Rabu, 22 April 2020

45:14-15 Tafsir Surah Al Jasiyah, ayat 14-15.

قُلْ لِلَّذِينَ آمَنُوا يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لا يَرْجُونَ أَيَّامَ اللَّهِ لِيَجْزِيَ قَوْمًا بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ (١٤) مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ (١٥)

Allah s.w.t. memerintahkan Nabi Muhammad s.a.w., 

"14. Katakanlah kepada orang-orang yang beriman, hendaklah mereka mengampuni orang-orang yang tidak mengharap hari-hari Allah" 

Katakanlah kepada orang-orang yang beriman, hendaklah mereka berakhlak mulia, bersabar dan memaafkan gangguan dari orang-orang yang tidak takut akan hari-hari Allah, iaitu kaum musyrik. Hari-hari Allah bermaksud hari-hari di waktu Allah menimpakan siksaan-siksaan kepada mereka yang derhaka kepadaNya dan tidak menginginkan pahalaNya. 

Hal ini di tetapkan di masa permulaan Islam. Kaum muslim diperintahkan untuk bersikap sabar dalam menghadapi gangguan dari kaum musyrik dan kaum Ahli Kitab, agar sikap ini dijadikan sebagai pemikat hati buat mereka. Tetapi setelah mereka tetap ingkar, maka Allah memerintahkan kepada kaum mukmin untuk berjuang dan berjihad melawan mereka. 

"kerana Dia akan membalas kaum dengan apa yang mereka kerjakan."

Dia akan membalas suatu kaum sesuai dengan apa yang telah mereka kerjakan. Dia akan membalas iman, sikap memaafkan dan bersabar dari orang-orang yang beriman dengan pahala yang besar, sedangkan mereka (kaum musyrik) jika tetap mendustakan maka mereka akan ditimpa azab yang pedih dan kehinaan. 

Apabila kaum mukmin memaafkan mereka di dunia, maka sesungguhnya Allah s.w.t. akan membalas amal perbuatan mereka yang buruk itu di negeri akhirat nanti. 

"15. Barang siapa yang mengerjakan amalan soleh, maka untuk dirinya sendiri, dan barang siapa yang berbuat kejahatan, maka atasnya, kemudian kepada Tuhan kalian kalian dikembalikan." 

Barang siapa yang mengerjakan kebajikan, maka itu adalah untuk dirinya sendiri; dan barang siapa mengerjakan kejahatan, maka itu akan menimpa dirinya sendiri, kemudian kepada Tuhan kalianlah kalian dikembalikan.

Iaitu kalian dikembalikan kelak di hari kiamat kepada Allah s.w.t, lalu semua amal perbuatan kalian dipaparkan di hadapanNya. Maka Dia akan membalas semua amal perbuatan kalian, yang baik maupun yang buruknya. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...