarkan perbuatan mereka.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...