Isnin, 11 Julai 2016

12:63-66 Tafsir Surah Yusuf, ayat 63-66.

فَلَمَّا رَجَعُوا إِلَى أَبِيهِمْ قَالُوا يَا أَبَانَا مُنِعَ مِنَّا الْكَيْلُ فَأَرْسِلْ مَعَنَا أَخَانَا نَكْتَلْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ (٦٣) قَالَ هَلْ آمَنُكُمْ عَلَيْهِ إِلا كَمَا أَمِنْتُكُمْ عَلَى أَخِيهِ مِنْ قَبْلُ فَاللَّهُ خَيْرٌ حَافِظًا وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ (٦٤) وَلَمَّا فَتَحُوا مَتَاعَهُمْ وَجَدُوا بِضَاعَتَهُمْ رُدَّتْ إِلَيْهِمْ قَالُوا يَا أَبَانَا مَا نَبْغِي هَذِهِ بِضَاعَتُنَا رُدَّتْ إِلَيْنَا وَنَمِيرُ أَهْلَنَا وَنَحْفَظُ أَخَانَا وَنَزْدَادُ كَيْلَ بَعِيرٍ ذَلِكَ كَيْلٌ يَسِيرٌ (٦٥) قَالَ لَنْ أُرْسِلَهُ مَعَكُمْ حَتَّى تُؤْتُونِ مَوْثِقًا مِنَ اللَّهِ لَتَأْتُنَّنِي بِهِ إِلا أَنْ يُحَاطَ بِكُمْ فَلَمَّا آتَوْهُ مَوْثِقَهُمْ قَالَ اللَّهُ عَلَى مَا نَقُولُ وَكِيلٌ (٦٦)

Allah s.w.t. berfirman,

"63. Maka tatkala mereka kembali kepada bapa mereka, mereka berkata, "Wahai ayah kami dicegah dari kami takaran, maka kirimlah bersama kami saudara kami mendapat takaran,""

Saudara-saudara Yusuf a.s. kembali kepada ayah mereka, Nabi Ya'qub a.s. dan memberitahunya bahawa mereka tidak akan mendapat jatah gandum lagi jika Bunyamin tidak diizinkan pergi bersama mereka.

"dan sungguh kami padanya benar-benar orang-orang yang menjaga."

Mereka berjanji akan menjaga dan mengembalikan Bunyamin kepadanya. Nabi Ya'kub a.s. tidak percayakan mereka.

"64. Dia berkata, "Apakah aku mempercayai kalian atasnya, kecuali sebagaimana aku mempercayai kalian atas saudaranya dari sebelumnya?""

Beliau bimbang mereka akan memperlakukan Bunyamin seperti yang telah dilakukan kepada Yusuf a.s.

"Maka Allah sebaik-baik penjaga" 

Allah pasti akan menjaga Bunyamin. Dia pasti akan merahmatiku kerana usiaku yang telah lanjut, kelemahanku dan kerinduanku kepada Yusuf. Aku juga berharap, semoga Allah mengembalikan Yusuf kepadaku dan menghimpunkan kekuatanku berkat bersatu dengannya.

"dan Dia paling Penyayang di antara penyayang."

Allah s.w.t. menyayangi hamba-hambaNya melebihi sayangnya seorang bapa kepada anaknya.

"65. Dan tatkala mereka membuka barang-barang mereka, mereka menemukan barang-barang mereka dikembalikan kepada mereka." 

Iaitu barang-barang tukaran yang mereka bawa ke Mesir. Yusuflah yang memerintahkan kepada pelayan-pelayannya agar memasukkan kembali barang-barang mereka ke dalam karungnya masing-masing.

"Mereka berkata, "Wahai bapa kami! Apa yang kita inginkan?""

Tiada yang mereka inginkan selain itu, setelah penghormatan yang mereka terima, sukatan mereka telah disempurnakan dan barang-barang mereka dikembalikan menunjukkan keikhlasan dan akhlaknya yang mulia.

"Ini barang-barang kita dikembalikan kepada kita, dan kita akan beri makan keluarga kita," 

Mereka boleh menggunakan sebagai tukaran jatah makanan kepada keluarga mereka.

"dan kami akan memelihara saudara kami," 

Jika bapa mereka melepaskan Bunyamin pergi bersama-sama mereka.

"dan kami dapat tambahan takaran seekor unta." 

Yusuf a.s. memberikan jatah makanan kepada setiap orang seberat beban seekor unta.

"Itulah takaran yang mudah." 

Sukatan itu amatlah mudah bagi Raja Mesir kerana kedermawanannya berbanding dengan imbalannya, iaitu jasa membawa saudara mereka.

"66. Dia berkata, "Tidak akan aku melepaskannya bersama-sama kalian, sehingga kalian datangkan kepadaku janji yang teguh dari Allah,""

Ya’qub a.s. memberikan syarat kepada mereka, “Aku tidak akan melepaskannya bersama kalian, sebelum kalian bersumpah kepadaku atas nama Allah."

"pasti kalian datangkan kepadaku dengannya, kecuali bahawa dikepung pada kalian." 

Bahawa kalian pasti akan membawanya kepadaku kembali, kecuali jika kalian dikepung. Iaitu dikepung oleh perkara yang bukan dari diri mereka dan tidak dapat dielakkan seperti dikalahkan oleh musuh dan tidak mampu lagi menyelamatkannya.

"Maka tatkala mereka memberinya janji mereka, dia berkata," 

Setelah mereka mengucapkan sumpah, Ya'qub a.s. mengukuhkan sumpah mereka seraya berkata,

"Allah atas apa yang kita ucapkan saksi." 

Allah adalah saksi terhadap apa yang kita ucapkan. Ya'qub a.s. melakukan hal tersebut kerana dia tidak ada cara lain selain melepaskan Bunyamin pergi bersama mereka demi mendapatkan sukatan gandum yang merupakan makanan utama mereka.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...