Jumaat, 6 Julai 2018

11:120-123 Tafsir Surah Hud, ayat 120-123.

وَكُلا نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبَاءِ الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ وَجَاءَكَ فِي هَذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِكْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ (١٢٠) وَقُلْ لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ اعْمَلُوا عَلَى مَكَانَتِكُمْ إِنَّا عَامِلُونَ (١٢١) وَانْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ (١٢٢) وَلِلَّهِ غَيْبُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَإِلَيْهِ يُرْجَعُ الأمْرُ كُلُّهُ فَاعْبُدْهُ وَتَوَكَّلْ عَلَيْهِ وَمَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (١٢٣) 

Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"120. Dan masing-masing Kami ceritakan kepada kamu dari berita-berita para Rasul apa yang Kami teguhkan dengannya hati kamu,"

Kami telah menceritakan kepadamu semua kisah para rasul terdahulu bersama umatnya masing-masing, perihal pendustaan, pertentangan, permusuhan dan gangguan yang dilancarkan oleh mereka terhadap nabinya masing-masing. Lalu Allah menolong golongan orang-orang yang beriman dan menghinakan musuh-musuhNya yang kafir.

Hikmahnya adalah agar dengan kisah-kisah itu, Kami teguhkan hatimu, tenang dan mampu bersabar sebagaimana para rasul ulul ‘azmi mampu bersabar. Kamu telah mempunyai suri teladan dari kalangan saudara-saudaramu para rasul yang terdahulu.

Hal itu kerana jiwa akan mengikuti, bersemangat beramal, berlumba dengan yang lain, dan kebenaran semakin kuat ketika disebutkan saksi-saksinya dan banyaknya orang yang melakukan.

"dan telah datang kepadamu dalam ini kebenaran dan pelajaran, dan peringatan bagi orang-orang yang beriman."

Telah datang kepadamu dalam surah ini kisah-kisah atau berita-berita benar para nabi. Bagaimana Allah menyelamatkan mereka bersama orang-orang yang beriman kepada mereka, lalu Allah membinasakan orang-orang yang kafir.

Kisah-kisah itu adalah sebagai pelajaran atau nasihat untuk membuat orang-orang kafir serik dan insaf, agar mereka menjauhi perbuatan-perbuatan yang dibenci Allah dan melakukan perbuatan-perbuatan yang dicintaiNya. Namun, ia tidaklah bermanfaat bagi mereka.

Kisah-kisah itu juga adalah sebagai peringatan bagi orang-orang yang beriman. Hanya mereka saja yang akan mengambil manfaat darinya. Allah s.w.t. berfirman memerintahkan kepada RasulNya, Nabi Muhammad s.a.w.,

"121. Dan katakanlah kepada orang-orang yang tidak beriman, "Berbuatlah sesuai kedudukan kalian, sungguh kami orang-orang yang berbuat.”

Katakanlah kepada orang-orang yang tidak mahu percaya kepada ayat-ayat yang telah kamu sampaikan dari Tuhanmu, "Berbuatlah menurut kemampuan, keadaan, cara dan kaedah kalian sendiri. Kami pun berbuat menurut kemampuan, keadaan, cara dan kaedah kami sendiri."

"122. Dan tunggulah, sesungguhnya kami orang-orang yang menunggu.”

Tunggulah akibat perbuatan kalian, sesungguhnya kami juga menunggu. Kelak kalian akan mengetahui, siapakah di antara kita yang akan mendapat hasil yang baik dari dunia ini. Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu tidak akan mendapat keuntungan.

Allah s.w.t. menunaikan janji yang telah diutarakanNya kepada RasulNya dan menyokongnya. Dia menjadikan kalimahNya tinggi dan menjadikan kalimah orang-orang yang kafir rendah dan hina. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

"123. Dan bagi Allah keghaiban langit dan bumi,"

Semua rahsia di langit dan di bumi adalah milikNya. Dia Maha Mengetahui semua yang ghaib yang terdapat pada keduanya.

"dan kepadaNya dikembalikan perkara seluruhnya."

Hanya milik Dialah semua makhluk serta semua urusan. KepadaNyalah semuanya dikembalikan, baik perbuatan maupun pelakunya. Lalu Dia memisahkan yang baik dan yang buruk. Dia akan memberikan kepada setiap orang apa yang diamalkannya selama di dunia kelak pada hari perhitungan amal perbuatan.

"Maka sembahlah Dia, dan bertawakallah kepadaNya."

Kerjakanlah ibadah, iaitu semua yang diperintahkan Allah yang mampu kalian lakukan. Jadikanlah Dia sebagai sandaran untuk kalian bertawakkal. Sesungguhnya Dia akan memberikan kecukupan kepada siapa yang bertawakkal dan kembali kepadaNya.

"Dan tidaklah Tuhanmu lalai dari apa yang kalian kerjakan."

Tuhanmu tidak sekali-kali lengah terhadap apa yang kalian kerjakan. Tiada sesuatu pun yang samar dari apa yang disembunyikan oleh orang-orang yang mendustakanmu. Bahkan Dia Maha Mengetahui semua sikap dan ucapan mereka.

Dia hanya menangguhkan mereka sampai waktunya tiba. Kelak Dia akan memberikan balasan kepada mereka dengan balasan yang sempurna di dunia ini dan di akhirat nanti. Dia juga akan menolongmu bersama golonganmu dalam menghadapi mereka di dunia dan akhirat.

Selesai tafsir surah Hud, wal hamdulillahi rabbil ‘alamin, wa sallallahu ‘alaa Muhammad wa sallam.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...