Rabu, 17 Januari 2018

54:51-55 Tafsir Surah Al Qamar, ayat 51-55.

وَلَقَدْ أَهْلَكْنَا أَشْيَاعَكُمْ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (٥١) وَكُلُّ شَيْءٍ فَعَلُوهُ فِي الزُّبُرِ (٥٢) وَكُلُّ صَغِيرٍ وَكَبِيرٍ مُسْتَطَرٌ (٥٣) إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ (٥٤) فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ (٥٥)

Allah s.w.t. berfirman,

"51. Dan sungguh Kami telah binasakan orang-orang yang serupa dengan kalian." 

Allah s.w.t. telah membinasakan umat-umat terdahulu yang serupa dengan kalian. Mereka juga kafir dan mendustakan para rasul. Maka Dia menimpakan kehinaan dan azab yang telah ditakdirkan olehNya terhadap mereka.

"Maka apakah ada orang yang memikirkan?" 

Ingatlah bahawa Sunnatullah pada generasi terdahulu maupun yang akan datang adalah sama. HikmahNya menghendaki untuk membinasakan orang-orang yang buruk, baik generasi terdahulu maupun yang terkemudian.

"52. Dan segala sesuatu mereka mengerjakannya dalam kitab-kitab." 

Segala perbuatan mereka telah tercatat atas mereka di dalam buku-buku catatan yang ada di tangan para malaikat.

"53. Dan tiap-tiap yang kecil dan yang besar tertulis." 

Inilah hakikat qadha’ dan qadar. Segala amal perbuatan mereka telah diketahui oleh Allah s.w.t., baik yang kecil maupun yang besar, telah ditulisNya di sisiNya dalam Al Lauhul Mahfuz, telah diciptakanNya, dan telah dikehendakiNya.

Apa yang dikehendakiNya pasti terjadi dan yang tidak dikehendakiNya tidak akan terjadi. Apa yang akan menimpa seseorang, pasti akan menimpanya, dan apa yang tidak akan menimpanya, pasti tidak akan menimpanya.

Maka janganlah kalian melakukan dosa-dosa kecil dan meremehkannya, kerana dosa kecil itu di kemudian hari akan menjadi besar. Walaupun telah berlalu masanya, di sisi Allah tetap tercatat dengan lengkap dan pelakunya tetap akan dituntut olehNya.

"54. Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa dalam kebun-kebun dan sungai-sungai." 

Orang-orang yang mengerjakan perintah Allah, menjauhi laranganNya, menjaga dirinya dari syirik dan maksiat, mereka berada dalam syurga-syurga yang penuh dengan taman-taman menarik, sungai-sungai mengalir, istana-istana tinggi, tempat-tempat indah, pohon-pohon berbuah, makanan dan minuman lazat. Kenikmatan itu belum pernah dilihat, didengar dan terlintas di hati manusia.

"55. Pada tempat duduk yang benar di sisi Yang Menguasai Yang Berkuasa." 

Mereka di rumah kemuliaan Allah, tempat yang penuh kebahagiaan, yang jauh dari hiruk-pikuk dan perbuatan-perbuatan dosa. Mereka memperoleh ridha, kurnia, anugerah, kebajikan, kemurahan, ihsan dan nikmatNya yang amat berlimpah.

Mereka didekatkan di sisi Tuhan Yang Mahabesar, Yang Menciptakan segala sesuatu dan Yang Menentukan ukuran-ukurannya. Dia Mahakuasa atas semua yang dikehendakiNya dari apa yang diinginkan dan yang diperlukan oleh makhlukNya.

Nabi s.a.w. bersabda, "Orang-orang yang berlaku adil berada di sisi Allah di atas mimbar-mimbar dari cahaya di sisi Kanan Tuhan Yang Maha Pemurah. Dan di hadapanNya merupakan sebelah kanan orang-orang yang adil dalam hukum mereka, keluarga mereka, dan apa yang dikuasakan kepada mereka."

Selesai tafsir surah Al Qamar dengan pertolongan Allah semata, wal hamdulillahi Rabbil ‘aalamiin.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...