Ahad, 30 Jun 2019

7:196-198 Tafsir Surah Al A’raf, ayat 196-198.

إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذِي نَزَّلَ الْكِتَابَ وَهُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ (١٩٦) وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لا يَسْتَطِيعُونَ نَصْرَكُمْ وَلا أَنْفُسَهُمْ يَنْصُرُونَ (١٩٧) وَإِنْ تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدَى لا يَسْمَعُوا وَتَرَاهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ وَهُمْ لا يُبْصِرُونَ (١٩٨)

Allah s.w.t. memerintahkan Nabi Muhammad s.a.w. agar mengatakan kepada orang-orang musyrik,

"196. Sesungguhnya Allah pelindungku yang menurunkan kitab,"

Sesungguhnya Allahlah yang melindungiku, menolongku dan memberikan kecukupan kepadaku. Hanya kepadaNya aku bertawakal.

Dialah yang telah menurunkan kitab Al Qur’an, yang didalamnya terdapat petunjuk, penawar dan cahaya, di mana penurunan kitab itu salah satu bentuk tarbiyah(pendidikan)Nya kepada hamba-hambaNya yang terkait dengan agama.

"dan Dia melindungi orang-orang yang soleh."

Orang yang soleh adalah orang yang baik niatnya, ucapannya dan perbuatannya. Hanya kepadaNya aku berlindung, Dialah pelindungku di dunia dan akhirat. Dialah pelindung semua orang yang soleh sesudahku.

Contoh perlindunganNya kepada orang soleh adalah membantu mereka kepada sesuatu yang terdapat kebaikan dan maslahat baik bagi agama maupun dunia mereka dan menghindarkan segala sesuatu yang tidak disukai mereka.

"197. Dan orang-orang yang kalian seru dari selainNya mereka tidak dapat menolong kalian, dan tidak terhadap diri mereka sendiri mereka menolong."

Berhala-berhala yang kalian seru selain Allah itu tidak layak disembah. Mereka tidaklah mampu menolong kalian, bahkan mereka tidak mampu menolong dirinya sendiri. Oleh kerana itu, tidak perlulah aku takut kepadanya.

"198. Dan jika kalian menyeru mereka kepada petunjuk, mereka tidak mendengar."

Jika kalian menyeru berhala-berhala itu untuk memberi petunjuk, nescaya mereka tidak dapat mendengarnya.

"Dan kamu lihat mereka memandang kepadamu, dan mereka tidak melihat."

Kamu melihat berhala-berhala itu seperti makhluk yang berakal, dibentuk seperti manusia, menghadapi kamu dengan matanya yang terbuka seakan-akan dapat melihat, padahal mereka itu benda mati dan tidak dapat melihat.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...