Khamis, 11 Mei 2017

47:7-11 Tafsir Surah Muhammad, ayat 7-11.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ (٧) وَالَّذِينَ كَفَرُوا فَتَعْسًا لَهُمْ وَأَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ (٨) ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَرِهُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْ (٩) أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الأرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ دَمَّرَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَلِلْكَافِرِينَ أَمْثَالُهَا (١٠) ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَأَنَّ الْكَافِرِينَ لا مَوْلَى لَهُمْ (١١)

Allah s.w.t. berfirman,

"7. Wahai orang-orang yang beriman! Jika kalian menolong Allah, Dia akan menolong kalian dan Dia akan meneguhkan kedudukan kalian." 

Ayat ini merupakan perintah Allah s.w.t. kepada kepada kaum mukmin agar mereka menolong agamaNya, berdakwah kepadaNya, membantu rasulNya dan berjihad melawan musuh-musuhNya dengan mengharapkan keridhaanNya.

Barang siapa yang menolong agamaNya baik dengan ucapan maupun perbuatan, maka Allah telah berjanji akan memudahkan sebab-sebab pertolongan, menolong mereka terhadap musuh mereka, menguatkan mereka dengan kesabaran, ketenangan, keteguhan dan membuat badan mereka dapat bersabar di atasnya. Sesungguhnya imbalan itu disesuaikan dengan jenis perbuatan dan amalnya.

Disebutkan di dalam sebuah hadis, "Barang siapa yang menyampaikan kepada sultan (penguasa) keperluan orang yang tidak mampu menyampaikannya, maka Allah akan meneguhkan kedua telapak kakinya di atas sirat kelak pada hari kiamat."

"8. Dan orang-orang yang kafir, maka kesengsaraan bagi mereka, dan Dia menghapus amal mereka." 

Orang-orang yang kafir kepada Allah, membela yang batil dan berusaha mengalahkan kebenaran, maka kecelakaanlah bagi mereka. Allah akan membiarkan dan melemahkan kedudukan mereka. Dia akan menghapuskan, melenyapkan dan membatalkan usaha-usaha mereka. Maka tipu daya mereka itu kembali ke leher-leher mereka sendiri.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Celakalah pengabdi dinar, celakalah pengabdi dirham, celakalah pengabdi kebendaan, sungguh celaka dan binasalah dia; dan apabila diberi sakit, semoga Allah tidak menyembuhkannya."

"9. Demikian itu kerana mereka membenci apa yang Allah turunkan, maka Dia menghapus amal mereka." 

Allah s.w.t. telah menurunkan Al Qur'an. Di dalamnya terkandung beban agama, untuk memperbaiki mereka dan sebagai keberuntungan bagi mereka. Tetapi mereka menolaknya, membencinya, tidak menghendakinya dan tidak suka kepadanya. Kerana itu Allah menghapuskan segala pahala amal mereka.

"10. Maka apakah tidak mereka berjalan di bumi, lalu mereka memperhatikan bagaimana adanya akibat orang-orang yang sebelum mereka?" 

Hendaknya mereka yang mempersekutukan Allah dan mendustakan rasulNya itu berjalan ke tempat umat-umat terdahulu yang mendustakan rasul-rasul Allah dan kafir kepada Allah. Mereka itu semuanya telah mendapat akibat yang paling buruk, telah habis dan binasa.

"Allah menghancurkan atas mereka dan bagi orang-orang kafir serupa itu." 

Allah s.w.t. telah menghancurkan harta dan rumah-rumah mereka, bahkan menghancurkan amal dan tipu daya mereka kerana kedustaan dan kekafiran mereka. Untuk orang-orang kafir di setiap zaman dan setiap tempat ada hukuman, azab dan akibat yang serupa.

Adapun orang-orang mukmin, maka Allah s.w.t. menyelamatkan mereka dari azab dan melimpahkan pahala yang besar kepada mereka.

"11. Demikian itu kerana Allah pelindung orang-orang yang beriman." 

Allah memberi kemenangan bagi kaum mukmin adalah kerana Dia melimpahkan rahmatNya kepada mereka, Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan kepada cahaya serta yang memberikan balasan dan yang menolong mereka.

"dan sungguh orang-orang yang kafir tidak ada pelindung bagi mereka." 

Allah menimpakan kekalahan bagi kaum yang kafir kepadaNya kerana mereka berlepas dari perlindungan Allah dan menutup pintu rahmat kepada dirinya. Tiada yang menunjuki mereka ke jalan-jalan keselamatan, menyelamatkan mereka dari azab Allah dan siksaNya, bahkan pelindung mereka adalah thagut yang mengeluarkan mereka dari cahaya kepada kegelapan. Mereka itu penghuni neraka dan mereka kekal di dalamnya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...