Jumaat, 12 Julai 2019

14:19-20 Tafsir Surah Ibrahim, ayat 19-20.

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ بِالْحَقِّ إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ (١٩) وَمَا ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ بِعَزِيزٍ (٢٠)

Allah s.w.t. berfirman mengingatkan hamba-hambaNya tentang kekuasaanNya dalam menghidupkan kembali tubuh manusia kelak di hari kiamat,

"19. Apakah tidak kamu perhatikan, bahawasanya Allah menciptakan langit dan bumi dengan hak?"

Lihatlah dan berfikirlah kalian, bahawa sesungguhnya Allah telah menciptakan langit dan bumi dengan kebenaran dan dengan penuh hikmah, bukan dengan percuma atau sia-sia. Menciptakan keduanya jauh lebih berat berbanding menciptakan manusia.

Dia telah menciptakan langit yang tinggi, luas lagi besar bersama segala sesuatu yang ada padanya, seperti bintang-bintang yang tetap pada tempatnya dan yang beredar pada garis edarnya serta tanda-tanda kekuasaanNya yang ada padanya.

Dia juga telah menciptakan bumi ini bersama segala sesuatu yang ada padanya, iaitu dataran-dataran rendahnya, gunung-gunungnya, hutan rimbanya, padang saharanya, laut-lautnya, pohon-pohonnya, tumbuh-tumbuhannya; dan segala macam haiwan yang beraneka ragam jenis, manfaat, bentuk dan warnanya.

Demikian itu agar kalian menyembahNya, mengenalNya, agar Dia memerintah dan melarang kalian, dan agar kalian menjadikan langit dan bumi sebagai dalil yang menunjukkan sifatNya yang sempurna, dan agar kalian mengetahui bahawa Dia mampu membangkitkan kalian kembali setelah kalian mati untuk memberikan balasan terhadap amal kalian.

"Jika Dia kehendaki, Dia menghilangkan kalian dan Dia datangkan dengan makhluk yang baru,"

Jika Dia menghendaki, nescaya Dia memusnahkan atau membinasakan kalian, lalu Dia menggantikan kalian dengan makhluk yang baru yang lebih taat kepada Allah dan lebih mencintaiNya daripada kalian.

Boleh juga maksudnya, bahawa jika Dia menghendaki, Dia dapat membinasakan kalian lalu membangkitkan kalian.

"20. Dan tidaklah demikian itu bagi Allah sukar."

Yang demikian itu tidak sekali-kali sukar atau sulit bagi Allah, bahkan hal itu amat mudah bagiNya. Apabila kalian menentang perintahNya, Dia boleh saja melenyapkan kalian dan mendatangkan makhluk lain yang bersifat tidak sama dengan kalian.

Menciptakan dan membangkitkan kalian semua dari dalam kubur itu bagi Allah hanyalah seperti menciptakan dan membangkitkan satu jiwa saja.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...