Jumaat, 17 Februari 2017

23:78-92 Tafsir Surah Al Mu’minun, ayat 78-92:

وَهُوَ الَّذِي أَنْشَأَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأبْصَارَ وَالأفْئِدَةَ قَلِيلا مَا تَشْكُرُونَ (٧٨) وَهُوَ الَّذِي ذَرَأَكُمْ فِي الأرْضِ وَإِلَيْهِ تُحْشَرُونَ (٧٩) وَهُوَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ وَلَهُ اخْتِلافُ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ أَفَلا تَعْقِلُونَ (٨٠) بَلْ قَالُوا مِثْلَ مَا قَالَ الأوَّلُونَ (٨١) قَالُوا أَئِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَئِنَّا لَمَبْعُوثُونَ (٨٢) لَقَدْ وُعِدْنَا نَحْنُ وَآبَاؤُنَا هَذَا مِنْ قَبْلُ إِنْ هَذَا إِلا أَسَاطِيرُ الأوَّلِينَ (٨٣) قُلْ لِمَنِ الأرْضُ وَمَنْ فِيهَا إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (٨٤) سَيَقُولُونَ لِلَّهِ قُلْ أَفَلا تَذَكَّرُونَ (٨٥) قُلْ مَنْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ (٨٦) سَيَقُولُونَ لِلَّهِ قُلْ أَفَلا تَتَّقُونَ (٨٧) قُلْ مَنْ بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ يُجِيرُ وَلا يُجَارُ عَلَيْهِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (٨٨) سَيَقُولُونَ لِلَّهِ قُلْ فَأَنَّى تُسْحَرُونَ (٨٩) بَلْ أَتَيْنَاهُمْ بِالْحَقِّ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ (٩٠) مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ وَمَا كَانَ مَعَهُ مِنْ إِلَهٍ إِذًا لَذَهَبَ كُلُّ إِلَهٍ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلا بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ (٩١) عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ (٩٢)

Allah s.w.t. berfirman menyebutkan nikmat-nikmatNya yang dikurniakan kepada hamba-hambaNya,

"78. Dan Dia yang menciptakan bagi kalian pendengaran, dan penglihatan, dan hati." 

Dia telah menjadikan pendengaran dan penglihatan agar kalian dapat mendengar dan melihat semua yang maslahat dan bermanfaat baik bagi agama maupun dunia kalian. Dia juga telah menjadikan hati agar kalian mengetahui sesuatu, dapat membedakan antara yang satu dengan yang lain, membedakan kalian dengan haiwan ternak dan menghendaki kalian untuk bersyukur kepadaNya dan memenuhi hakNya.

"Sedikit sekali kalian bersyukur." 

Alangkah sedikitnya syukur kalian kepada Allah atas semua nikmat yang dilimpahkanNya kepada kalian. Bersyukur di ayat ini bermaksud menggunakan deria-deria tersebut untuk mengingat segala sesuatu, mengambil pelajaran dan memperhatikan bukti-bukti kekuasaan, kebesaran dan keesaan Allah yang ada di alam semesta, yang dapat membawa mereka beriman kepada Allah s.w.t. serta taat dan patuh kepadaNya.

"79. Dan Dia yang mengembangbiakkan kalian di bumi" 

Dialah yang melakukan segala sesuatunya atas kehendakNya sendiri. Dengan kekuasaanNya Yang Mahabesar dan pengaruhNya Yang Mahaperkasa terhadap makhlukNya, Dialah yang telah menciptakan kalian dan menyebarkan kalian ke segala penjuru dunia dengan berbagai macam bangsa, bahasa, dan sifat-sifat kalian. Dia memberikan kekuasaan kepada kalian untuk menggali maslahat dan manfaat yang ada di bumi dan menjadikan bumi cukup untuk penghidupan kalian dan tempat tinggal kalian.

"dan kepadaNya kalian dikumpulkan." 

