Khamis, 7 Julai 2016

11:12-14 Tafsir Surah Hud, ayat 12-14.

فَلَعَلَّكَ تَارِكٌ بَعْضَ مَا يُوحَى إِلَيْكَ وَضَائِقٌ بِهِ صَدْرُكَ أَنْ يَقُولُوا لَوْلا أُنْزِلَ عَلَيْهِ كَنْزٌ أَوْ جَاءَ مَعَهُ مَلَكٌ إِنَّمَا أَنْتَ نَذِيرٌ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ (١٢) أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَيَاتٍ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (١٣) فَإِنْ لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَكُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّمَا أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ وَأَنْ لا إِلَهَ إِلا هُوَ فَهَلْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (١٤)

Kaum musyrik berkata, "Mengapa rasul ini memakan makanan dan berjalan di pasar-pasar? Mengapa tidak diturunkan kepadanya seorang malaikat agar malaikat itu memberikan peringatan bersama-sama dia? Atau diturunkan kepadanya perbendaharaan, atau ada kebun baginya, yang dia dapat makan darinya? Kamu sekelian tidak lain hanyalah mengikuti seorang lelaki yang kena sihir." Maka Allah s.w.t. berfirman menghiburkan Nabi Muhammad s.a.w.,

"12. Maka boleh jadi kamu meninggalkan sebahagian apa yang diwahyukan kepadamu dan menjadi sempit kerananya dada kamu," 

Allah s.w.t. mengetahui perasaan RasulNya. Para rasul sebelumnya juga didustakan dan disakiti, tetapi mereka tetap bersabar sehingga datang kepada mereka pertolongan dari Allah s.w.t.  Lalu Dia memerintahkan dan memberikan petunjuk kepada Beliau s.a.w. agar tidak merasa merasa sesak dada, bimbang dan tetap bertenang. Jangan pula hal tersebut menghambatnya dan memalingkannya dari menyeru dan membacakan ayat Al Qur’an kepada mereka.

"untuk mereka berkata, "Mengapa tidak diturunkan atasnya kekayaan atau datang bersamanya seorang malaikat?""

Untuk membenarkan kerasulannya. Perkataan mereka muncul dari sikap keras, zalim, penentangan, kesesatan dan kebodohannya terhadap hujjah dan dalil yang disampaikan.

Oleh itu, tetaplah engkau menyampaikan, dan janganlah perkataan yang lemah yang timbul dari orang yang kurang akal menghalangimu dan menyesakkan dadamu.

Tidak patut bagi da’i yang mengajak manusia kepada Allah berhenti berdakwah hanya kerana ada yang menghalangi atau ada yang mencela, khususnya apabila celaannya tidak memiliki sandaran, tidak tertuju kepada dakwahnya.

"Sungguh, hanyalah kamu seorang pemberi peringatan" 

Kewajibanmu hanyalah menyampaikan, bukan mendatangkan apa yang mereka usulkan.

"dan Allah atas segala sesuatu menjadi pemelihara."

Allah s.w.t. memelihara setiap perbuatan dan akan memberi balasan terhadapnya.

"13. Ataukah mereka mengatakan, "Dia membuat-buatnya.""

Iaitu dia telah membuat-buat Al Quran itu dalam hal kefasihan dan ketinggian sastera.

"Katakanlah, "Maka datangkanlah dengan sepuluh surah serupa dengannya yang dibuat-buat itu,""

Allah s.w.t. mencabar mereka mendatangkan sepuluh surah yang sama dengan Al Qur’an, ternyata mereka tidak mampu. Kemudian Dia mencabar mereka agar mendatangkan satu surah saja, dan ternyata mereka tidak mampu juga.

"dan panggillah oleh kalian siapa kalian yang sanggup dari selain Allah," 

Untuk membantu pekerjaan itu.

"jika kalian orang-orang yang benar." 

Jika benar bahawa Al Qur’an dibuat oleh Muhammad, pasti mereka juga mampu membuatnya.

"14. Maka jika tidak mereka memperkenankan pada kalian," 

Jika mereka tidak menyahut cabarannya dan mereka tidak sekali-kali mampu melakukannya.

"maka ketahuilah bahawasanya diturunkan dengan ilmu Allah," 

Katakanlah kepada orang-orang musyrik, Al Qur'an ini adalah firman Allah yang diturunkan dari sisiNya, mengandungi ilmu, perintah dan laranganNya.

Al Qur’an adalah suatu mukjizat kerana tidak ada satu pun manusia yang mampu mendatangkan sepertinya walaupun satu surah. Ternyata mereka tidak berani dan tidak akan mampu melakukannya. Kalam Allah berbeda dengan perkataan makhluk, sebagaimana sifat-sifat Allah berbeda dengan sifat-sifat makhluk, dan Zat Allah tidak ada sesuatu pun yang serupa denganNya.

"dan bahawa tidak ada Tuhan kecuali Dia,"

Mahasuci dan Mahatinggi Allah, tidak ada Rabb selain Dia.

"maka apakah kalian orang-orang muslim?" 

Setelah nyata buktinya, mahukah kalian beserah diri, iaitu masuk Islam?

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...