Selasa, 5 April 2016

12:15-18 Tafsir Surah Yusuf, ayat 15-18

فَلَمَّا ذَهَبُوا بِهِ وَأَجْمَعُوا أَنْ يَجْعَلُوهُ فِي غَيَابَةِ الْجُبِّ وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِ لَتُنَبِّئَنَّهُمْ بِأَمْرِهِمْ هَذَا وَهُمْ لا يَشْعُرُونَ (١٥) وَجَاءُوا أَبَاهُمْ عِشَاءً يَبْكُونَ (١٦) قَالُوا يَا أَبَانَا إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِنْدَ مَتَاعِنَا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ وَمَا أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ (١٧) وَجَاءُوا عَلَى قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَاللَّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ (١٨)

Setelah saudara-saudara Yusuf mendesak, mengemukakan alasan agar Beliau dilepas bersama mereka dan segala alasan yang menghalangi mereka jawab, maka Ya’qub a.s. akhirnya melepas Yusuf a.s. pergi bersama mereka.

Mereka berpura-pura mengambil Yusuf a.s. dari sisi bapa mereka sebagai penghormatan mereka kepadanya, untuk menenangkan hatinya serta untuk menggembirakannya.

Menurut suatu pendapat, ketika Ya'qub a.s. melepaskan Yusuf a.s. pergi bersama mereka, Beliau terlebih dahulu memeluk, mencium dan mendoakan Yusuf a.s.

"15. Maka tatkala mereka pergi dengannya"

Tiada jarak waktu antara penghormatan mereka kepada bapa mereka dengan penyiksaan mereka kepada Yusuf a.s., melainkan setelah mereka menghilang dari pandangan mata bapa mereka dan suara mereka tidak kedengaran lagi.

Setelah itu mereka mulai menyakiti Yusuf a.s. dengan kata-kata makian, hinaan dan pukulan. Bahkan Beliau sampai hendak dibunuh.

Apabila Yusuf a.s. meminta perlindungan kepada seseorang dari mereka, maka yang dimintai perlindungan itu menampar dan mencaci makinya.

"dan mereka berkumpul untuk memasukkannya dasar sumur,"

Mereka membawa Yusuf a.s. ke sumur yang telah mereka sepakati sebagai tempat untuk membuangnya. Mereka mengikat Yusuf a.s. dengan tali, lalu memasukkannya ke dalam sumur itu. Bahagian bawah sumur tersebut agak luas sedangkan bahagian atasnya sempit.

Ketika Yusuf a.s. berpegangan pada pinggir sumur itu, mereka memukul tangannya. Setelah Yusuf a.s. sampai di pertengahan kedalaman sumur, mereka memutuskan tali pengikatnya agar Beliau terjatuh dan mati.

Maka terjatuhlah Yusuf a.s. ke dalam air sumur itu yang menenggelamkannya. Namun Beliau tidak terkena batu besar (disebut Ragufah) yang ada di tengah lubang sumur itu. Maka Beliau naik ke atas batu besar itu, lalu berdiri di atasnya.

Mereka memanggil Yusuf a.s. dari atas, maka Beliau menjawabnya kerana menyangka mereka akan berubah menjadi kasihan terhadapnya. Bahkan mereka hendak menimpakan batu besar kepada Beliau, tetapi Yahuza melarang mereka.

Allah s.w.t. dengan kasih sayang, rahmat dan pertolonganNya, Dia menurunkan kemudahan kepada Yusuf a.s. di saat Beliau dalam kesulitan.

"dan Kami wahyukan kepadanya,"

Allah s.w.t. wahyukan kepada Yusuf a.s. ketika Beliau sudah berada di dalam sumur untuk menenteramkan dan meneguhkan hatinya, sedang usia Beliau ketika itu tujuh belas tahun atau kurang.

Janganlah kamu bersedih hati terhadap nasib yang sedang kamu alami, kerana sesungguhnya engkau akan menemui kemudahan dan jalan keluar yang baik. Allah pasti akan menolongmu terhadap mereka dan Dia akan mengangkatmu serta meninggikan darjatmu.

"Sungguh kamu akan ceritakan pada dengan urusan mereka ini, dan mereka tidak menyedari.”

Suatu pendapat mengatakan, Yusuf a.s. kelak pasti akan menceritakan kepada mereka perbuatan yang telah mereka lakukan terhadap dirinya, sedangkan mereka tidak menyedari bahawa Allah s.w.t. sedang menurunkan wahyuNya kepada Yusuf a.s. saat itu.

Pendapat lain mengatakan, Yusuf a.s. kelak pasti akan menceritakan kepada mereka perbuatan yang telah mereka lakukan terhadap dirinya, sedangkan pada waktu itu mereka tidak ingat lagi kepadanya dan tidak mengenalnya.

