Jumaat, 2 September 2016

21:16-20 Tafsir Surah Al Anbiya, ayat 16-20.

وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَالأرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لاعِبِينَ (١٦) لَوْ أَرَدْنَا أَنْ نَتَّخِذَ لَهْوًا لاتَّخَذْنَاهُ مِنْ لَدُنَّا إِنْ كُنَّا فَاعِلِينَ (١٧) بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ وَلَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ (١٨) وَلَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَمَنْ عِنْدَهُ لا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِهِ وَلا يَسْتَحْسِرُونَ (١٩) يُسَبِّحُونَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لا يَفْتُرُونَ (٢٠)

Allah s.w.t. berfirman,

"16. Dan tidaklah Kami ciptakan langit dan bumi dan apa yang di antara keduanya bermain-main." 

Dia menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya itu adalah dengan maksud dan tujuan yang mengandung hikmah (kebijaksanaan). Dia yang menciptakannya dengan sebenar-benarnya, iaitu dengan adil dan pertengahan (seimbang).

Dengannya manusia dapat mengetahui bahawa Allah adalah Pencipta Yang Maha Agung, Pengatur yang Mahabijaksana, Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, yang memiliki semua kesempurnaan, semua pujian dan semua keperkasaan, yang ucapanNya benar. Manusia dapat mengenali kekuasaanNya, di samping untuk memberikan manfaat bagi manusia.

Dengannya manusia melihat bahawa yang mampu menciptakan keduanya betapa pun besar dan luas menunjukkan mampunya Dia menghidupkan kembali jasad yang telah mati, untuk memberikan balasan terhadap amal yang mereka kerjakan selama di dunia.

"17. Sekiranya Kami menghendaki supaya Kami jadikan permainan, tentu Kami mengambil dari sisi Kami." 

Dia tidak akan menampakkannya kepada kamu sesuatu yang di sana terdapat main-main dan sia-sia, kerana hal itu menunjukkan kekurangan dan merupakan sifat yang buruk. Oleh kerana itu, langit dan bumi yang kamu lihat tidak mungkin diciptakan dengan tujuan main-main dan bersenda gurau. Jika demikian keadaannya, maka Dia tidak perlu menciptakan syurga, neraka, kematian, kebangkitan, dan hisab amal perbuatan.

"Jika Kami berbuat." 

Jika Allah benar-benar menghendaki berbuat demikian tentulah Dia telah melakukannya.

"18. Bahkan Kami melemparkan dengan yang hak atas yang batil," 

Dia melemparkan yang hak kepada yang batil. Dia yang menjamin untuk menampakkan dan menjelaskan yang hak dan mengalahkan yang batil. Setiap yang batil meskipun diucapkan dan dipakai berdebat, maka Allah s.w.t. akan menurunkan yang hak, ilmu dan penjelasan.

"maka ia menghancurkannya, maka tiba-tiba ia lenyap." 

Lalu yang hak itu menghancurkannya, maka seketika itu yang batil lenyap. Hal ini umum dalam semua masalah agama. Tidak ada satu pun syubhat untuk membenarkan yang batil atau menolak yang hak kecuali pada dalil-dalil Allah terdapat sesuatu yang melenyapkan syubhat yang batil itu. Maka yang batil menjadi kalah dan semakin jelas kebatilannya.

"Dan bagi kalian kecelakaan dari apa yang kalian menyifatkan." 

Kerugianlah dan kekecewaanlah bagi orang-orang yang menyifati Allah dengan sifat-sifat yang tidak layak bagiNya. Mereka mengatakan bahawa Allah beristeri, beranak dan bersekutu. Mahasuci Allah dan Mahatinggi Dia dari penyifatan seperti itu.

"19. Dan bagiNya siapa yang di langit dan bumi." 

Semua makhluk di langit dan bumi adalah hambaNya dan milikNya.

"Dan siapa yang di sisiNya, mereka tidak sombong untuk menyembahNya" 

Iaitu para malaikat. Mereka tidak pernah enggan menyembahNya dan sentiasa mengerjakan apa yang diperintahkanNya.

"dan mereka tidak merasa letih." 

Mereka tidak pernah merasa lelah, jemu dan berhenti menyembahNya.

"20. Mereka bertasbih malam dan siang mereka tidak henti-hentinya." 

Para malaikat sentiasa terus-menerus bertasbih, bekerja dengan penuh ketaatan, tulus ikhlas, serta mampu melakukannya. Mereka tidak terganggu oleh kalam Allah, risalah dan tugasnya.

Sesungguhnya tasbih telah dijadikan bagi mereka sebagaimana dijadikan nafas bagi manusia. Manusia berbicara, berjalan, tidur dan melakukan apa saja sambil bernafas. Begitulah keadaan tasbih para malaikat.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...