Rabu, 26 Disember 2018

3:31-32 Tafsir Surah Ali Imran, ayat 31-32.

قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (٣١) قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ (٣٢)

Orang-orang yang menyembah berhala mengatakan, "Kami tidak menyembah berhala kecuali kerana cinta kepada Allah, agar mereka (berhala-berhala) itu mendekatkan kami kepadaNya", maka Allah s.w.t. berfirman memerintahkan Nabi Muhammad s.a.w.,

"31. Katakanlah, "Jika kalian mencintai Allah, maka ikutilah aku,""

Katakanlah kepada mereka yang mengaku bahawa mereka mencintai Allah, "Jika kalian mencintai Allah, maka ikutilah aku."

Orang-orang yang benar-benar mencintai Allah s.w.t. akan mentaati perintah Nabi Muhammad s.a.w., menjauhi larangan Beliau dan tindakannya berada pada jalan yang telah dirintis oleh Beliau. Mereka akan mentauhidkan Allah, iaitu beribadah hanya kepada Allah dan mereka akan meninggalkan sesembahan-sesembahan selain Allah.

Oleh itu, setiap orang yang mengaku cinta kepada Allah s.w.t., sedangkan dia tidak mentaati perintah Nabi Muhammad s.a.w., tidak menjauhi larangan Beliau dan tindakannya bukan pada jalan yang telah dirintis oleh Beliau, maka pengakuan cintanya adalah dusta.

Sehinggalah dia mengikuti syariat Nabi s.a.w. dan agama yang dibawanya dalam semua ucapan dan perbuatannya. Dengan ayat ini ditimbang semua makhluk, iman dan kecintaan mereka kepada Allah tergantung sejauh mana ittiba' (mengikutinya) mereka kepada Rasulullah s.a.w.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Barang siapa yang melakukan suatu amal perbuatan yang bukan termasuk tuntunan kami, maka amalnya itu ditolak."

"maka Allah akan mencintai kalian dan memberi ampun bagi kalian dosa-dosa kalian."

Apabila kalian mengikuti Beliau s.a.w., nescaya Allah s.w.t. memberikan balasan untuk kalian lebih daripada apa yang dianjurkan kepada kalian agar kalian mencintaiNya. Dia akan mengasihi kalian dengan kecintaan yang lebih besar daripada kecintaan kalian kepadaNya. Dia juga akan mengampuni dosa-dosa kalian.

Duduk perkaranya bukanlah bertujuan agar kamu mencintai, melainkan yang sebenarnya ialah bagaimana supaya kamu dicintai. Allah menguji segolongan kaum yang menyangka bahawa dirinya mencintai Allah dengan ayat ini.

"Dan Allah Maha Pengampun Maha Penyayang." 

Kerana kalian mengikuti Rasul s.a.w., maka kalian mendapat kurnia itu berkat perantaraannya. Kemudian Allah memerintahkan setiap orang, baik dari kalangan khusus maupun dari kalangan awam melalui firmanNya,

"32. Katakanlah, "Taatilah kalian kepada Allah dan Rasul.""

Taatilah Allah dan RasulNya seperti melaksanakan perintahnya, iaitu mentauhidkan Allah.

"Maka jika kalian berpaling, maka sungguh Allah tidak menyukai orang-orang kafir.""

Jika kalian menyimpang dari jalan ketaatan kepada Allah, menentang perintahNya dan tidak mengikuti RasulNya, bererti kalian mengikuti kekufuran dan mentaati syaitan. Allah telah menetapkan bahawa apabila kalian berkawan dengan syaitan, dia tentu akan menyesatkan kalian dan membawa kalian ke azab neraka.

Ketahuilah bahawa Allah tidak menyukai orang yang mempunyai sifat demikian, walaupun dia mengakui bahawa dirinya cinta kepada Allah dan selalu mendekatkan diri kepadaNya, sebelum dia mengikuti Rasul yang ummi penutup para rasul yang diutus untuk seluruh makhluk jin dan manusia. Maka Dia akan menghukum mereka.

Seandainya para nabi, bahkan para rasul atau mereka yang dari kalangan ulul azmi berada di zaman Nabi Muhammad s.a.w., maka tiada jalan lain bagi mereka kecuali mengikuti Nabi Muhammad s.a.w., taat kepadanya serta mengikuti syariatnya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...