Jumaat, 22 Disember 2017

9:32-33 Tafsir Surah At Taubah, ayat 32-33.

يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ (٣٢) هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ (٣٣)

Allah s.w.t. berfirman menceritakan perihal orang-orang kafir dari kalangan kaum musyrik, Yahudi dan Nasrani,

"32. Mereka hendak untuk mereka memadamkan cahaya Allah dengan mulut mereka," 

Mereka ingin memadamkan agama Allah iaitu petunjuk dan agama yang hak yang Allah turunkan melalui Rasulullah s.a.w. Mereka bermaksud memadamkannya dengan ucapan, bantahan dan kedustaan, yang mereka buat-buat dan sama sekali tidak memiliki dasar.

Perbuatan mereka itu seperti seseorang yang ingin memadamkan sinar matahari atau cahaya bulan dengan tiupan. Hal ini jelas tidak mungkin dan tidak ada jalan untuk itu.

"dan Allah menolak kecuali akan menyempurnakan cahayanya walaupun membenci orang-orang kafir." 

Tetapi Allah s.w.t. menolak usaha mereka itu walaupun mereka berkumpul bersama untuk memadamkanya. Dia berkehendak menyempurnakan agamaNya, yang disampaikan oleh para rasulNya dan yang disebutkan dalam kitab-kitab yang diturunkanNya, berupa syari’at dan penguatnya (bukti-buktinya).

Agama Allah disebut sebagai cahaya, kerana ia merupakan cahaya yang menerangi gelapnya kebodohan dan agama-agama yang batil. Agama tersebut mengandung pengetahuan terhadap kebenaran dan pengamalannya, adapun selainnya adalah kesesatan.

Kafir bermaksud menutupi sesuatu dan menyembunyikannya. Apa yang disampaikan oleh Allah s.w.t. melalui RasulNya, pasti akan sempurna dan akan menang, walaupun orang-orang kafir tidak menyukainya.

"33. Dia yang mengutus RasulNya dengan petunjuk dan agama yang hak" 

Petunjuk ialah apa yang disampaikan oleh Nabi Muhammad s.a.w., iaitu Al Qur'an, berita-berita yang benar, iman yang benar dan ilmu yang bermanfaat. Agama yang hak (benar) ialah amal-amal yang benar, soleh lagi bermanfaat di dunia dan akhirat.

Isi agama yang dibawa Nabi Muhammad s.a.w. menerangkan kebenaran dalam nama Allah, sifatNya, perbuatanNya, hukum-hukumNya dan berita-beritaNya. Agama ini memerintahkan semua yang memberikan maslahat bagi hati, ruh dan badan iaitu ikhlas, cinta kepada Allah, beribadah kepadaNya, akhlak mulia, amal yang soleh dan adab-adab yang baik.

Agama ini juga melarang semua akhlak dan amal yang buruk lagi membahayakan hati, ruh dan badan di dunia dan akhirat.

"untuk memenangkannya atas agama seluruhnya, walaupun membenci orang-orang yang musyrik." 

Allah s.w.t. mengunggulkan agamaNya atas semua agama lain dengan ilmu dan senjata, walaupun orang-orang musyrik membenci dan telah membuat tipu daya yang besar untuk memusnahkannya. Sesungguhnya makar yang buruk hanyalah menimpa pembuatnya.

Allah s.w.t. telah berjanji untuk menyempurnakan dan menjaga cahayaNya, maka ia pasti akan tetap sempurna.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...