Rabu, 16 Ogos 2017

3:149-155 Tafsir Surah Ali Imran, ayat 149-155.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِينَ (١٤٩) بَلِ اللَّهُ مَوْلاكُمْ وَهُوَ خَيْرُ النَّاصِرِينَ (١٥٠) سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ بِمَا أَشْرَكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَبِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِينَ (١٥١) وَلَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ حَتَّى إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِي الأمْرِ وَعَصَيْتُمْ مِنْ بَعْدِ مَا أَرَاكُمْ مَا تُحِبُّونَ مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الدُّنْيَا وَمِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الآخِرَةَ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ وَلَقَدْ عَفَا عَنْكُمْ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ (١٥٢) إِذْ تُصْعِدُونَ وَلا تَلْوُونَ عَلَى أَحَدٍ وَالرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ فِي أُخْرَاكُمْ فَأَثَابَكُمْ غَمًّا بِغَمٍّ لِكَيْلا تَحْزَنُوا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلا مَا أَصَابَكُمْ وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (١٥٣) ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُعَاسًا يَغْشَى طَائِفَةً مِنْكُمْ وَطَائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ يَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجَاهِلِيَّةِ يَقُولُونَ هَلْ لَنَا مِنَ الأمْرِ مِنْ شَيْءٍ قُلْ إِنَّ الأمْرَ كُلَّهُ لِلَّهِ يُخْفُونَ فِي أَنْفُسِهِمْ مَا لا يُبْدُونَ لَكَ يَقُولُونَ لَوْ كَانَ لَنَا مِنَ الأمْرِ شَيْءٌ مَا قُتِلْنَا هَا هُنَا قُلْ لَوْ كُنْتُمْ فِي بُيُوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقَتْلُ إِلَى مَضَاجِعِهِمْ وَلِيَبْتَلِيَ اللَّهُ مَا فِي صُدُورِكُمْ وَلِيُمَحِّصَ مَا فِي قُلُوبِكُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (١٥٤) إِنَّ الَّذِينَ تَوَلَّوْا مِنْكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّيْطَانُ بِبَعْضِ مَا كَسَبُوا وَلَقَدْ عَفَا اللَّهُ عَنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ (١٥٥)

Allah s.w.t. berfirman,

"149. Wahai orang-orang yang beriman! Jika kalian menaati orang-orang yang kafir, mereka akan mengembalikan kalian ke belakang kalian, lalu kalian berbalik orang-orang yang rugi." 

Allah s.w.t. memperingatkan hamba-hambaNya yang beriman terhadap sikap menaati orang-orang kafir dan orang-orang munafik, kerana sesungguhnya taat kepada mereka dapat mengakibatkan kehancuran dan kehinaan di dunia dan akhirat. Mereka hanya menginginkan keburukan terhadap kita.

"150. Tetapi, Allah pelindung kalian, dan Dia sebaik-baik penolong." 

Allah s.w.t. yang mengatur urusan kamu dengan kelembutanNya dan memelihara kamu dari segala keburukan. Maka jadikanlah Allah s.w.t. sebagai wali dan Penolong satu-satunya. Allah memerintahkan agar kita taat kepadaNya, berpihak kepadaNya, membantu menegakkan agamaNya, dan bertawakal kepadaNya.

"151. Kami akan memasukkan di dalam hati orang-orang yang kafir rasa takut dengan sebab mereka mempersekutukan kepada Allah apa yang tidak diturunkan dengannya kekuasaan. Dan tempat kembali mereka neraka; dan seburuk-buruk tempat tinggal orang-orang yang zalim."

Allah s.w.t. akan menimpakan ke dalam hati musuh-musuh kamu rasa takut dan hina terhadap mereka, disebabkan kekufuran dan kemusyrikannya. Selain itu Allah telah menyiapkan buat musuh-musuh kamu azab dan pembalasan di akhirat nanti. Oleh kerana itu, sepulangnya mereka dari perang Uhud dan berkeinginan untuk kembali menghapuskan kaum muslimin, maka mereka tidak jadi kerana takut.

