Selasa, 22 Mei 2018

31:10-11 Tafsir Surah Luqman, ayat 10-11.

خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا وَأَلْقَى فِي الأرْضِ رَوَاسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِكُمْ وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ (١٠)هَذَا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي مَاذَا خَلَقَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ بَلِ الظَّالِمُونَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ (١١)

Allah s.w.t. berfirman menjelaskan tentang kebesaran atsar (pengaruh)Nya yang berasal dari kesempurnaan qudrat (kekuasaan)Nya, keindahan yang berasal dari kebijaksanaanNya dan nikmat-nikmatNya yang berasal dari rahmatNya.

"10. Dia menciptakan langit tanpa tiang kalian melihatnya"

Allah s.w.t. menciptakan langit. Dengan izinNya, perintahNya dan penundukan dariNya, langit ditinggikan tanpa tiang penyangga sebagaimana yang kalian nampak. Bahkan ia ditinggikan dari bumi dalam jarak yang tidak terperikan dan tak terjangkau oleh ukuran. Ia tetap bertahan dan tidak jatuh ke bumi, melainkan dengan izinNya.

Ada yang mengatakan bahawa langit tidak mempunyai tiang penyangga, baik yang tidak kelihatan maupun yang kelihatan. Ada yang mengatakan bahawa langit di atas bumi seperti kubah, iaitu tanpa tiang penyangga. Ada juga yang mengatakan bahawa langit sebenarnya mempunyai tiang penyangga, tetapi kalian tidak nampak.

"dan Dia meletakkan di atas bumi gunung-gunung agar ia tidak menggoyangkan dengan kalian;"

Allah s.w.t. menancapkan gunung-gunung di berbagai tempat di bumi untuk menyeimbangkan dan menstabilkan bumi. Maka bumi tidak bergoncang dan tidak menggoyangkan kalian.

"dan Dia mengembangbiakkan di dalamnya dari macam-macam binatang."

Allah s.w.t. menciptakan dan menyebarkan segala macam jenis makhluk bergerak yang bernyawa atau haiwan-haiwan di bumi dalam jumlah yang tidak diketahui kecuali hanya oleh Penciptanya. Semuanya ditundukkan untuk maslahat dan manfaat bagi manusia. Dia mengetahui bahawa mereka memerlukan rezeki agar dapat hidup.

"Dan Kami turunkan dari langit air, lalu Kami tumbuhkan di dalamnya dari macam-macam jenis yang baik."

Allah s.w.t. turunkan air hujan dari langit ke bumi, lalu Dia tumbuhkan padanya segala macam tumbuh-tumbuhan yang baik dan indah permandangannya. Maka haiwan-haiwan pun mendapat rezeki untuk hidup.

Manusia juga merupakan tumbuhan bumi. Maka barang siapa yang dimasukkan ke dalam syurga, bererti dia adalah tumbuhan yang baik. Barang siapa yang dimasukkan ke dalam neraka, bererti dia adalah tumbuhan yang buruk.

"11. Ini ciptaan Allah,"

Semua yang telah disebutkan oleh Allah s.w.t. tadi, iaitu penciptaan langit dan bumi serta segala sesuatu yang ada di antara keduanya berasal dari perbuatanNya dan merupakan ciptaanNya, berdasarkan ketentuan dariNya semata, tiada sekutu bagiNya dalam penciptaan itu.

"maka perlihatkanlah kepadaku apa yang telah diciptakan orang-orang yang selain Dia."

Tunjukkanlah kepadaku apa yang telah diciptakan oleh berhala-berhala, sekutu-sekutu dan sembahan-sembahan yang kalian seru, berdoa dan sembah selain Allah itu.

Kalian menyembah sesuatu yang tidak mampu berbuat apa-apa. Mereka tidak berkuasa mencipta, memberi manfaat, memberi rezeki, menolak bahaya, menghidupkan, mematikan dan membangkitkan. Bahkan sesembahan itu juga dicipta.

Kalian menyembah mereka tanpa berdasarkan ilmu dan keterangan. Bahkan kalian meninggalkan ikhlas kepada Allah Pencipta, Pemberi rezeki dan Pemilik segala sesuatu.

"Bahkan orang-orang yang zalim dalam kesesatan yang nyata."

Jelaslah, nyatalah dan tidaklah samar lagi bahawa orang-orang yang berbuat syirik kepada Allah dan menyembah selainNya bersama Dia itu sebenarnya berada di dalam kesesatan, kebodohan dan kegelapan.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...