Pada hari kiamat Dia akan menghimpunkan orang-orang yang terdahulu dan orang-orang yang terkemudian di suatu tempat yang telah dimaklumi pada hari yang tertentu. Maka tiada seorang pun yang tertinggal, baik yang kecil maupun yang besar, baik yang lelaki maupun perempuan, baik yang terhormat maupun yang hina; semuanya dihidupkan kembali sebagaimana penciptaan semula. Lalu Dia membalas amal kalian sewaktu di dunia, baik atau buruk dan bumi pun akan memberitahukan berita-beritanya.

"80. Dan Dia yang menghidupkan dan mematikan," 

Dia meniupkan ruh ketika manusia sebagai mudhghah (segumpal daging), Dia mematikan semua umat dan Dia menghidupkan kembali tulang belulang mereka yang telah hancur.

"dan bagiNya pertukaran malam dan siang." 

Berdasarkan perintahNyalah ditundukkan malam dan siang hari; masing-masing dari keduanya mengejar yang lainnya dengan cepat secara silih berganti, tidak pernah berhenti dan tidak pernah terpisah oleh suatu waktu pun yang menyela-nyelai keduanya. Dia jadikan siang supaya kalian dapat mencari sebahagian dari kurniaNya. Dia jadikan malam supaya kalian dapat beristirehat. Jika Dia menghendaki, Dia boleh menjadikan malam terus-menerus atau siang terus-menerus.

"Maka apakah kalian tidak beramal?" 

Orang-orang yang berakal akan memahami bahawa hanya Allah lah yang berhak disembah, Tuhan Yang Mahaperkasa lagi Maha Mengetahui, yang telah mengurniakan berbagai nikmat, yang mengalahkan segala sesuatu, Mahaagung atas segala sesuatu dan tunduk kepadaNya segala sesuatu.

"81. Bahkan mereka berkata seperti apa yang berkata orang-orang terdahulu."

Orang-orang yang ingkar kepada hari berbangkit bersikap dan mengucapkan perkataan yang serupa seperti orang-orang dahulu kala yang mendustakannya.

"82. Mereka berkata, "Apakah apabila kami mati dan kami menjadi tanah dan tulang, apa sungguh kami pasti dibangkitkan?""

Menurut akal mereka yang tidak sihat, mustahil bagi tubuh yang telah hancur di dalam kubur dihidupkan kembali.

"83. Sungguh, kami dijanjikan, kami dan bapa-bapa kami ini sebelumnya, tidaklah ini kecuali dongeng-dongeng orang-orang terdahulu." 

Ancaman kebangkitan setelah mati ini telah lama dijanjikan kepada kami dan nenek moyang kami sejak dahulu lagi. Ia tidak pernah berlaku dan mustahil akan berlaku. Orang yang memberitahukannya hanyalah menukil dari kitab-kitab terdahulu dan disebutkan bahawa berita itu ditentang oleh umat di masanya.

Allah berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"84. Katakanlah, "Kepunyaan siapakah bumi, dan orang yang di dalamnya, jika kalian mengetahui?""

Tanyakanlah kepada orang-orang yang mendustakan kebangkitan lagi menyekutukan Allah dengan selainNya, siapakah pemiliknya yang telah menciptakan dan menguasai bumi serta semua haiwan, tumbuhan, benda mati, lautan, sungai-sungai, gunung-gunung dan makhluk-makhluk lainnya.

"85. Mereka akan mengatakan, "Kepunyaan Allah.""

Mereka pasti akan mengaku kepadamu bahawa bumi dan semua yang ada di dalamnya adalah milik Allah semata, bukan selainNya.

"Katakanlah, "Maka apakah kalian tidak ingat?""

Lupakah kalian bahawa yang berhak disembah itu hanyalah Tuhan Yang Maha Pencipta lagi Maha Pemberi rezeki, bukan lainNya.

"86. Katakanlah, "Siapakah Tuhan langit yang tujuh""

Siapakah Tuhan yang menciptakan dan memiliki tujuh lapis langit bersama semua bintang cemerlang yang ada padanya, dan semua malaikat yang tunduk kepadaNya yang berada di semua cakerawala langit dan semua penjurunya?

"dan Tuhan 'Arasy yang agung?" 