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda, "Aku telah diberi lima perkara yang belum pernah diberikan kepada seorang Nabi pun sebelumku, iaitu: Aku diberi pertolongan melalui rasa takut (yang ditimpakan ke dalam hati musuh) sejauh perjalanan satu bulan, dijadikan untukku tanah ini sebagai masjid (tempat solat) dan suci (lagi menyucikan), dihalalkan bagiku ganimah-ganimah (rampasan perang), aku diberi izin untuk memberikan syafaat, dan dahulu seorang nabi diutus hanya khusus untuk kaumnya sendiri, sedangkan aku diutus untuk seluruh umat manusia."

"152. Dan sungguh Allah telah membenarkan kepada kalian janjiNya" 

Sesungguhnya Allah telah memenuhi janjiNya kepada kalian. Dia telah menjanjikan kepada kaum mukmin akan beroleh kemenangan dalam perang Uhud dengan mengirimkan bantuan tiga ribu malaikat yang diturunkan dari langit.

Jika mereka bersabar dan bertakwa dan musuh-musuh datang menyerang mereka dengan seketika itu juga, nescaya Allah menolong mereka dengan lima ribu malaikat yang memakai tanda.

Nabi s.a.w. menempatkan pasukan memanah dalam suatu kedudukan yang sangat strategik, lalu Beliau s.a.w. bersabda, "Lindungilah belakang kami; jika kalian melihat kami terpukul, janganlah kalian membantu kami; dan jika kalian melihat kami menjarah ganimah, janganlah kalian mengikuti kami (iaitu tetaplah kalian pada kedudukan kalian dalam keadaan apa pun).

"ketika kalian membunuh mereka dengan izinNya." 

Iaitu kalian dapat membunuh mereka dengan kekuasaan Allah yang diberikan kepada kalian terhadap mereka. Jumlah pasukan musuh mereka terdiri daripada tiga ribu orang. Ketika pasukan kaum muslim menghadapi mereka, maka kemenangan dan keberuntungan berada di pihak pasukan Rasulullah s.a.w. sehingga mampu membunuh sekitar tujuh atau sembilan orang pasukan kaum musyrik yang memegang panji.

"Sehingga ketiga kalian menjadi pengecut" 

Sampai pada saat kamu lemah, iaitu menjadi pengecut, takut atau berputus asa untuk berperang. Kemudian pasukan kaum musyrik beroleh kemenangan dan maju ke arah bukit, tetapi mereka tidak mampu sampai ke bukit kerana orang-orang mengatakan bahawa pasukan kaum muslim berada di dalam posisi kuat.

"dan kalian berselisih dalam urusan dan kalian menderhakai" 

Kalian berselisih dalam urusan itu dan mengabaikan perintah Rasul, iaitu urusan pelaksanaan perintah Nabi Muhammad s.a.w. agar pasukan pemanah tetap bertahan pada tempat yang telah ditunjukkan oleh Beliau s.a.w. dalam apa saja keadaannya.

"setelah apa yang Dia perlihatkan kepada kalian apa yang kalian sukai." 

Iaitu kemenangan dan harta rampasan.

"Di antara kalian ada orang yang menghendaki dunia" 

Ketika Nabi s.a.w. dan pasukannya berjaya menjarah ganimah dan menyingkirkan pasukan kaum musyrik, maka semua pasukan pemanah meninggalkan kedudukannya dan turun ke medan pertempuran, ikut menjarah ganimah.

Setelah terjadi pelanggaran perintah yang dilakukan oleh pasukan pemanah kaum muslim dan sebahagian pasukan kaum muslim merasa kecewa, maka janji Allah untuk memenangkan mereka ditangguhkan, kerana syarat dari janji ini ialah hendaknya mereka sabar dalam menghadapi musuh dan taat kepada pimpinan Nabi s.a.w.

"dan di antara kalian ada orang yang menghendaki akhirat." 

Iaitu tetap di tempatnya, seperti Abdullah bin Jubair dan kawan-kawannya.

