Ahad, 27 Mei 2018

37:114-122 Tafsir Surah As Saffat, ayat 114-122.

وَلَقَدْ مَنَنَّا عَلَى مُوسَى وَهَارُونَ (١١٤) وَنَجَّيْنَاهُمَا وَقَوْمَهُمَا مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ (١١٥) وَنَصَرْنَاهُمْ فَكَانُوا هُمُ الْغَالِبِينَ (١١٦) وَآتَيْنَاهُمَا الْكِتَابَ الْمُسْتَبِينَ (١١٧) وَهَدَيْنَاهُمَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (١١٨) وَتَرَكْنَا عَلَيْهِمَا فِي الآخِرِينَ (١١٩) سَلامٌ عَلَى مُوسَى وَهَارُونَ (١٢٠) إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ (١٢١) إِنَّهُمَا مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِينَ (١٢٢)

Allah s.w.t. berfirman,

"114. Dan sungguh benar-benar Kami telah melimpahkan kurnia kepada Musa dan Harun."

Sesungguhnya Allah s.w.t. telah memberikan kepada Musa a.s. dan Harun a.s. nikmat kenabian, kerasulan dan berdakwah kepada Allah.

"115. Dan Kami selamatkan keduanya dan kaumnya dari bencana yang besar."

Allah s.w.t. selamatkan keduanya dan Bani Israil dari kekejaman Fir'aun dan bangsa Qibti. Sebelumnya Fir'aun dan kaumnya menindas Bani Israil dengan kejam, anak-anak lelaki mereka dibunuh, sedangkan anak-anak perempuan mereka dibiarkan hidup, dan mereka dipaksa untuk melakukan kerja-kerja berat lagi hina.

"116. Dan Kami tolong mereka, maka mereka, mereka orang-orang yang menang."

Setelah itu Allah s.w.t. menolong mereka terhadap Fir'aun dan bangsa Qibti. Dia menjadikan Bani Israil senang, iaitu menjadikan mereka menang atas Fir'aun dan kaumnya. Allah s.w.t. menenggelamkan Fir’aun dan para pengikutnya sedangkan mereka menyaksikan.

Akhirnya mereka dapat merebut tanah, harta benda dan semua yang telah dikumpulkan oleh Fir'aun dan kaumnya selama hidupnya.

"117. Dan Kami berikan kepada keduanya kitab yang sangat jelas."

Allah s.w.t. telah menurunkan kepada keduanya kitab Taurat. Kitab yang besar lagi jelas, nyata dan terang. Kitab yang menerangkan batasan-batasan, hukum-hukum, nasihat dan rincian segala sesuatu.

"118. Dan Kami beri petunjuk keduanya jalan yang lurus."

Allah s.w.t. tunjuki keduanya ke jalan yang lurus dalam semua ucapan dan perbuatan. Dia menetapkan syariat bagi keduanya dan bagi kaumnya. Syariat tersebut adalah syariat yang lurus yang dapat menyampaikan kepada Allah, kepada syurgaNya dan mengurniakan keduanya menempuh syariat tersebut.

"119. Dan Kami tinggalkan atas keduanya pada orang yang kemudian."

Allah s.w.t. lestarikan sebutan dan pujian yang baik serta penghormatan bagi keduanya sesudah keduanya tiada iaitu,

"120. Kesejahteraan atas Musa dan Harun.”

Kesejahteraan dilimpahkan atas Musa a.s. dan Harun a.s.

"121. Sungguh Kami demikianlah memberi balasan orang-orang yang berbuat baik."

Begitulah Allah s.w.t. memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik.

"122. Sungguh keduanya termasuk hamba-hamba Kami yang beriman."

Sesungguhnya Musa a.s. dan Harun a.s. adalah di antara hamba-hamba Allah yang beriman.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...