Rabu, 10 Oktober 2018

37:133-138 Tafsir Surah As Saffat, ayat 133-138.

إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِينَ (١٣٢) وَإِنَّ لُوطًا لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ (١٣٣) إِذْ نَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ أَجْمَعِينَ (١٣٤) إِلا عَجُوزًا فِي الْغَابِرِينَ (١٣٥) ثُمَّ دَمَّرْنَا الآخَرِينَ (١٣٦) وَإِنَّكُمْ لَتَمُرُّونَ عَلَيْهِمْ مُصْبِحِينَ (١٣٧)وَبِاللَّيْلِ أَفَلا تَعْقِلُونَ (١٣٨)

Allah s.w.t. berfirman menceritakan dan memuji hamba dan RasulNya, iaitu Lut a.s.

"133. Dan sungguh Lut benar-benar termasuk para rasul,"

Sesungguhnya Lut a.s. benar-benar adalah salah seorang daripada para rasul. Allah telah mengutusnya kepada kaumnya, untuk mengajak mereka kepada Allah, melarang mereka dari berbuat syirik dan melarang mereka dari mengerjakan perbuatan keji (homoseksual). Tetapi kaumnya mendustakannya.

"134. Ketika Kami menyelamatkannya dan keluarganya semuanya,"

Ingatlah ketika kaumnya tidak mahu berhenti dari perbuatan syirik dan maksiat, maka Allah menyelamatkan Lut a.s. dan keluarganya dari kalangan mereka dari azab yang akan Allah turunkan. Mereka semua berjalan keluar dari kota Sodom di malam hari dan selamat.

"135. Kecuali perempuan tua yang tertinggal."

Kecuali isterinya yang tidak ikut bersama Lut a.s. dan termasuk orang-orang yang tertinggal bersama penduduk kota Sodom. Sesungguhnya isterinya dibinasakan bersama dengan orang yang binasa dari kaumnya.

"136. Kemudian Kami binasakan orang-orang yang lain."

Kemudian Allah membinasakan penduduk kota Sodom yang tidak ikut bersama Lut a.s. dengan berbagai macam siksaan. Dia balikkan negeri mereka dan melempari mereka dengan batu secara bertubi-tubi dari tanah yang keras sehingga mereka semua mati.

Allah menjadikan tempat tinggal mereka sebagai laut yang airnya busuk lagi buruk pemandangannya, begitu juga airnya dan baunya. Dia menjadikan tempat tinggal mereka sebagai tempat yang biasa dilalui oleh para musafir.

"137. Dan sesungguhnya kalian benar-benar akan melalui atas mereka pada waktu pagi."

"138. Dan pada waktu malam."

Sesungguhnya kalian, wahai penduduk Mekah benar-benar akan melintasi bekas-bekas mereka pada waktu siang dan malam hari dalam safar (perjalanan).

"Mengapa kalian tidak mengerti?"

Mengapa kalian tidak memikirkan, tidak mengambil pelajaran dari mereka dan tidak memahami, mengapa dan bagaimana Allah membinasakan mereka?

Jika kalian memahaminya, tentu kalian mengetahui bahawa bagi orang-orang kafir akan mendapat siksaan yang serupa. Tentu kalian akan menjauhi perbuatan yang mendatangkan kebinasaan, seperti mendustakan RasulNya Muhammad s.a.w.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...