Jumaat, 3 Ogos 2018

31:14-15 Tafsir Surah Luqman, ayat 14-15.

وَوَصَّيْنَا الإنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ (١٤) وَإِنْ جَاهَدَاكَ عَلى أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (١٥)

Kemudian Luqman berpesan kepada anaknya agar memenuhi hak kedua orang tua. Allah s.w.t. berfirman,

"14. Dan Kami wasiatkan manusia terhadap kedua orang tuanya;"

Allah s.w.t. perintahkan kepada manusia agar berbuat baik atau berbakti kepada kedua ibu bapanya dengan sebaik-baiknya, terutamanya kepada ibu.

"telah mengandungnya ibunya kelelahan atas kelelahan, dan dia menyapihnya dalam dua tahun,"

Ibunya telah mengandungnya dalam keadaan derita, payah dan lemah yang bertambah-tambah. Sejak calon bakal anak sebagai mani, si ibu merasakan ngidam, kurang nafsu makan, sakit, semakin lemah ketika janin semakin membesar, kelemahan pun bertambah ketika hendak melahirkan dan ketika melahirkan.

Apabila dia dilahirkan, ibunya mengasuh dan menyusuinya. Waktu menyapih yang paling kurang ialah enam bulan dan yang paling lambat ialah setelah anak berumur dua tahun.

Begitulah jerih payah ibu dan penderitaannya dalam mendidik dan mengasuh anaknya, yang kerananya dia selalu berjaga sepanjang siang dan malamnya. Ingatlah akan kebaikan ibumu terhadap kamu.

"agar bersyukur kepadaKu dan kepada kedua orang tuamu."

Bersyukurlah kepada Allah dengan beribadah kepadaNya, memenuhi hak-hakNya dan tidak menggunakan nikmat-nikmatNya untuk bermaksiat kepadaNya.

Bersyukurlah kepada kedua ibu bapamu dengan berbuat ihsan kepada mereka baik dengan ucapan maupun dengan perbuatan. Ucapkanlah kata-kata yang lembut dan halus. Merendah dirilah, hormatilah, muliakanlah dan pikullah beban mereka. Jauhilah sikap yang menyakitkannya, baik dengan ucapan maupun perbuatan.

"KepadaKu tempat kembali."

Manusia akan dikembalikan hanya kepada Allah, Tuhan yang memerintahkan dan membebankan demikian. Dia akan membalasmu dengan pahala yang berlimpah jika kamu bersyukur.

Dia akan bertanya kepadamu, “Apakah kamu telah melaksanakannya sehingga kamu akan diberi pahala, atau kamu melalaikannya sehingga kamu mendapat siksa?”

"15. Dan jika keduanya memaksamu agar kamu menyekutukan denganKu apa yang tidak bagimu dengannya ilmu, maka janganlah kamu menaati keduanya,"

Jika kedua ibu bapamu memaksamu untuk mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang kamu tidak ada pengetahuan tentangnya, iaitu jika mereka menyuruh kamu kufur dan maksiat, seperti berbuat syirik atau mengikuti agama mereka (selain Islam), maka janganlah kamu mengikuti atau menerima ajakan mereka.

Menaati ibu bapa yang menyuruh berbuat syirik adalah tidak termasuk berbuat ihsan kepada ibu bapa, kerana hak Allah harus didahulukan atas hak semua manusia. Allah s.w.t. tidak memerintahkan kamu menderhakai ibu bapamu.

"dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik."

Tetaplah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapamu. Janganlah sikapmu yang menentang dalam hal tersebut menghambatmu untuk berbuat baik kepada mereka selama di dunia.

"Dan ikutilah jalan orang yang kembali kepadaKu."

Ikutilah jalan orang-orang yang beriman kepada Allah, malaikatNya, kitab-kitabNya, rasul-rasulNya, hari akhir dan qadar, lagi berserah diri dan kembali kepada Tuhannya.

Mengikuti jalan mereka adalah menempuh jalan mereka ketika kembali kepada Allah, iaitu dengan menarik hati lalu badan untuk mengerjakan perbuatan yang diridhai Allah dan mendekatkan diri kepadaNya.

Ayat ini terdapat dalil perintah mengikuti para sahabat Nabi s.a.w., kerana mereka adalah orang-orang yang sangat semangat sekali kembali kepada Allah, terutamanya para khalifah rasyidin radhiyallahu 'anhum. Ayat ini juga menunjukkan bahawa ucapan mereka (para sahabat) adalah hujah.

"Kemudian hanya kepadaKu tempat kembali kalian, lalu akan Aku beritahukan pada kalian dengan apa yang kalian kerjakan."

Kemudian hanya kepada Allah kalian kembalimu, baik yang taat maupun yang bermaksiat. Dia akan memberitahu semua perbuatan kalian. Tidak ada satu pun amal kalian yang luput dari pantauanNya. Kemudian Dia akan memberikan kalian balasannya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...