Jumaat, 8 Julai 2016

5:94-96 Tafsir Surah Al Maidah, ayat 94-96

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنَالُهُ أَيْدِيكُمْ وَرِمَاحُكُمْ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَخَافُهُ بِالْغَيْبِ فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ (٩٤) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ وَمَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّدًا فَجَزَاءٌ مِثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَلِكَ صِيَامًا لِيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ وَمَنْ عَادَ فَيَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ (٩٥) أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَا دُمْتُمْ حُرُمًا وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ (٩٦)

Ayat ini diturunkan dalam peristiwa umrah Hudaibiyyah. Haiwan liar, burung-burung, dan haiwan buruan lainnya banyak mereka dapati dalam perjalanan mereka, belum pernah mereka lihat sebelumnya. Allah s.w.t. berfirman,

"94. Wahai orang-orang yang beriman! Sungguh Allah akan menguji kalian dengan sesuatu dari binatang buruan kalian memperolehnya tangan kalian dan tombak kalian" 

Allah s.w.t. pasti akan menguji kalian dengan haiwan buruan yang dengan mudah kalian peroleh dengan tangan dan tombak kalian.

Dia menguji muhrim (orang yang sedang ihram) dengan melepaskan haiwan-haiwan buruan yang mengelilingi mereka dalam perjalanannya sehingga mudah ditangkap dengan tangan dan tombak mereka, secara sembunyi-sembunyi ataupun dengan terang-terangan.

"kerana Allah ingin tahu siapa yang takut kepadaNya, walaupun ghaib." 

Agar Allah mengetahui siapa yang takut kepadaNya, walaupun dia tidak melihatNya. Dimaksudkan agar tampak siapa yang taat kepada Allah semasa bersendirian atau terang-terangan. Orang-orang yang takut kepada Tuhannya yang tidak mereka nampak akan mendapat keampunan dan pahala yang besar.

"Maka barang siapa melanggar batas setelah itu, maka baginya azab yang pedih."

Barang siapa melampaui batas setelah itu, iaitu orang yang memburu sesudah pemberitahuan, peringatan dan pendahuluan ini, maka dia akan mendapat azab yang pedih kerana dia melanggar perintah Allah dan syariatNya.

"95. Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kalian membunuh binatang buruan, dan kalian berihram." 

Diharamkan membunuh haiwan buruan dalam keadaan ihram haji atau umrah kecuali burung gagak, burung helang, kala jengking, tikus, anjing buas atau gila dan ular. Dilarang juga mukaddimah (pembawa)nya iaitu mengikut, menunjuk dan membantu membunuh. Pengharaman ini adalah penghormatan terhadap ibadah yang agung ini.

"Dan siapa yang membunuhnya di antara kalian sengaja, maka balasannya seperti apa yang dia bunuh dari binatang ternak" 

Barang siapa di antara kalian membunuhnya dengan sengaja, maka dendanya ialah mengganti dengan haiwan ternak yang sepadan dengan buruan yang dibunuhnya.

Muta'ammid bermaksud orang yang sengaja membunuh haiwan buruan, sedangkan dia lupa terhadap ihram yang sedang di jalaninya. Orang yang sengaja membunuh haiwan buruan, padahal dia ingat akan ihramnya, dia dikena membayar kifarat, ihramnya batal dan perbuatannya itu berdosa. Sedangkan orang yang keliru dimaafkan dan tidak terancam dosa.

Muhrim yang sengaja, tidak sengaja atau keliru diwajibkan membayar tebusan (denda). Jiwa atau harta jika dibinasakan memerlukan ganti rugi. Denda yang wajib dibayar berupa haiwan ternak yang seimbang dengan haiwan yang dibunuh oleh muhrim tersebut.

"memutuskan hukum dengannya dua orang yang punya keadilan di antara kalian" 

Menurut keputusan dua orang adil di antara kalian, iaitu dua orang yang faham hukum dan dapat mengira dengan tepat pengganti haiwan yang diburu itu. Jika haiwan yang diburu itu tiada imbangannya atau tidak sebanding dengan haiwan ternak, maka dikirakan harganya, diputuskan dendanya oleh dua orang yang adil dari kalangan kaum muslim, kemudian wang itu dibawa ke Mekah dan disedekahkan.

