Khamis, 9 Mac 2017

2:168-169 Tafsir Surah Al Baqarah, ayat 168-169.

يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الأرْضِ حَلالا طَيِّبًا وَلا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ (١٦٨) إِنَّمَا يَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لا تَعْلَمُونَ (١٦٩)

Allah s.w.t. telah menjelaskan bahawa tidak ada Tuhan selain Dia dan bahawa hanya Dialah yang menciptakan segalanya. Dialah yang memberi rezeki semua makhlukNya. Sebagai pemberi kurnia, Dia berfirman,

"168. Wahai manusia! Makanlah dari apa yang di bumi halal" 

Wahai sekalian manusia! Makanlah yang halal. Makanlah makanan yang dibolehkan bagi kalian dan tidak membahayakan tubuh serta akal kalian, sebagai kurnia dari Allah s.w.t. Halal juga bermaksud mendapatnya dengan cara yang halal, tidak dengan cara yang haram seperti merampas, mencuri, mu'amalah yang haram dan tidak membantu perkara yang haram.

Maka makanlah yang halal, nescaya doamu diperkenankan. Seseorang yang memasukkan sesuap makanan haram ke dalam perutnya, tidak diperkenankan doa darinya selama empat puluh hari. Barang siapa yang dagingnya tumbuh dari makanan yang haram dan dari hasil yang haram, maka neraka adalah lebih layak baginya.

"baik" 

Lagi baik. Makanlah makanan yang suci, tidak bernajis, bermanfa'at dan tidak membahayakan. Thayyib juga bermaksud "tidak kotor" seperti bangkai, darah, daging babi dan segala yang kotor lainnya.

Dengan itu makanan yang haram itu ada dua, iaitu haram zatnya dan haram kerana ada sebab luar, seperti berkaitan dengan hak Allah atau hak hambaNya. Hukum makan agar dapat meneruskan kehidupan adalah wajib.

Allah s.w.t. menciptakan hamba-hambaNya dalam keadaan cenderung kepada agama yang hak. Dia telah memperbolehkan manusia memakan semua makanan yang halal lagi baik yang ada di bumi. Maka datanglah syaitan kepada mereka, lalu syaitan menyesatkan mereka dari agamanya dan mengharamkan atas mereka apa-apa yang telah Allah halalkan bagi mereka.

"dan janganlah kalian mengikuti langkah-langkah syaitan," 

Langkah-langkah syaitan adalah bisikannya, dosanya, kesalahannya, jalan-jalan dan tindakan untuk menyesatkan para pengikutnya. Antaranya adalah setiap perbuatan derhaka kepada Allah, menghalalkan atau mengharamkan dari diri sendiri, bernazar dalam maksiat, bersumpah dalam keadaan emosi, melakukan bid'ah dan kemaksiatan.

"sesungguhnya ia bagi kalian musuh yang nyata." 

Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagi kalian. Ia benar-benar memusuhi kalian. Ia hanya ingin menipu dan mencelakakan kalian. Maka anggaplah ia musuh kalian dan berwaspadalah terhadapnya. Janganlah kalian mengambil dia dan keturunannya sebagai pemimpin kalian dan menggantikan Allah. Sesungguhnya syaitan itu hanya mengajak golongannya supaya menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala.

"169. Sesungguhnya hanyalah ia menyuruh kalian kepada kejahatan dan perbuatan keji" 

Syaitan itu hanya memerintahkan supaya kalian melakukan semua maksiat dan perbuatan-perbuatan yang berdosa besar, iaitu maksiat yang dianggap buruk sekali oleh syara', uruf (kebiasaan yang berlaku atau adat) maupun akal baik berupa perkataan maupun perbuatan. Contohnya zina, meminum khamr, membunuh, menuduh zina, dan sebagainya.
Ada juga yang berpendapat bahawa "as su'" (jahat) adalah kemaksiatan yang tidak ada hadnya, sedangkan "al fahsya'" (keji) adalah kemaksiatan yang ada hadnya.

"dan supaya kalian mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kalian ketahui." 

Inilah perintah syaitan yang paling parah iaitu mengatakan terhadap Allah tanpa didasari pengetahuan (ilmu).

Antaranya adalah berkata tentang syari'at Allah tanpa ilmu (dalil); berkata tentang taqdir Allah tanpa ilmu, padahal taqdirNya masih tersembunyi; menyifati Allah tanpa dalil; mengatakan bahawa Allah mempunyai tandingan; mengatakan bahawa Allah menghalalkan barang ini, mengharamkan barang itu atau memerintahkan hal ini dan melarang hal itu, dia menyatakan semua itu tanpa dalil; menafsirkan firman Allah dengan tafsir batil atau menurut hawa nafsunya, lalu dia mengatakan, "Inilah maksud firman Allah ini"; dan sebagainya.

Termasuk ke dalam golongan ini adalah setiap orang kafir dan setiap pembuat bid'ah.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...