"Kemudian Dia memalingkan kalian dari mereka untuk Dia menguji kalian." 

Ketika pasukan kaum musyrik melihat kedudukan pasukan pemanah telah dikosongkan, maka pasukan berkuda kaum musyrik menyerang sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w. dari belakang sehingga terjadilah perang sengit; sebahagian mereka memukul sebahagian yang lain kerana dalam keadaan kalut, sehingga ramai dari kalangan pasukan kaum muslim yang terbunuh.

Seseorang berseru bahawa Muhammad s.a.w. telah terbunuh. Semua pasukan kaum muslim mundur. Kaum muslimin tidak berjaya mengalahkan mereka. Allah memberikan kemenangan kepada musuh untuk menguji dan mencoba mereka.

"Dan sungguh Dia memaafkan dari kalian." 

Yakni mengampuni kalian atas perbuatan kalian yang demikian itu dan tidak memusnahkan kalian.

"Dan Allah mempunyai kurnia atas orang-orang yang mukmin."

Iaitu dengan memberikan nikmat beragama Islam kepada mereka, menunjukkan mereka kepada syari'atNya, memaafkan kesalahan mereka dan memberi pahala terhadap musibah yang menimpa mereka.

"153. Ketika kalian lari dan kalian tidak menoleh kepada seseorang, dan Rasul, dia memanggil kalian pada yang lain di antara kalian," 

Ketika kalian lari dan tidak menoleh kepada siapa pun, sedang Rasul yang berada di antara kawan-kawan kalian yang lain memanggil kalian.

Tekanan pasukan kaum musyrik bertambah berat atas pasukan kaum muslim. Pasukan Muslim berpaling dari pasukan mereka dengan tidak menoleh kepada seorang pun kerana dalam keadaan kalut, takut dan ngeri.

Sebahagian di antara pasukan kaum muslim ada yang lari masuk ke Madinah, sedangkan sebahagian yang lain ada yang lari naik ke bukit. Rasulullah s.a.w. bersama beberapa orang sahabat berada dekat dengan musuh dan memanggil para sahabat yang lari agar kembali dan berperang menghadapi musuh.

"maka Dia menimpakan pada kalian kesedihan dengan kesedihan," 

Kerana itu Allah menimpakan kepada kalian kesedihan demi kesedihan. Allah membalas kalian dengan kesusahan di atas kesusahan yang lain. Kesedihan kaum muslim disebabkan mereka tidak menaati perintah Rasul yang mengakibatkan kekalahan bagi mereka.

Kesedihan tersebut adalah tidak memperoleh kemenangan, tidak memperoleh ghanimah, mengalami kekalahan, kesedihan mendengar seruan bahawa Nabi Muhammad s.a.w. mati terbunuh, padahal tidak dan kecederaan yang dialami mereka.

"supaya jangan kalian bersedih hati" 

Agar kalian tidak bersedih hati lagi, agar kalian terlatih untuk bersabar, dan segala beban dan kesulitan menjadi ringan. Allah menjadikan semua itu baik bagi mereka.

"atas apa yang ia luput dari kalian" 

Terhadap apa yang luput dari kalian, iaitu ghanimah dan kemenangan atas musuh kalian yang luput dari tangan kalian.

"dan tidak apa yang menimpa kalian." 

Terhadap apa yang menimpa kalian, iaitu berupa luka-luka yang banyak dialami oleh kalian, juga yang terbunuh.

"Dan Allah Maha Mengetahui terhadap apa yang kalian kerjakan."

Mahasuci Allah dengan segala pujiNya, tidak ada Tuhan selain Allah Yang Mahaagung lagi Mahatinggi.

"154. Kemudian Dia menurunkan kepada kalian setelah bersedih hati, rasa aman mengantuk ia meliputi segolongan di antara kalian" 

Setelah selesai perang, keadaan telah aman. Allah s.w.t. turunkan kepada hamba-hambaNya berupa ketenangan dan rasa aman, iaitu rasa mengantuk yang meliputi mereka, sedangkan mereka masih tetap dalam keadaan menyandang senjatanya. Hal tersebut terjadi di saat mereka dalam keadaan sedih dan susah.

