Isnin, 28 November 2016

5:109 Tafsir Surah Al Maidah, ayat 109.

يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ مَاذَا أُجِبْتُمْ قَالُوا لا عِلْمَ لَنَا إِنَّكَ أَنْتَ عَلامُ الْغُيُوبِ (١٠٩)

Allah s.w.t. berfirman menceritakan keadaan yang akan berlaku.

"109. Pada hari Allah mengumpulkan para rasul," 

Iaitu pada hari kiamat yang penuh dengan kejutan, ketakutan, kedahsyatan dan kengerian. Keadaan di tempat itu membuat akal menjadi bingung dan terkejut.

"lalu Dia berfirman, "Apakah jawaban kalian?""

Allah bertanya kepada para rasul, "Apa jawaban kaum kalian terhadap seruan kalian, apakah yang dikerjakan mereka sesudah kalian, dan apakah yang mereka buat-buat (ada-adakan, rekakan atau ubahkan) sepeninggalan kalian?"

"Mereka berkata, "Tidak ada pengetahuan bagi kami. Sesungguhnya Engkau, Engkau Maha Mengetahui yang ghaib.""

Para rasul menjawab, "Tiada pengetahuan bagi kami bila dibandingkan dengan pengetahuanMu yang meliputi segala sesuatu, walaupun kami menjawab dan mengetahui siapa yang memenuhi seruan kami. Tetapi di antara mereka terdapat orang-orang yang kami hanya dapat mengetahui lahiriahnya saja, sedangkan mengenai batiniahnya tiada pengetahuan bagi kami. Engkaulah Yang Maha Mengetahui segala sesuatu lagi Mahaperiksa terhadap segala sesuatu. Ilmu kami bila dibandingkan dengan ilmuMu sama dengan tidak berilmu."

Setelah keadaan tenang, mereka menempati tempat yang lain, lalu mereka mengemukakan persaksiannya terhadap kaumnya masing-masing.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...