Sabtu, 25 Jun 2016

46:6-8 Tafsir Surah Al Ahqaf, ayat 6-8

وَإِذَا حُشِرَ النَّاسُ كَانُوا لَهُمْ أَعْدَاءً وَكَانُوا بِعِبَادَتِهِمْ كَافِرِينَ (٦) وَإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُمْ هَذَا سِحْرٌ مُبِينٌ (٧) أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ إِنِ افْتَرَيْتُهُ فَلا تَمْلِكُونَ لِي مِنَ اللَّهِ شَيْئًا هُوَ أَعْلَمُ بِمَا تُفِيضُونَ فِيهِ كَفَى بِهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (٨)

Allah s.w.t. berfirman, 

"6. Dan apabila dikumpulkan manusia, mereka bagi mereka musuh-musuh, dan mereka pada pengabdian mereka ingkar." 

Di dunia, mereka telah mengambil sesembahan selain Allah sebagai penyayang dan pelindung bagi mereka. Dan apabila manusia dikumpulkan pada hari kiamat, nescaya sesembahan itu mengkhianati mereka di saat-saat mereka sangat memerlukan pertolongannya, menjadi musuh mereka, melaknati dan mengingkari pemujaan-pemujaan mereka.

"7. Dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Kami yang jelas," 

Ayat-ayat Allah yang jelas, terang, dan tidak ada keraguan itu ternyata hanya menegakkan hujjah. Ia tidak memberikan kebaikan bagi orang-orang yang mendustakan iaitu orang-orang musyrik.

"berkata orang-orang yang mereka kafir kepada kebenaran ketika datang kepada mereka, "Ini sihir yang nyata.""

Mereka memutarbelitkan hakikat. Hal ini hanya kerap dilakukan oleh orang-orang yang lemah akal. Antara sihir dan kebenaran yang dibawa Rasulullah s.a.w. terdapat perbedaan dan pertentangan yang jauh sebagaimana jauhnya langit dan bumi.

"8. Atau mereka berkata, "Dia mengada-adakannya.""

Mereka mendakwa bahawa Al Qur'an itu adalah buatan Nabi Muhammad s.a.w. sendiri, bukan dari sisi Allah ‘Azza wa Jalla.

"Katakanlah, "Jika aku mengada-adakannya, maka tidaklah kalian kuasa bagiku dari Allah sedikit pun.""

Maksudnya, Aku hanya menyampaikan peringatan dan risalahNya. Seandainya aku berdusta terhadapNya dan mengaku bahawa Dia telah mengutusku, padahal kenyataannya tidaklah demikian, tentulah Dia menghukumku dengan hukuman yang amat keras. Dan tiada seorang penduduk bumi pun, tidak pula kalian atau selain kalian yang dapat melindungiku dari azabNya dan sekali-kali tiada akan memperoleh tempat berlindung selain dariNya kerana Dia Mahakuasa terhadapku.

"Dia lebih mengetahui dengan apa yang kalian percakapkan di dalamnya. Cukuplah Dia menjadi saksi antara aku dan antara kalian." 

Ini merupakan ancaman dan peringatan yang amat keras lagi menakutkan. Kalau aku berani mereka-reka terhadapNya, tentu Dia bertindak keras terhadapku dan menghukumku dengan hukuman yang dilihat semua orang.

Beliau s.a.w. mengajak mereka bertaubat daripada sikap menentang yang hak dan memusuhinya.

"Dan Dia Maha Pengampun Maha Penyayang."

Allah s.w.t. mengampunkan dosa-dosa bagi orang-orang yang bertaubat dan tidak segera menghukum sekalipun kalian bersikap demikian. Bertaubatlah kalian, kembalilah ke jalanNya dan berhentilah dari apa yang kalian kerjakan selama ini, nescaya Dia akan menerima taubat kalian, memaafkan, mengampuni dosamu dan merahmatimu; Dia akan memberimu taufiq kepada kebaikan dan membalasmu dengan pahala yang besar.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...