Ahad, 10 Julai 2016

9:100 Tafsir Surah At Taubah, ayat 100.

وَالسَّابِقُونَ الأوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالأنْصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الأنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (١٠٠)

Allah s.w.t. berfirman menceritakan tentang ridhaNya,

"100. Dan orang-orang yang terdahulu yang pertama" 

Mereka adalah orang-orang yang mula-mula masuk Islam dan bersegera beriman, berhijrah dan berjihad, serta menegakkan agama Allah. Mereka hadir dalam perang Badar, pernah solat menghadap ke dua arah kiblat bersama-sama Rasulullah s.a.w., mengikuti bai'at Ridwan pada tahun Perjanjian Hudaibiyyah. Boleh juga maksudnya semua para sahabat. Mereka menduduki tingkatan yang tinggi yang tidak tercapai oleh orang-orang sesudah mereka.

"di antara orang-orang Muhajirin dan orang-orang Ansar" 

Orang-orang Muhajirin adalah para sahabat yang berhijrah dari Mekah ke Madinah; yang diusir dari kampung halaman dan dari harta benda mereka (kerana) mencari kurnia dari Allah dan keridhaanNya, dan mereka menolong agama Allah dan RasulNya.

Orang-orang Ansar adalah para sahabat yang menempati kota Madinah dan telah beriman sebelum kedatangan kaum muhajirin. Mereka mencintai kaum muhajirin dan lebih mengutamakan kaum muhajirin di atas diri mereka sendiri, meskipun mereka dalam kesusahan.

"dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik," 

Iaitu orang-orang yang beriman sesudah itu, kaum yang lain dari mereka, tidak berhubungan dengan mereka, yang datang sesudah Muhajirin dan Ansar, berhijrah dan berjihad bersama mereka.

Mereka mengikuti ‘Aqidah, ibadah, manhaj (cara beragama) kaum muhajirin dan Ansar dengan memperbaiki amalan mereka.

Mereka berdoa, "Ya Tuhan Kami, beri ampunlah kami dan saudara-saudara kami yang telah beriman lebih dulu dari kami, dan janganlah Engkau membiarkan kedengkian ada dalam hati Kami terhadap orang-orang yang beriman. Ya Tuhan kami, Sesungguhnya Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyayang." (Al Hasyr: 8-10)

"Allah ridha kepada mereka dan mereka ridha kepadaNya. Dan Dia menyediakan bagi mereka syurga-syurga mengalir di bawahnya sungai-sungai mereka kekal di dalamnya selamanya. Demikian itu keuntungan yang besar."

Itulah kemenangan yang agung. Allah menyediakan bagi mereka syurga-syurga yang penuh dengan kenikmatan dan kenikmatan yang kekal lagi abadi. Tidak ada keinginan di hati mereka untuk berpindah, kerana apa yang mereka inginkan ada dan apa yang mereka harapkan telah tersedia.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...