Selasa, 16 Januari 2018

43:9-14 Tafsir Surah Az Zukhruf, ayat 9-14.

وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ لَيَقُولُنَّ خَلَقَهُنَّ الْعَزِيزُ الْعَلِيمُ (٩) الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الأرْضَ مَهْدًا وَجَعَلَ لَكُمْ فِيهَا سُبُلا لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (١٠) وَالَّذِي نَزَّلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَنْشَرْنَا بِهِ بَلْدَةً مَيْتًا كَذَلِكَ تُخْرَجُونَ (١١) وَالَّذِي خَلَقَ الأزْوَاجَ كُلَّهَا وَجَعَلَ لَكُمْ مِنَ الْفُلْكِ وَالأنْعَامِ مَا تَرْكَبُونَ (١٢) لِتَسْتَوُوا عَلَى ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُوا نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَيْتُمْ عَلَيْهِ وَتَقُولُوا سُبْحَانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ (١٣) وَإِنَّا إِلَى رَبِّنَا لَمُنْقَلِبُونَ (١٤)

Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"9. Dan sungguh jika kamu bertanya kepada mereka, "Siapa yang telah menciptakan langit dan bumi?""

Jika kamu tanyakan kepada orang-orang musyrik kepada Allah, yang menyembah selainNya di samping Dia itu, bahawa siapakah yang menciptakan langit dan bumi?

"Tentu mereka mengatakan, "Yang menciptakan langit dan bumi Yang Maha Perkasa Maha Mengetahui.""

Mereka pasti akan mengakui bahawa yang menciptakan semuanya itu adalah Allah. Tiada yang bersekutu denganNya dalam penciptaan itu. Dengan keperkasaanNya semua makhluk tunduk kepadaNya. Dia Maha Mengetahui perkara yang kelihatan maupun tersembunyi, yang awal maupun yang akhir.

Walaupun mereka mengetahuinya, mereka menyekutukanNya dengan menyembah selainNya di samping Dia, sesuatu yang tidak mampu menciptakan dan memberi rezeki, tidak dapat mematikan dan menghidupkan, iaitu berhala-berhala dan tandingan-tandingan yang mereka ada-adakan. Mereka juga telah menjadikan anak, isteri dan sekutu untukNya.

"10. Dialah yang menjadikan untuk kalian bumi tempat menetap" 

Sempurnanya nikmat dan kekuasaan Allah s.w.t. Dia telah menciptakan bumi di atas arus air. Tetapi Dia menghamparkan dan mengukuhkan bumi dengan gunung-gunung agar tidak bergoncang. Maka kalian dapat menetap, berjalan, berdiri, tidur dan melakukan apa saja yang kalian inginkan di atasnya dengan tenang.

"dan menjadikan untuk kalian di dalamnya jalan-jalan agar kalian mendapat petunjuk." 

Allah s.w.t. menjadikan atau mengadakan jalan-jalan untuk kalian lalu-lalang di atas bumi, iaitu jalan-jalan yang melintasi di antara gunung-gunung dan lembah-lembah. Demikian itu agar kalian mendapat petunjuk arah dalam perjalananmu ke tempat yang dituju dan tidak tersesat.

Dari hal itu kalian juga mendapat petunjuk bahawa Allah s.w.t. menjelaskan jalan petunjuk dan tidak membiarkan hamba-hambaNya tersesat dan kebingungan dalam meniti hidup di dunia.

"11. Dan yang menurunkan dari langit air dengan ukuran." 

Allah s.w.t. menurunkan hujan buat minum kalian, tanaman kalian dan haiwan ternakan kalian. Hal itu disesuaikan dengan ukuran keperluan, tidak kurang dan tidak lebih sehingga memudaratkan kalian.

"lalu Kami hidupkan dengannya negeri yang mati. Seperti demikian kalian dikeluarkan." 

Dengan air hujan itu Allah s.w.t. suburkan bumi yang tandus dan menumbuhkan berbagai jenis tumbuhan. Seperti itulah dihidupkanNya jasad kalian yang telah mati dan dikeluarkan dari dalam kubur kelak di hari kiamat.

"12. Dan yang telah menciptakan berpasangan semuanya" 

Allah s.w.t. menciptakan malam dan siang, panas dan dingin, jantan dan betina, lelaki dan perempuan dan sebagainya.

"dan Dia menjadikan untuk kalian dari perahu dan binatang ternak yang kalian kenderai." 

Allah s.w.t. telah mengilhamkan kalian cara membuat kapal. Dia telah menjinakkan dan menundukkan haiwan ternakan kalian. Dia memudahkannya agar kalian dapat memakan dagingnya, meminum air susunya dan menunggangnya.

"13. Agar kalian duduk di atas punggungnya kemudian kalian ingat nikmat Tuhan kalian apabila kalian telah duduk di atasnya," 

Demikian itu agar apabila kalian dapat duduk tetap dan selesa di atas badan kapal, haiwan tunggangan atau apa saja kenderaan kalian, kalian akan mengingati dan mengakui nikmat yang Dia anugerahkan kepada kalian.

"dan kalian berkata, "Maha Suci Yang menundukkan bagi kami ini, dan tidak kami baginya menguasai.""

Bersyukurlah, pujilah dan sucikanlah Allah kerana dengan kelembutan dan kemurahanNya, Dia menundukkannya dan memudahkan sebab-sebab untuk kita menguasai kenderaan itu. Seandainya Dia tidak menundukkannya untuk kita, pasti kita tidak akan mampu menguasainya.

"14. Dan sungguh kami kepada Tuhan kami benar-benar akan kembali." 

Kita semua akan dikembalikan kepadaNya sesudah kita mati dan hanya kepadaNyalah perjalanan kita yang terbesar.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...