Siapakah Tuhan yang memiliki 'Arasy, atap semua makhluk, makhluk yang paling tinggi, paling besar, paling luas, paling indah, paling megah dan paling agung.

"87. Mereka akan mengatakan, "Kepunyaan Allah.""

Mereka pasti akan mengaku kepadamu bahawa 'Arasy yang agung itu adalah milik Allah semata, bukan selainNya.

"Katakanlah, "Maka apakah kalian tidak bertakwa?""

Mengapa kalian tidak menyembah hanya kepada Tuhan Yang Maha Agung, yang sempurna kekuasaanNya dan yang besar kerajaanNya. Tidak takutkah kalian kepada siksa dan azabNya yang akan menimpa kalian kerana penyembahan kalian kepada selainNya di samping Dia dan kalian mempersekutukanNya dengan yang lain?

"88. Katakanlah, "Siapakah ditanganNya kekuasaan segala sesuatu,""

Siapakah yang menguasai semua kerajaan di seluruh alam bahagian atas maupun bawah, yang kita nampak dan yang tidak kita nampak?

"dan Dia melindungi, dan tidak dilindungi atasNya, jika kalian mengetahui?""

Dialah yang melindungi kalian dari keburukan dan menjaga kalian dari sesuatu yang membahayakan kalian. Tidak ada yang mampu menghindarkan keburukan yang telah Allah tetapkan, bahkan tidak ada yang dapat memberi syafaat kecuali dengan izinNya.

"89. Mereka akan mengatakan, "Kepunyaan Allah."" 

Mereka pasti akan mengaku kepadamu bahawa kekuasaan atas segala sesuatu, yang memberikan perlindungan dan tidak ada yang dapat dilindungi dari azabNya adalah Allah semata, bukan selainNya.

"Katakanlah, "Maka bagaimana kalian tertipu?""

Mengapa akal sihat kalian boleh hilang sehingga kalian menyembah selainNya bersama Dia, padahal kalian mengakui dan mengetahui bahawa hanya Allah saja yang patut disembah.

"90. Padahal Kami telah datangi mereka dengan kebenaran,"

Sebenarnya Kami telah membawa maklumat yang menyatakan bahawa tidak ada Tuhan yang wajib disembah kecuali hanya Allah. Dan Kami telah menegakkan dalil-dalil yang sahih lagi jelas dan pasti yang menunjukkan ke arah itu.

"dan sungguh mereka, mereka benar-benar pendusta." 

Sebenarnya mereka benar-benar orang-orang yang berdusta kerana menafikannya. Mereka berdusta dalam penyembahan mereka yang mempersekutukan Allah dengan yang lain, tiada dalil bagi mereka yang menyokong perbuatan mereka itu.

"91. Allah tidak mengambil seorang anak pun, dan tidak ada bersamaNya dari Tuhan," 

Allah sekali-kali tidak mempunyai anak dan sekali-kali tidak ada tuhan yang lain di sampingNya. Seandainya tuhan itu berbilang atau banyak,

"jika demikian tentu pergi setiap Tuhan dengan apa yang Dia ciptakan, dan mengalahkan sebahagian mereka atas sebahagian yang lain." 

Tentulah masing-masing dari tuhan-tuhan itu berusaha untuk mengalahkan yang lainnya dan berbeda dengannya, akhirnya mereka sibuk berperang. Pasti alam ini tidak lagi teratur dan tidak seimbang.

"Mahasuci Allah dari apa yang mereka sifatkan." 

Mahasuci Allah dari dakwaan orang-orang yang zalim lagi melampaui batas itu bahawa Tuhan beranak atau bersekutu.

"92. Yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata," 

IlmuNya meliputi segala sesuatu. Dia mengetahui semua yang ghaib dari makhlukNya dan semua yang disaksikan oleh makhlukNya. Baik yang wajib ada, yang mustahil dan yang mungkin ada.

"maka Maha Tinggi Dia dari apa yang mereka sekutukan." 

Allah Mahatinggi dengan ketinggian yang setinggi-tingginya dari semua yang dikatakan oleh orang-orang yang musyrik lagi ingkar itu.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...