Isnin, 10 Julai 2017

9:23-24 Tafsir Surah At Taubah, ayat 23-24.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آبَاءَكُمْ وَإِخْوَانَكُمْ أَوْلِيَاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الإيمَانِ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (٢٣) قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ (٢٤)

Ada yang berpendapat, bahawa ayat ini turun berkenaan orang-orang tidak berhijrah kerana mengutamakan keluarga dan harta perdagangan.
Allah s.w.t. berfirman,

"23. Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kalian menjadikan bapa-bapa kalian dan saudara-saudara kalian pemimpin-pemimpin, jika mereka lebih menyukai kekafiran daripada keimanan" 

Buktikanlah keimanan kalian. Hendaknya kalian memiliki sikap yang berbeda dengan orang-orang kafir, walaupun mereka adalah bapa-bapa, anak-anak dan saudara mara kalian. Janganlah kalian menjadikan mereka sebagai orang-orang yang didampingi, wali atau pemimpin kalian, jika mereka lebih menyukai kekafiran daripada keimanan, memilih kufur dengan meninggalkan iman.

Berikanlah wala’ kepada orang yang mengerjakan keimanan itu dan berikanlah baraa’ (sikap lepas diri) terhadap mereka yang tidak mengerjakannya walaupun mereka orang yang dekat dengan kalian.

"dan barang siapa yang menjadikan mereka pemimpin di antara kalian, maka mereka itulah orang-orang yang zalim."

Mereka disebut sebagai zalim kerana berani bermaksiat kepada Allah dan menjadikan musuh-musuhNya sebagai wali atau orang yang dicintai dan dibela, padahal yang demikian akan membuatnya menaati mereka meninggalkan ketaatan kepada Allah dan membuatnya lebih mencintai mereka daripada cinta kepada Allah dan RasulNya.

Kemudian Allah s.w.t. memerintahkan Nabi Muhammad s.a.w. memberikan ancaman,

"24. Katakanlah, "Jika terjadi bapa-bapa kalian dan anak-anak kalian dan saudara-saudara kalian dan isteri-isteri kalian dan keluarga kalian dan harta yang kalian mengusahakannya, dan perniagaan yang kalian takut kerugiannya, dan tempat tinggal yang kalian menyenanginya, lebih dicintai kepada kalian dari Allah dan RasulNya dan jihad di jalanNya,"" 

Iaitu jika kalian lebih menyukai, mementingkan atau lebih mencintai segala sesuatu daripada Allah dan RasulNya serta berjihad di jalanNya sehingga kalian tidak berhijrah dan berjihad kerana sebab itu.

"maka tunggulah hingga Allah mendatangkan dengan keputusanNya." 

Tunggulah hukuman, azab siksa dan pembalasanNya yang akan menimpa kalian dan tidak dapat ditolak lagi.

"Dan Allah tidak memberi petunjuk kaum orang-orang yang fasik."

Fasik adalah derhaka, iaitu mereka yang keluar dari ketaatan kepada Allah lagi mengutamakan semua yang disebutkan daripada kecintaan kepada Allah, RasulNya dan berjihad di jalanNya.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Demi Tuhan yang jiwaku berada di dalam genggaman kekuasaanNya, tidaklah beriman seseorang di antara kalian sebelum diriku ini lebih dicintai olehnya daripada orang tuanya, anak-anaknya, dan semua orang."

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Apabila kalian melakukan transaksi barang dagangan, dan kalian mengikuti ekor lembu, serta kalian puas dengan pertanian, sedangkan kalian meninggalkan jihad, nescaya Allah akan menguasakan kehinaan atas kalian yang tidak dapat dicabut, kecuali jika kalian kembali kepada agama kalian."

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...