Ahad, 14 Januari 2018

40:45-55 Tafsir Surah Al Mu’min (Ghafir), ayat 45-55.

فَوَقَاهُ اللَّهُ سَيِّئَاتِ مَا مَكَرُوا وَحَاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذَابِ (٤٥) النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوًّا وَعَشِيًّا وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ (٤٦) وَإِذْ يَتَحَاجُّونَ فِي النَّارِ فَيَقُولُ الضُّعَفَاءُ لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعًا فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنَّا نَصِيبًا مِنَ النَّارِ (٤٧) قَالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا كُلٌّ فِيهَا إِنَّ اللَّهَ قَدْ حَكَمَ بَيْنَ الْعِبَادِ (٤٨) وَقَالَ الَّذِينَ فِي النَّارِ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُوا رَبَّكُمْ يُخَفِّفْ عَنَّا يَوْمًا مِنَ الْعَذَابِ (٤٩) قَالُوا أَوَ لَمْ تَكُ تَأْتِيكُمْ رُسُلُكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا بَلَى قَالُوا فَادْعُوا وَمَا دُعَاءُ الْكَافِرِينَ إِلا فِي ضَلالٍ (٥٠) إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ يَقُومُ الأشْهَادُ (٥١)يَوْمَ لا يَنْفَعُ الظَّالِمِينَ مَعْذِرَتُهُمْ وَلَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ (٥٢) وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْهُدَى وَأَوْرَثْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ الْكِتَابَ (٥٣) هُدًى وَذِكْرَى لأولِي الألْبَابِ (٥٤) فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ بِالْعَشِيِّ وَالإبْكَارِ (٥٥)

Allah s.w.t. berfirman,

"45. Maka Allah melindunginya kejahatan apa yang mereka tipu dayakan," 

Allah s.w.t. menyelamatkan orang mukmin dari keluarga Fir'aun itu bersama Musa a.s. dari usaha Fir’aun dan kaumnya untuk membunuhnya, kerana dia telah mengemukakan kepada mereka sesuatu yang mereka tidak sukai dan kerana dia bersikap setuju dengan Musa a.s.

"dan mengepung dengan kaum Fir'aun buruk azab." 

Sedangkan Fir'aun bersama kaumnya yang ingin membunuhnya ditenggelamkan di laut.

"46. Neraka mereka dihadapkan atasnya pagi dan petang,"

Di alam barzakh, roh mereka dihadapkan kepada neraka di setiap pagi dan petang sampai hari kiamat nanti. Azab di alam barzakh (alam kubur) adalah benar-benar ada.

"dan pada hari terjadi kiamat, "Masukkanlah kaum Fir'aun sangat keras siksa.""

Pada hari terjadinya kiamat, roh mereka bergabung dengan jasadnya masing-masing. Malaikat diperintahkan untuk memasukkan Fir’aun dan kaumnya ke dalam azab yang paling keras sakitnya dan paling besar azabnya, iaitu azab Jahanam.

"47. Dan ketika mereka berbantah-bantahan di neraka," 

Ingatlah keadaan yang akan berlaku, ketika penduduk neraka saling mencela, berdebat dan berlepas tanggung jawab. Fir'aun dan kaumnya juga termasuk sebahagian dari mereka.

"lalu berkatalah orang-orang yang lemah kepada orang-orang yang menyombongkan diri," 

Para pengikut berkata kepada para pemimpin, pembesar dan ketua mereka yang bersikap sombong terhadap kebenaran.

"Sesungguhnya kami, adalah kami pada kalian pengikut-pengikut," 

Semasa di dunia kamulah yang telah menyerukan kepada kami untuk melakukan kekufuran dan kesesatan. Kamu menghias syirik dan keburukan kepada kami, dan telah menjadi pengikut-pengikut kamu dan menaati kamu.

"maka apakah kalian dapat menghindarkan dari kami bahagian dari neraka?" 

Para pemimpin mereka tidak sekali-kali dapat menghindarkan, menolak atau melepaskan azab api neraka dari para pengikutnya dan dirinya sendiri walaupun sedikit.

"48. Berkata orang-orang yang mereka menyombongkan diri, "Sesungguhnya kami masing-masing di dalamnya,""

Para pemimpin mereka mengakui kelemahannya. Mereka tidak dapat menanggung sesuatu azab pun untuk mewakili para pengikutnya. Sudah cukuplah bagi mereka azab yang mereka terima dan pembalasan yang mereka tanggung.

"sesungguhnya Allah sungguh Dia telah memutuskan di antara hamba-hamba." 

Allah s.w.t. telah membahagi di antara mereka azab sesuai dengan apa yang berhak diterima oleh mereka masing-masing. KetetapanNya kepada semua hambaNya tidak dapat ditambah, dikurang dan dirubah.

"49. Dan berkata orang-orang yang di dalam neraka kepada penjaga Jahannam, "Mohonkanlah Tuhan kalian agar Dia meringankan dari kami sehari dari azab.""

Orang-orang yang berada dalam neraka, baik yang sombong maupun yang lemah meminta kepada para malaikat penjaga neraka Jahanam supaya mereka memohonkan kepada Allah hendaknyalah Dia meringankan sebahagian azab untuk orang-orang kafir, walaupun hanya sehari saja agar mereka dapat beristirehat.