Sebahagian mereka keletihan dan mengantuk. Ada yang terkulai dibawah perisainya dan ada yang bersandar pada perisainya. Pedang yang dipegang terlepas dari tangannya, diambil semula, terlepas lagi, diambil semula.

Mereka adalah orang-orang Islam yang kuat keyakinannya. Tidak ada yang mereka inginkan selain tegaknya agama Allah, mencari ridha Allah serta dapat memberikan sesuatu yang bermaslahat bagi saudara mereka kaum muslimin.

Mereka yang mengalami rasa mengantuk ini adalah ahli iman, percaya dan teguh dalam pertempuran, bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benarnya. Mereka adalah orang-orang yang merasa pasti bahwa Allah s.w.t. pasti akan membantu dan menolong RasulNya dan melaksanakan baginya apa yang dicita-citakannya.

"dan segolongan sungguh mencemaskan mereka diri sendiri;" 

Sedangkan segolongan lagi telah dicemaskan oleh diri mereka sendiri. Mereka adalah orang-orang Islam yang masih ragu-ragu dan orang-orang munafik. Mereka tidak mengantuk kerana hati mereka diliputi oleh rasa bimbang, gusar, dan takut.

"mereka menyangka kepada Allah tanpa hak, dugaan jahiliyah." 

Mereka menyangka yang tidak benar terhadap Allah seperti sangkaan jahiliyah. Sangkaan mereka bahawa kalau Muhammad s.a.w. itu benar-benar Nabi dan Rasul Allah, tentu dia tidak akan dikalahkan dalam peperangan. Atau sangkaan bahawa Allah tidak menyempurnakan agamaNya dan bahawa kekalahan itu merupakan kesempatan terakhir bagi agamaNya.

Jika terjadi suatu peristiwa yang buruk, timbul dugaan yang buruk seperti itu. Begitu juga orang-orang munafik, mereka berkeyakinan ketika kaum musyrik beroleh kemenangan saat itu, bahawa saat itu merupakan saat penentuan, dan bahawa Islam beserta para pemeluknya telah lenyap. Mereka hanya mementingkan diri mereka sendiri.

Mereka adalah orang-orang yang sangat pengecut, penakut dan paling melecehkan perkara hak. Merekalah orang-orang yang bimbang dan ragu terhadap Allah s.w.t.

"Mereka berkata, "Apakah bagi kami dari urusan sedikitpun.""

Sekiranya ada bagi kita barang sesuatu dalam urusan ini. Iaitu dalam keadaan seperti itu. Mereka menyembunyikan ucapan ini dari pengetahuan Rasulullah s.a.w.

"Katakanlah, "Sungguh urusan ini seluruhnya bagi Allah.""

Sesungguhnya segala urusan itu di tangan Allah mencakup urusan taqdir dan urusan syari'atNya. Semuanya mengikuti qadha' dan qadarNya, dan bahawa kesudahan yang baik akan diperoleh wali-waliNya meskipun terkadang mereka mengalami kekalahan.

"Mereka menyembunyikan dalam diri mereka sendiri apa yang tidak mereka terangkan bagi kamu." 

Mereka menyembunyikan dalam hatinya apa yang tidak mereka terangkan kepadamu. Kemudian apa yang mereka sembunyikan dalam hati mereka itu diterangkan oleh Allah s.w.t.

"Mereka berkata, "Sekiranya ada bagi kami dari urusan sesuatu, kami tidak dibunuh di sini.""

Sekiranya ada hak campur tangan bagi kita dalam urusan ini, nescaya kita tidak akan dibunuh di sini. Iaitu diberikan kesempatan memberi pendapat dan usulan. Hal ini merupakan penolakan mereka terhadap qadar Allah, menganggap Rasulullah s.a.w. dan para sahabatnya kurang pintar dan menganggap diri mereka lebih pandai.

