Khamis, 5 Julai 2018

10:26-27 Tafsir Surah Yunus, ayat 26-27.

لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ وَلا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلا ذِلَّةٌ أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (٢٦) وَالَّذِينَ كَسَبُوا السَّيِّئَاتِ جَزَاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ مَا لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ كَأَنَّمَا أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعًا مِنَ اللَّيْلِ مُظْلِمًا أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (٢٧)

Allah s.w.t. berfirman menceritakan perihal orang-orang yang berbahagia,

"26. Bagi orang-orang yang berbuat baik, terbaik dan tambahannya."

Bagi orang-orang yang berbuat baik, iaitu orang-orang yang berbuat baik dalam amalnya selama di dunia ini. Mereka beriman, beramal soleh dan berbuat ihsan dalam beribadah kepada Allah, iaitu beribadah sambil merasa seakan-akan melihatNya dan merasakan pengawasan dariNya.

Mereka juga berbuat ihsan kepada hamba-hamba Allah dengan perkataan dan perbuatan baik yang mampu dilakukan, beramar ma’ruf dan bernahi munkar, mengajarkan orang yang tidak tahu, menasihati orang yang berpaling dan sebagainya.

Di akhirat nanti, mereka akan mendapat balasan pahala yang terbaik, iaitu syurga. Tidak ada balasan kebaikan kecuali kebaikan juga.
Mereka juga akan mendapat tambahannya.

Dilipatgandakan pahala amal-amal baik mereka sepuluh kali hingga tujuh ratus kali ganda, bahkan ada yang lebih dari itu. Allah s.w.t. telah menyimpan buat mereka binaan-binaan, bidadari-bidadari yang bermata jeli, keridhaanNya dan hal-hal yang menyejukkan hati dan pandangan mata mereka.

Nikmat yang paling utama dan jauh lebih besar daripada semua nikmat syurgawi itu ialah memandang kepada Wajah atau Zat Allah s.w.t. Yang Mahamulia, mendengarkan firmanNya dan merasa senang kerana dapat dekat denganNya.

Mereka sebenarnya tidak berhak mendapatkannya kerana amal perbuatan mereka, melainkan berkat kemurahan dan rahmat dari Allah semata.

"Dan tidak menutupi wajah mereka debu hitam dan tidak kehinaan."

Keadaan mereka baik lahir maupun batinnya. Muka mereka tidak ditutupi debu hitam, kehinaan dan diremehkan, iaitu kegelapan dan kehitaman di Padang Mahsyar. Bahkan muka mereka putih, segar, jernih, berseri-seri, gembira dan tidak ada sedikit pun tanda kesusahan.

"Mereka itu para penghuni syurga, mereka di dalamnya kekal."

Mereka itu adalah para penghuni syurga dan mereka kekal di dalamnya. Kemudian Allah s.w.t. berfirman menceritakan perihal orang-orang yang celaka.

"27. Dan orang-orang yang mengerjakan kejahatan, balasan kejahatan dengan semisalnya"

Adapun orang-orang yang mengerjakan kejahatan seperti melakukan kekafiran, kesyirikan, kederhakaan dan mendustakan para rasul, maka Allah s.w.t. dengan keadilanNya akan memberikan balasan kejahatan mereka dengan pembalasan yang setimpal tanpa dilebihkan dan tanpa dilipatgandakan.

"dan menutupi mereka kehinaan."

Kehinaan menimpa dan meliputi hati mereka, terus menyebar ke lahiriah mereka, dan menyelimuti diri mereka sehingga wajah mereka menjadi hitam. Mereka tertunduk dan takut terhadap perbuatan maksiatnya sendiri.

"Tidaklah bagi mereka dari Allah seorang pelindung pun,"

Tidak ada bagi mereka seorang pelindung atau pembela pun yang akan menyelamatkan mereka dari azab Allah.

"seakan-akan ditutupi wajah-wajah mereka sebahagian dari malam gelap gelita."

Muka mereka muram, hitam lagi kotor oleh debu yang hitam di hari kemudian, seolah-olah ditutupi dengan kepingan-kepingan malam yang gelap gelita.

"Mereka itu para penghuni neraka; mereka di dalamnya kekal."

Mereka itu adalah penghuni neraka dan mereka kekal di dalamnya. Betapa jauh perbedaan antara penghuni syurga dengan penghuni neraka.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...