Sabtu, 19 Ogos 2017

6:19-20 Tafsir Surah Al An’am, ayat 19-20.

قُلْ أَيُّ شَيْءٍ أَكْبَرُ شَهَادَةً قُلِ اللَّهُ شَهِيدٌ بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَذَا الْقُرْآنُ لأنْذِرَكُمْ بِهِ وَمَنْ بَلَغَ أَئِنَّكُمْ لَتَشْهَدُونَ أَنَّ مَعَ اللَّهِ آلِهَةً أُخْرَى قُلْ لا أَشْهَدُ قُلْ إِنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَاحِدٌ وَإِنَّنِي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ (١٩) الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمُ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ (٢٠)

Orang-orang kafir berkata kepada Nabi Muhammad s.a.w., "Bawalah kepada kami saksi terhadap kenabianmu, kerana Ahli Kitab mengingkarimu." Allah s.w.t. berfirman kepada Beliau s.a.w.,

"19. Katakanlah, "Manakah sesuatu lebih besar kesaksian?""

Siapakah di antara semuanya yang paling kuat persaksiannya?

"Katakanlah, "Allah, menjadi saksi di antara aku dan di antara kalian."" 

Allah s.w.t. menjadi saksi atas kebenaranku antara aku dan kalian. Dialah Yang mengetahui apa yang aku sampaikan kepada kalian dan apa yang kalian katakan kepadaku.

"Dan diwahyukan kepadaku ini Al Qur'an supaya aku peringatkan kalian dengannya dan siapa yang ia telah sampai."

Dengan Al Quran ini aku memberi peringatan kepada kalian (Orang-orang Quraisy). Barang siapa di antara kalian dan sekutu-sekutu kalian yang kafir, ingkar atau tidak percaya kepada Al Qur'an, maka nerakalah tempat yang diancamkan bagi kalian.

Dengan Al Qur'an ini juga aku memberi peringatan kepada orang-orang yang sampai Al Qur'an kepadanya. Barang siapa yang sampai kepadanya Al Qur'an, maka sungguh Nabi Muhammad s.a.w. telah menyampaikannya kepadanya. Maka seakan-akan dia nampak dan berbicara dengan Nabi s.a.w.

Rasulullah s.a.w. telah bersabda, "Sampaikanlah (Al Qur'an) dari Allah. Maka barang siapa yang telah sampai kepadanya suatu ayat dari Kitabullah (Al Qur'an), bererti telah sampai kepadanya perintah Allah."

Telah menjadi kemestian bagi orang yang mengikuti Rasulullah s.a.w. melakukan dakwah seperti dakwah yang dilakukan oleh Beliau dan memberi peringatan dengan peringatan yang telah disampaikannya.

"Apakah sungguh kalian benar-benar bersaksi bahawasanya bersama Allah tuhan-tuhan yang lain?"

Dapatkah kalian wahai orang-orang musyrik benar-benar bersaksi bahawa ada tuhan-tuhan lain di samping Allah? Jika mereka masih berani mempersaksikan, janganlah kamu ikut menjadi saksi bersama mereka.

"Katakanlah, "Aku tidak bersaksi.""

Aku tidak dapat bersaksi bahawa ada tuhan-tuhan lain di samping Allah.

"Katakanlah, "Sungguh hanyalah Dia Tuhan yang satu dan sungguh aku berlepas diri dari apa yang kalian persekutukan."" 

Sesungguhnya hanya Allah yang satu-satunya berhak disembah. Tiada sesembahan selainNya. Aku berlepas diri dari apa yang kamu persekutukan dengan Allah. Inilah hakikat tauhid.

"20. Orang-orang yang Kami berikan kepada mereka kitab, mereka mengenalnya sebagaimana mereka mengenal anak-anak mereka." 

Para rasul dan para nabi yang terdahulu telah menyampaikan khabar dan berita gembira akan kedatangan Nabi Muhammad s.a.w. Mereka semua telah menyebut sifat-sifatnya, ciri-ciri khasnya, negeri tempat tinggalnya, tempat hijrahnya dan sifat-sifat umatnya.

Ahli Kitab mengetahui kebenaran tauhid dan kebenaran Nabi Muhammad s.a.w. Mereka mengenal Nabi Muhammad s.a.w. yang didatangkan kepada mereka ini, sebagaimana mereka mengenal anak-anak mereka sendiri berdasarkan ilmu yang ada pada mereka.

"Orang-orang yang merugikan diri mereka sendiri, maka mereka tidak beriman." 

Mereka mengalami kerugian yang amat sangat kerana tidak beriman kepada Allah. Mereka tidak beriman kepada perkara yang jelas dan terang ini, iaitu berita gembira yang telah disampaikan oleh para nabi dan yang telah diisyaratkan sejak zaman dahulu hingga saat pemunculannya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...