Selasa, 12 November 2019

29:16-18 Tafsir Surah Al Ankabut, ayat 16-18.

وَإِبْرَاهِيمَ إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاتَّقُوهُ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (١٦) إِنَّمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثَانًا وَتَخْلُقُونَ إِفْكًا إِنَّ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقًا فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَاعْبُدُوهُ وَاشْكُرُوا لَهُ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (١٧) وَإِنْ تُكَذِّبُوا فَقَدْ كَذَّبَ أُمَمٌ مِنْ قَبْلِكُمْ وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلا الْبَلاغُ الْمُبِينُ (١٨)

Allah s.w.t. berfirman menceritakan perihal Ibrahim a.s., hambaNya, rasulNya, kekasihNya dan imam para hunafa. Beliau diutuskan kepada kaumnya untuk mengajak mereka beribadah kepada Allah saja. Inilah dakwah para nabi, iaitu mengajak kepada tauhid dan menjauhi syirik.

"16. Dan Ibrahim, ketika dia berkata kepada kaumnya, "Sembahlah Allah.""

Ingatlah Ibrahim a.s., ketika Beliau berkata kepada kaumnya, "Sembahlah Allah." Iaitu sembahlah Allah semata, tiada sekutu bagiNya; ikhlaskanlah diri kalian hanya kepadaNya dalam beribadah dan laksanakanlah perintahNya.

"dan bertakwalah kepadaNya."

Ikhlaskan diri kalian hanya kepadaNya dalam bertakwa; mencari rezeki dariNya semata, tiada sekutu bagiNya; serta mengesakanNya dalam bersyukur, kerana sesungguhnya hanya kepadaNyalah dipanjatkan rasa syukur atas semua nikmat, tiada yang berhak menerimanya selain Dia.

Boleh juga maksudnya, takutlah kalian jika Dia sampai murka kepada kalian sehingga Dia mengazab kalian, dan hal itu dilakukan dengan cara meninggalkan segala sesuatu yang membuatNya murka, iaitu kemaksiatan.

"Demikian itu lebih baik bagi kalian jika kalian mengetahui."

Yang demikian, iaitu beribadah kepada Allah dan bertakwa kepadaNya itu lebih baik bagi kalian, jika kalian mengetahui. Apabila kalian melakukan hal tersebut, nescaya kalian akan mendapat kebaikan di dunia dan akhirat, dan akan terhindarlah kalian dari kejahatan di dunia dan akhirat. Bertauhid akan membawa ke syurga, sedangkan berbuat syirik akan membawa ke neraka.

Kemudian Ibrahim a.s. menerangkan kekurangan pada berhala itu dan ketidakberhakannya untuk disembah.

"17. Sesungguhnya yang kalian sembah dari selain Allah berhala-berhala, dan kalian membuat kedustaan."

Sesungguhnya yang kalian sembah selain Allah hanyalah berhala-berhala, dan kalian membuat kebohongan bahawa berhala-berhala itu dapat memberi syafaat kepada kalian di sisi Allah atau sebagai sekutu-sekutuNya.

Berhala-berhala yang kalian sembah itu dicipta dan memiliki kekurangan, tidak mampu memberikan manfaat dan tidak mampu menimpakan mudarat, tidak mampu mematikan dan tidak mampu menghidupkan serta membangkitkan.

Mereka itu tiada lain hanyalah buat-buatan kalian belaka. Kalianlah yang memahatnya, lalu menjadikannya sebagai patung-patung (berhala-berhala). Lalu kalian memberinya nama-nama sebagai tuhan-tuhan buatan.

"Sesungguhnya orang-orang yang kalian menyembah dari selain Allah mereka tidak mampu kepada kalian rezeki;"

Sesungguhnya apa yang kalian sembah selain Allah itu tidak memiliki rezeki bagi kalian dan tidak mampu memberikan rezeki kepada kalian. Berhala-berhala itu hanyalah makhluk, sama halnya dengan kalian.

Maka mereka sangat tidak berhak untuk diibadahi dan disembah, sedangkan hati perlu menyembah dan meminta keperluan.

"maka carilah di sisi Allah rezeki,"

Mintalah rezeki itu kepada Allah, bukan pada selainNya, kerana sesungguhnya selain Allah tidak memiliki sesuatu apa pun. Dia yang memudahkannya, menakdirkannya, mengabulkan doa orang yang berdoa kepadaNya dalam masalah agama dan dunianya.

"dan sembahlah Dia dan bersyukurlah kepadaNya."

Makanlah sebahagian dari rezekiNya, sembahlah Dia semata kerana Dia Mahasempurna, Yang mampu memberikan manfaat dan menimpakan mudarat, lagi yang mengatur alam semesta sendiri.

Bersyukurlah kepadaNya atas semua nikmat yang telah Dia limpahkan kepada kalian. Semua kenikmatan yang sampai kepada makhluk adalah berasal dariNya, dan semua musibah yang hendak menimpa, maka Dia yang menolaknya.

"KepadaNya kalian dikembalikan."

Hanya kepadaNyalah kalian akan dikembalikan kelak di hari kiamat. Dia akan membalas setiap orang dengan balasan yang sesuai dengan amal perbuatannya, memberitakan apa yang kalian sembunyikan dan apa yang kalian tampakkan.

Oleh kerana itu, berhati-hatilah kalian ketika menghadapNya sedangkan kalian di atas perbuatan syirik, dan carilah hal yang mendekatkan dirimu kepadaNya dan yang menjadikan kalian memperoleh pahalaNya ketika menghadapNya.

"18. Dan jika kalian mendustakan, maka sungguh telah mendustakan umat-umat dari sebelum kalian."

Jika kalian (orang-orang kafir) mendustakan rasul, maka umat sebelum kalian juga telah mendustakan para rasul. Telah sampai kepada kalian berita azab dan pembalasan yang menimpa mereka kerana melanggar perintah rasul-rasul.

"Dan tidak atas rasul kecuali menyampaikan yang nyata.”

Kewajiban rasul itu tidak lain hanyalah menyampaikan kepada kalian risalah atau agama Allah yang diperintahkan olehNya dengan terang dan jelas. Dan Allah menyesatkan siapa yang dikehendakiNya serta menunjuki siapa yang dikehendakiNya.

Oleh kerana itu berbuatlah dengan rajin untuk kemanfaatan dirimu agar kalian menjadi orang-orang yang berbahagia.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...