"Katakanlah, "Sekiranya kalian di rumah-rumah kalian, nescaya nampak orang-orang yang ditetapkan atas mereka terbunuh sampai tempat terbunuh mereka.""

Iaitu walaupun kalian berada di rumah kalian, nescaya orang-orang yang telah ditakdirkan akan mati terbunuh itu keluar ke tempat mereka terbunuh. Hal ini merupakan takdir yang ditentukan oleh Allah s.w.t. Dan merupakan keputusanNya yang tidak dapat dielakkan lagi darinya dan tidak ada jalan selamat baginya.
Oleh kerana itu, semua sebab walaupun telah diusahakan, maka hanyalah bermanfaat jika tidak bertembung dengan qadar Allah. Jika bertembung, maka tidak akan bermanfaat, bahkan yang berlaku hanyalah ketetapan Allah dalam Al Lauhul Mahfuz.

"Allah akan menguji apa yang di dalam dada kalian" 

Iaitu menguji kalian melalui apa yang terjadi pada diri kalian agar dapat dibedakan antara yang buruk dan yang baik, dan akan tampak nyata perbedaan antara orang mukmin dan orang munafik di mata orang-orang, baik dalam ucapan maupun perbuatannya. Menguji apakah ada nifak atau lebih dominan keimanan atau bahkan imannya lemah.

"dan agar Dia membersihkan apa yang dalam hati-hati kalian." 

Berupa bisikan dari syaitan dan sifat-sifat tercela yang timbul daripadanya.

"Dan Allah Maha Mengetahui terhadap isi hati."

Dia mengetahui semua yang tersimpan di dalam hati berupa rahsia dan hal-hal yang terpendam padanya. Ujian yang dilakukanNya untuk memperlihatkan secara jelas apa yang disembunyikan dalam hatinya. Ilmu dan hikmah (kebijaksanaan)Nya menghendaki untuk mengadakan sebab yang dapat menampakkan apa yang disembunyikan dalam hati.

"155. Sesungguhnya orang-orang yang berpaling dari kalian pada hari bertemu dua pasukan," 

Sesungguhnya orang-orang yang berpaling dari peperangan di antara kalian ketika terjadi pertemuan antara dua pasukan itu, iaitu pasukan kaum muslim dan pasukan kaum musyrik dalam perang Uhud.

"sesungguhnya hanyalah menggelincirkan mereka syaitan" 

Sesungguhnya mereka digelincirkan oleh syaitan dengan bisikannya.

"dengan sebahagian apa yang mereka perbuat." 

Disebabkan sebahagian kesalahan yang telah mereka perbuat. Iaitu sikap-sikap menyelisihi perintah Nabi s.a.w. Kerana sebab inilah syaitan berjaya menguasai mereka. Kalau sekiranya mereka menaati Allah dan rasulNya, tentu syaitan tidak akan dapat menguasai hati mereka.

Juga kerana sebahagian dosa-dosa yang mereka lakukan di masa silam. Seorang ulama Salaf mengatakan, bahawa sesungguhnya termasuk pahala kebaikan ialah kebaikan sesudahnya, dan sesungguhnya termasuk balasan keburukan ialah keburukan sesudahnya.

"dan sungguh Allah telah memaafkan atas mereka." 

Dengan memberikan taufiq kepada mereka untuk beristighfar dan bertaubat, serta dengan musibah-musibah yang menghapuskan dosa.

"Sesungguhnya Allah Maha Pengampun Maha Penyantun."

Allah Maka Pengampun. Dia Yang mengampuni dosa, Yang sabar terhadap makhlukNya, dan Yang memaafkan kesalahan mereka. Dia Maha Penyantun. Dia tidak segera menghukum para pelaku maksiat, bahkan menundanya dan mengajak untuk kembali kepadaNya.

Jika mereka mahu bertaubat dan kembali, maka Dia menerimanya dan menjadikannya seolah-olah mereka tidak pernah berbuat dosa, maka segala puji bagi Allah atas ihsanNya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...