Khamis, 17 Ogos 2017

4:56-57 Tafsir Surah An Nisa, ayat 56-57.

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا (٥٦) وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا لَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَنُدْخِلُهُمْ ظِلا ظَلِيلا (٥٧)

Allah s.w.t. berfirman,

"56. Sesungguhnya orang-orang yang kafir kepada ayat-ayat Kami kelak Kami masukkan mereka neraka." 

Orang-orang yang ingkar kepada ayat-ayatNya dan kafir kepada rasul-rasulNya, kelak Dia akan masukkan mereka ke dalam neraka Jahannam yang meliputi semua tubuh dan anggota mereka. Mereka akan menerima siksaan dan pembalasan yang kekal.

"Setiap terbakar kulit-kulit mereka, Kami ganti mereka kulit-kulit selainnya" 

Setiap kali kulit mereka terbakar, dikatakan kepada mereka, "Kembalilah seperti asal!" Maka kulit mereka kembali seperti keadaan sebelumnya; tidak terbakar. Kulit itu diganti dengan kulit yang lain berwarna putih seperti kertas (kapas).

Nabi s.a.w. bersabda, "Tubuh ahli neraka di dalam neraka menjadi besar, hingga sangat besarnya jarak antara bahagian bawah telinga seseorang di antara mereka sampai ke bahunya sama dengan jarak perjalanan seratus tahun. Dan sesungguhnya tebal kulitnya adalah tujuh puluh hasta, dan sesungguhnya besar gigi gerahamnya adalah seperti Bukit Uhud."

"agar mereka merasakan azab." 

Kulit merupakan pusat rasa, apabila telah melepasi kulit, maka tidak terasa lagi. Oleh kerana itu, Allah mengganti lagi dengan kulit yang lain agar mereka merasakan azab. Hal itu, kerana mereka berkali-kali melakukan kekafiran dan penolakan sehingga sifat itu melekat dalam diri mereka, maka Allah memberikan siksaan berkali-kali dan mengekalkannya di neraka.

"Sesungguhnya Allah, Dia Maha Perkasa Maha Bijaksana." 

Allah Mahaperkasa. Tidak ada yang dapat melemahkanNya. Dia Mahabijaksana baik dalam ciptaanNya, dalam perintahNya, dalam pahala dan siksaNya.

"57. Sedangkan orang-orang yang beriman dan mengerjakan amalan-amalan soleh" 

Mereka beriman kepada Allah dan perkara-perkara lain yang wajib diimani. Mereka mengerjakan kebaikan yang wajib maupun yang sunat.

"akan Kami masukkan mereka syurga-syurga mengalir dari bawahnya sungai-sungai;" 

Mereka berbahagia di dalam syurga 'Adn. Di dalamnya mengalir sungai-sungai di semua lembahnya, dan berbagai tempatnya menurut apa yang mereka kehendaki dan di mana saja yang mereka kehendaki.

"mereka kekal di dalamnya selamanya;" 

Mereka kekal di dalamnya untuk selama-lamanya; mereka tidak akan pindah, tidak akan dipindahkan, serta tidak ingin pindah darinya.

"bagi mereka di dalamnya pasangan-pasangan yang suci," 

Pasangan-pasangan mereka suci dari kotoran, air seni, haid, kahak, ludah, mani, anak (tidak beranak), nifas, penyakit, dosa, beban, akhlak-akhlak yang buruk dan sifat-sifat yang kurang.

"dan kami masukkan mereka naungan yang nyaman."

Allah s.w.t. masukkan mereka ke naungan yang teduh, rendang, wangi lagi indah sekali.

Nabi s.a.w. bersabda, "Sesungguhnya di dalam syurga terdapat sebuah pohon, bila seorang yang berkenderaan menempuh sepanjang naungannya selama seratus tahun, masih belum melewatinya, iaitu pohon khuldi."

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...