"16. Dan mereka datang bapa mereka pada waktu Isya' mereka menangis."

Kemudian mereka pulang menemui bapa mereka pada petang atau malam hari (terlambat) sambil menangis mengeluarkan 'air mata buaya', dimaksudkan agar menjadi penguat terhadap ucapan atau alasan mereka.

Mereka hanya berpura-pura, seakan-akan mereka kecewa dan sedih atas nasib yang dialami oleh Yusuf a.s., dan mereka meminta maaf atas apa yang telah menimpa Yusuf a.s. sesuai dengan rancangan yang mereka buat.

"17. Mereka berkata, "Wahai bapa kami! Sungguh kami telah pergi kami berlumba-lumba""

Wahai bapa Kami! Sesungguhnya kami pergi berlumba lari atau berlumba memanah.

"dan kami tinggalkan Yusuf di sisi barang-barang kami, lalu memakannya serigala;"

Kami tinggalkan Yusuf di dekat pakaian dan barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala. Hal itulah yang sebelumnya sangat dikhuatirkan dan ditakuti oleh Ya'qub a.s.

"dan tidaklah kamu orang yang percaya kepada kami, walaupun kami orang-orang yang benar.”

Kami merasa yakin bahawa kamu tidak akan mempercayai kami kerana kecintaanmu kepada Yusuf dan persangkaanmu yang buruk terhadap kami, walaupun kami menceritakan hal yang sebenarnya.

Tidaklah hairan jika kamu menuduh kami dalam hal ini, kerana sebelumnya kamu merasa khuatir jika Yusuf dimakan serigala, lalu dia benar-benar dimakan oleh serigala. Kamu dimaaf jika mendustakan cerita kami, kerana hal yang dikhuatirkan itu terjadi seperti kenyataannya.

Kalimat ini membantu menguatkan ucapan mereka dan merupakan ungkapan permohonan belas kasihan mereka dengan tujuan agar mereka mendapat kepercayaan dari Ya'qub a.s. atas makar mereka.

"18. Dan mereka datang dengan baju gamisnya dengan darah dusta."

Mereka datang membawa baju kemeja Yusuf a.s. yang berlumuran darah palsu atau darah buatan. Ini merupakan bahagian dari rancangan makar dan tipu muslihat yang telah mereka sepakati sebelumnya.

Mereka menangkap seekor kambing muda, lalu mereka sembelih, dan darahnya mereka lumurkan ke baju Yusuf a.s., sebagai bukti bahawa itulah baju Yusuf a.s. yang telah dimangsa oleh serigala, dan padanya terdapat bekas-bekas darahnya.

Namun mereka terlupa untuk mencarik-carikkan baju itu. Seandainya Yusuf a.s. benar-benar dimangsa oleh serigala, nescaya bajunya terkoyak.

Maka Ya’qub a.s. mengetahui kedustaan mereka dan tidak percaya kepada bukti yang diajukan kepadanya itu. Beliau menyindir mereka yang telah menipunya.

"Dia berkata, "Bahkan memandang baik bagi kalian diri kalian perkara;""

Sebenarnya hanya diri kalian sendiri saja yang memandang baik urusan atau perbuatan kalian yang buruk itu, iaitu menjauhkan aku dengan Yusuf.

"maka sabar baik."

Maka kesabaran yang baik itulah kesabaranku. Aku akan bersabar dengan kesabaran yang baik atas musibahku ini yang kalian sepakat untuk menimpakannya kepadaku, hingga Allah memberikan jalan keluarnya berkat pertolongan dan kasih sayangNya. Itulah yang aku lakukan.

Rasulullah s.a.w. ditanya mengenai makna firmanNya, "Maka sabar (yang) baik (itulah kesabaranku)." Maka Beliau s.a.w. bersabda, "Sabar yang baik ialah sabar yang tidak ada keluhannya."

Kesabaran yang baik adalah kesabaran yang bersih dari sikap marah-marah, keluh kesah, dan dari mengadu kepada makhluk, serta menjadikan dirinya mengadu kepada Allah, memohon pertolongan kepadaNya terhadap hal itu, dan tidak bersandar kepada kemampuannya.

Kriteria sabar itu ada tiga, iaitu janganlah kamu membicarakan sakitmu (kepada orang lain), jangan menceritakan musibah yang menimpa dirimu, jangan pula kamu membersihkan dirimu sendiri.

"Dan Allah tempat mohon pertolongan atas apa yang kalian sifatkan.”

Hanya kepada sajalah yang dimohonkan pertolonganNya terhadap apa yang kalian ceritakan, iaitu atas kedustaan dan makar yang kalian lakukan itu.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...