Selasa, 16 Oktober 2018

55:46-61 Tafsir Surah Ar Rahman, ayat 46-61.

وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ (٤٦) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (٤٧) ذَوَاتَا أَفْنَانٍ (٤٨) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (٤٩) فِيهِمَا عَيْنَانِ تَجْرِيَانِ (٥٠) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (٥١) فِيهِمَا مِنْ كُلِّ فَاكِهَةٍ زَوْجَانِ (٥٢) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (٥٣) مُتَّكِئِينَ عَلَى فُرُشٍ بَطَائِنُهَا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَجَنَى الْجَنَّتَيْنِ دَانٍ (٥٤) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (٥٥) فِيهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَلا جَانٌّ (٥٦) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (٥٧) كَأَنَّهُنَّ الْيَاقُوتُ وَالْمَرْجَانُ (٥٨) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (٥٩) هَلْ جَزَاءُ الإحْسَانِ إِلا الإحْسَانُ (٦٠) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (٦١) 

Allah s.w.t. berfirman menyebutkan perihal kurniaNya kepada makhlukNya.

"46. Dan bagi orang yang takut kedudukan Tuhannya dua syurga."

Orang yang takut akan saat berdiri menghadap Allah s.w.t. kelak di hari kiamat untuk dihisab, dia tidak menurut hawa nafsunya, tidak memilih kehidupan dunia, mengetahui bahawa kehidupan akhirat adalah lebih baik dan lebih kekal. Kerana itu, dia menunaikan semua yang difardukan Allah dan menjauhi hal-hal yang diharamkan baginya.

Maka baginya kelak di hari kiamat di sisi Allah ada dua syurga dari emas, baik bejana, perhiasan, bangunan dan apa yang ada di sana dari emas, yang diperuntukkan bagi kaum Muqarrabin (Orang-orang yang didekatkan dengan Allah), iaitu para nabi, para siddiqin dan hamba-hamba pilihan Allah s.w.t. yang soleh.

Syurga yang pertama sebagai balasan kerana meninggalkan larangan, sedangkan syurga yang kedua kerana mengerjakan ketaatan.

Ayat ini merupakan dalil bahawa jin juga dapat masuk syurga jika mereka beriman dan bertakwa. Kerana itulah Allah s.w.t. menyebutkan kurnia yang telah dilimpahkanNya kepada kedua makhluk ini dengan memberinya balasan tersebut.

"47. Maka yang mana nikmat Tuhan kalian berdua yang kalian berdua dustakan?"

Maka nikmat Tuhan kalian berdua yang manakah yang kalian berdua dustakan wahai manusia dan jin?

"48. Keduanya mempunyai aneka ragam."

Kedua syurga itu mempunyai aneka pepohonan dan buah-buahan berkat keluasannya, keutamaan dan keistimewaan yang dimilikinya yang melebihi yang lainnya. Tiap-tiap dahan menghimpun berbagai macam jenis buah-buahan. Di dalam kedua syurga itu terdapat naungan yang luas, berbagai macam warna-warni dan beraneka macam kelazatan.

Afnan bermaksud dahan-dahan yang hijau lagi indah, lurus, saling bersentuhan, yang memuat banyak dan berbagai macam jenis buah-buahan yang bewarna-warni, masak, segar dan sedia dimakan.

Ada yang mengatakan bahawa afnan bermaksud naungan ranting-ranting dan dahan-dahan yang berada di atas tembok kebun. Ada yang mengatakan dahan-dahan yang lurus. Ada yang mengatakan berbagai jenis kenikmatan dan kelazatan, baik kenikmatan luar maupun dalam yang belum pernah dilihat oleh mata, didengar oleh telinga dan terlintas di hati manusia.

"49. Maka yang mana nikmat Tuhan kalian berdua yang kalian berdua dustakan?"

"50. Di dalam keduanya dua mata air mengalir."

Di dalam kedua syurga itu ada dua buah mata air yang mengalir ke tempat yang mereka inginkan dan mereka kehendaki untuk mengairi pohon-pohon dan dahan-dahan tersebut hingga dapat membuahkan berbagai macam buah-buahan yang beraneka ragam.

Salah satu dari kedua mata air itu disebut tasnim dan yang lainnya disebut salsabila. Salah satunya adalah sungai dari air yang tidak berubah rasa dan baunya, sedangkan yang lain adalah sungai khamr yang lazat rasanya bagi orang-orang yang meminumnya.

"51. Maka yang mana nikmat Tuhan kalian berdua yang kalian berdua dustakan?"

"52. Di dalam keduanya dari segala buah-buahan berpasangan."

Di dalam kedua syurga itu terdapat segala macam buah-buahan yang telah mereka ketahui dan yang terbaik dari apa yang pernah mereka ketahui, serta kenikmatan lainnya yang belum pernah terlihat oleh mata, belum pernah terdengar oleh telinga, dan belum pernah terdetik dalam hati seorang manusia pun. Setiap jenisnya memiliki rasa dan warnanya tersendiri.

Tiada suatu buah pun di dunia ini, baik yang berasa manis maupun yang berasa pahit, melainkan buah itu terdapat juga di dalam syurga hingga buah hanzal (bertawali) yang sangat pahit rasanya.

Tiada sesuatu pun yang ada di dalam syurga dari apa yang ada di akhirat, melainkan hanya nama-namanya saja. Di antara keduanya terdapat perbedaan yang sangat besar dan perbandingan yang amat jauh dalam hal keutamaannya.