"korban sampai Ka'bah" 

Sebagai hadya yang dibawa ke Ka'bah. Iaitu sebagai hadiah iaitu haiwan (unta, sapi, kambing, biri-biri) yang dibawa dan disembelih di tanah Haram dan dagingnya diagih-agihkan kepada fakir miskin.

"atau tebusan memberi makan orang-orang miskin," 

Atau kaffarat dengan memberi makan kepada orang-orang miskin. Apabila si muhrim tidak menemukan haiwan yang seimbang dengan haiwan yang telah dibunuhnya, atau kerana haiwan yang dibunuhnya tiada ketetapan perimbangan, haiwan yang dijadikan pengganti haiwan yang dibunuh dinilaikan harganya, setelah itu wangnya digunakan untuk membeli makanan, lalu dia berikan kepada setiap orang miskin satu mud bur/gandum atau setengah sa' (2 mud) jika makanan lainnya.

Makanan itu diberikan sebanyak satu mud untuk setiap orang miskin, hanya berlaku bagi orang yang dendanya masih belum mencapai hadyu.

"atau mengganti itu berpuasa," 

Atau berpuasa, seimbang dengan makanan yang dikeluarkan itu. Apabila si muhrim tidak menemukan orang miskin, dendanya ialah berpuasa. Jumlah harinya sebanyak mud yang diberikan kepada fakir miskin, di mana seorang fakir miskin mendapat satu mud yang dapat mengenyangkannya. Orang yang membunuh haiwan buruan itu diberikan takhyir/pilihan antara menyembelih binatang ternak yang seimbang atau memberi makan orang miskin atau berpuasa.

"supaya dia merasakan akibat buruk pekerjaannya."

Si pelanggar ditetapkan untuk membayar kaffarat supaya dia merasakan hukuman dari perbuatannya yang melanggar peraturan itu.

"Allah memaafkan tentang apa yang telah lalu." 

Allah telah memaafkan apa yang telah lalu, iaitu apa yang telah terjadi di masa Jahiliah, membunuh haiwan sebelum turun ayat yang melarangnya, bagi orang yang berbuat baik dalam Islam dan mengikuti syariat Allah dan tidak melakukan perbuatan maksiat.

"Dan barang siapa yang kembali, maka Allah akan menyiksa kepadanya." 

Barang siapa yang kembali mengerjakannya, iaitu melakukannya sesudah diharamkan dalam masa Islam dan hukum syariat telah sampai kepadanya, hal itu merupakan suatu dosa yang dilakukannya antara dia dan Allah, nescaya Allah akan menyiksanya. Tetapi dia wajib membayar kifarat dari perbuatannya.

"Dan Allah Maha Perkasa mempunyai hak menyiksa."

Allah Mahaperkasa lagi memiliki kekuasaan untuk menyiksa. Dia Mahaperkasa dalam kekuasaanNya. Tiada yang dapat memaksaNya, tiada yang dapat menghalangi pembalasanNya dan siksaanNya. Dia berhak menyiksa orang yang derhaka terhadapNya, kerana perbuatan maksiatnya terhadapNya.

"96. Dihalalkan bagi kalian binatang buruan laut" 

Saidul bahri adalah haiwan yang hidup dalam air, ditangkap hidup-hidup langsung dari laut dalam keadaan segar. Termasuk dalam pengertian laut di sini adalah sungai, tasik, kolam dan sebagainya.

"dan makanannya sebagai kenikmatan bagi kalian," 

Makanan dari laut sebagai makanan yang lazat bagi kalian. Ta’amuhu ialah haiwan laut yang mati terapung, terdampar di pantai dan sebagainya. Kemudian dimasinkan dan dikeringkan sebagai makanan dan sesuatu yang bermanfaat.

"dan bagi yang dalam perjalanan;"

Adakalanya ia dijadikan sebagai bekal oleh orang-orang yang berada di pinggir laut, yang dalam perjalanannya dan yang tinggal jauh dari pantai.

"dan diharamkan atas kalian binatang buruan darat, selama kalian berihram." 

Haiwan buruan adalah yang bersifat wahsyi (liar atau tidak jinak) dan boleh dimakan.

"Dan bertakwalah kalian pada Allah yang kepadaNya kalian dikumpulkan."

Gunakanlah keyakinan bahawa kalian akan dikumpulkan kepada Allah untuk membantu kalian bertakwa.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...