Para malaikat penjaga neraka Jahanam menjawab permintaan mereka sambil mencela,

"50. Mereka berkata, "Tidak apakah ada datang kepada kalian rasul-rasul kalian dengan bukti-bukti yang nyata?""

Bukankah kamu semasa di dunia dahulu telah didatangi Rasul-rasul kamu yang telah menegakkan hujah atas kalian dan membawa bukti-bukti yang nyata? Bukankah mereka telah menerangkan kepada kamu kebenaran, jalan yang mendekatkan kamu kepada Allah, jalan yang menjauhkan kamu dariNya dan akibat perbuatan derhaka kamu?

"Mereka berkata, "Ya.""

Mereka mengakuinya, namun mereka telah kafir kepadanya. Maka para malaikat penjaga Jahanam menjawab mereka.

"Mereka berkata, "Maka berdoalah.""

Jika demikian, berdoalah kamu sendiri. Kami tidak memberi syafaat kepada orang-orang kafir, tidak mahu mendoakan buatmu, tidak mahu mendengar kata-katamu, tidak menginginkan keselamatanmu, dan kami berlepas diri dari kamu sekalian.

"Dan tidaklah doa orang-orang kafir kecuali dalam kesesatan."

Doa orang-orang kafir itu hanyalah sia-sia belaka. Kekafiran mereka itu telah menghapuskan semua amal mereka dan menghalangi dikabulkan doa mereka. Pada saat ini sama saja jika mereka berdoa atau tidak berdoa, tiada gunanya, tidak akan diterima, tidak akan diperkenankan dan tidak akan diringankan azab bagi mereka. Ia hanya menyebabkan kedukacitaan dan kekecewaan saja.

"51. Sesungguhnya Kami, Kami benar-benar menolong rasul-rasul Kami dan orang-orang yang mereka beriman dalam kehidupan dunia" 

Di dunia, Allah s.w.t. menolong para rasul dan orang-orang beriman dengan hujah, bukti dan bantuan. Di akhirat, Allah s.w.t. menolong dengan menetapkan pahala untuk para rasul dan orang-orang yang beriman, sedangkan untuk orang-orang yang memerangi mereka akan memperoleh azab yang keras.

"dan pada hari berdiri saksi-saksi." 

Kelak pada hari kiamat kemenangan yang diperoleh akan lebih besar, agung dan mulia. Para malaikat akan tampil memberikan kesaksian, bahawa para rasul telah menyampaikan risalahnya, tetapi orang-orang kafir telah mendustakannya.

"52. Pada hari tidak berguna orang-orang yang zalim permintaan maaf mereka" 

Pada hari itu, permintaan maaf, alasan-alasan, dalihan-dalihan dan tebusan orang-orang musyrik tidak dapat diterima sama sekali. Mereka tidak akan dapat melepaskan diri.

"dan bagi mereka laknat" 

Mereka dijauhkan dan diusir dari rahmat Allah s.w.t.

"dan bagi mereka seburuk-buruk tempat tinggal." 

Mereka mendapat kesudahan yang paling buruk. Mereka akan ditempatkan di neraka, tempat tinggal yang paling buruk dan menyakitkan penduduknya.

"53. Dan sungguh Kami telah memberikan Musa petunjuk;" 

Allah s.w.t. telah berikan hidayah dan cahaya kepada Musa a.s. untuk Beliau menyampaikannya.

"dan Kami wariskan Bani Israil kitab." 

Allah s.w.t. menjadikan kitab Taurat diwarisi oleh Bani Israil dari generasi ke generasi.

"54. Petunjuk dan peringatan bagi yang mempunyai fikiran." 

Kitab Taurat itu mengandungi petunjuk, iaitu ayat-ayat, ilmu tentang hukum-hukum syariat dan lainnya, targhib dan tarhib. Ia juga mengandungi peringatan. Hanya orang-orang yang berfikiran sihat dan bersih saja yang menjadikannya petunjuk dan peringatan.

Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"55. Maka bersabarlah kamu, sesungguhnya janji Allah benar," 

Bersabarlah kamu sebagaimana para rasul ulul ‘azmi sebelummu bersabar. Bersabarlah agar kamu mendapat sesuatu yang dicintai. Tetaplah kamu taat kepada Allah dan menjauhi laranganNya.

Allah telah berjanji akan meninggikan kalimahmu, menolong para waliNya, menjadikan kesudahan yang baik bagimu dan bagi orang-orang yang mengikutimu. Allah tidak akan menyalahi janjiNya. Apa yang Kami ceritakan kepadamu ini adalah benar, tiada keraguan padanya.

"dan mohon ampunlah untuk dosa kamu" 

Dosa itu menghalangimu dari mendapat kemenangan dan kebahagiaan. Banyakkanlah beristighfar, memohon ampun kepada Allah agar terhindar dari bahaya.

"dan bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu pada waktu petang dan pagi." 

Waktu petang bermaksud penghujung siang hari dan permulaan malam hari. Waktu pagi bermaksud permulaan siang hari dan penghujung malam hari. Keduanya adalah waktu yang utama.

Bertasbihlah sambil memuji Allah khususnya pada waktu petang dan pagi hari, kerana di dalamnya terdapat wirid dan amalan utama dan hal itu membantu kamu bersabar. Ada juga yang menafsirkan bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu adalah solat lima waktu.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...