"53. Maka yang mana nikmat Tuhan kalian berdua yang kalian berdua dustakan?"

"54. Mereka bertelekan di atas permadani sebelah dalamnya dari sutera."

Ittika' bermaksud duduk bersandar, bersila atau berbaring. Istabraq adalah kain sutera yang tebal. Ada yang mengatakan kain sutera yang dihiasi benang emas. Penghuni syurga bersandar sambil bersantai di atas permadani penghuni syurga yang sangat besar. Bahagian dalamnya dibuat dari sutera tebal, iaitu sutera terbaik dan dibanggakan.

Bahagian dalamnya saja sudah begitu mewah dan indahnya. Maka bahagian luarnya sudah tentu lebih mewah dan indah lagi. Ada yang mengatakan bahawa bahagian luarnya adalah dari cahaya, cahaya yang dibekukan atau rahmat.

Ada yang mengatakan bahawa bahagian luarnya tertutup oleh penutup dan tidak ada yang mengetahuinya selain dari Allah s.w.t. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui bagaimana sifat luarnya yang bersentuhan langsung dengan kulit mereka.

"Dan memetik dua syurga dekat."

Buah-buahan kedua syurga itu dapat dipetik dari dekat, iaitu sambil berdiri, sambil duduk dan sambil berbaring. Bila pun dan dalam keadaan bagaimanapun bila mereka menghendakinya dapat memetiknya dengan mudah. Buah-buahannya tidak menolak dari orang yang mahu memetiknya, bahkan dengan sendirinya buah itu turun sendiri kepadanya dengan tangkainya.

"55. Maka yang mana nikmat Tuhan kalian berdua yang kalian berdua dustakan?"

"56. Di dalamnya yang membatasi pandangan,"

Di atas hamparan permadani itu ada bidadari-bidadari yang sopan dan sentiasa menundukkan pandangannya kepada selain suami mereka. Tidak ada sesuatu pun yang mereka lihat di dalam syurga itu yang lebih menawan bagi mereka selain dari suami-suami mereka.

Seseorang dari bidadari-bidadari itu berkata kepada suaminya, "Demi Allah, aku belum pernah melihat sesuatu pun yang lebih indah dan lebih tampan selain dari engkau, dan tiada sesuatu pun di dalam syurga ini yang lebih kucintai selain dari engkau. Maka segala puji bagi Allah yang telah menjadikan dirimu untukku dan menjadikan diriku untukmu."

Wanita yang menundukkan pandangannya dengan penuh ketaatan dan kesedaran lebih utama daripada wanita yang menundukkan pandangannya dengan paksa, walaupun semuanya bercadar.

"tidak menyentuh mereka manusia sebelum mereka dan tidak pula oleh jin."

Mereka tetap dalam keadaan gadis, perawan, berusia muda sebaya dengan suami mereka. Tiada seorang pun yang menyentuh mereka sebelum suami mereka, baik dari kalangan manusia maupun jin.

Ayat ini merupakan dalil yang menunjukkan bahawa jin yang mukmin akan masuk syurga. Bahkan mereka berkahwin. Bagi jin lelaki ada isterinya dari jin perempuan, sebagaimana manusia lelaki berkahwin dengan manusia perempuan.

"57. Maka yang mana nikmat Tuhan kalian berdua yang kalian berdua dustakan?"

"58. Seakan-akan mereka yaqut dan marjan."

Bidadari-bidadari itu bersih, cantik dan indah. Mereka sejernih yaqut, iaitu batu permata yang seandainya seutas benang dimasukkan ke dalamnya dan batu permata itu di bersihkan, nescaya dapat dilihat benang itu. Mereka seputih marjan. Marjan di sini bermaksud mutiara.

Bagi seorang lelaki ahli syurga ada dua orang isteri dari kalangan bidadari yang bermata jeli. Masing-masing mereka memakai tujuh puluh lapis pakaian sutera. Betisnya yang putih dan tulang sumsum betisnya kelihatan dari balik dagingnya dan pakaian-pakaian yang dikenakannya. Tidak ada seorang pun yang melajang di dalam syurga.

Sekiranya seorang wanita dari kalangan penghuni syurga muncul di bumi ini, nescaya aromanya benar-benar akan memenuhi kawasan di antara syurga dan bumi, dan nescaya akan menjadi harumlah semua yang ada di antara keduanya. Dan sesungguhnya kain kerudung yang dikenakan di kepalanya jauh lebih baik daripada dunia dan seisinya.

"59. Maka yang mana nikmat Tuhan kalian berdua yang kalian berdua dustakan?"

"60. Bukankah balasan kebaikan kecuali kebaikan?"

Balasan bagi orang yang berbuat kebaikan di dunia adalah kebaikan juga di akhiratnya. Orang yang berbuat ihsan dalam beribadah kepada Allah dan berbuat ihsan dalam bergaul dengan manusia akan mendapat pahala besar, keuntungan besar, kenikmatan kekal dan kehidupan sentosa.

Orang-orang yang ihsan merupakan predikat yang tertinggi. Balasan bagi orang yang telah Allah berikan nikmat tauhid kepadanya adalah kenikmatan syurga.

Hal yang telah disebutkan di atas merupakan nikmat-nikmat yang besar yang tidak sebanding dengan amal apa pun, bahkan itu merupakan kemurahan dan kurnia dariNya belaka.

"61. Maka yang mana nikmat Tuhan kalian berdua yang kalian berdua dustakan?"

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...