Rabu, 10 Julai 2019

10:54-56 Tafsir Surah Yunus, ayat 54-56.

وَلَوْ أَنَّ لِكُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ مَا فِي الأرْضِ لافْتَدَتْ بِهِ وَأَسَرُّوا النَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذَابَ وَقُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ  (٥٤) أَلا إِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ أَلا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ (٥٥) هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (٥٦)

Allah s.w.t. berfirman,

"54. Dan kalau bagi tiap-tiap diri yang zalim apa yang di bumi ini, tentu dia tebus dengannya,"

Kalau setiap orang musyrik itu memiliki segala harta yang ada di bumi ini, tentu dia menebus dirinya dengan harta itu pada hari kiamat. Orang kafir sangat berkeinginan seandainya saja dia dapat menebus dirinya dari siksa Allah dengan emas sepenuh bumi.

Namun yang demikian tidaklah bermanfaat bagi mereka, yang bermanfaat hanyalah iman dan amal soleh sewaktu di dunia.

"dan mereka sembunyikan penyesalannya tatkala mereka melihat siksaan."

Mereka membunyikan penyesalannya ketika mereka telah menyaksikan azab itu. Para pemimpin menyembunyikan penyesalan di hadapan para pengikut kerana takut celaan.

"Dan diberi keputusan di antara mereka dengan adil, dan mereka tidak dianiaya."

Kemudian diberi keputusan di antara mereka dengan adil, dan mereka tidak dizalimi.

"55. Ingatlah, sesungguhnya milik Allah apa yang ada di langit dan bumi."

Ketahuilah bahawa Allah yang memiliki langit dan bumi. Dia memutuskan semua yang ada di langit dan di bumi dengan keputusan syar’i dan qadari (ketetapanNya di alam semesta), dan Dia akan memutuskan mereka dengan keputusan jaza’i (pembalasan).

"Ingatlah, sesungguhnya janji Allah benar, akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui."

Ketahuilah, janji Allah bahawa Dia akan membangkitkan dan memberikan balasan itu adalah benar pasti akan terjadi dan tidak terelakkan lagi. Dialah yang menghidupkan dan yang mematikan, kemudian hanya kepadaNyalah mereka dikembalikan.

Dia mampu berbuat demikian, lagi Maha Mengetahui semua tubuh yang telah hancur luluh lagi berserakan dan bertebaran di seluruh kawasan bumi, lautan dan padang-padang sahara. Akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui.

"56. Dia menghidupkan dan mematikan, dan kepadaNya kalian dikembalikan."

Dialah yang menghidupkan dan mematikan. Dia juga yang mengatur segala urusan, dan tidak ada sekutu dalam semua itu. Hanya kepadaNyalah kalian dikembalikan pada hari kiamat lalu Dia memberikan balasan terhadap amalmu.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...