Rabu, 27 April 2016

25:21-24 Tafsir Surah Al Furqan, ayat 21-24

وَقَالَ الَّذِينَ لا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا لَوْلا أُنْزِلَ عَلَيْنَا الْمَلائِكَةُ أَوْ نَرَى رَبَّنَا لَقَدِ اسْتَكْبَرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ وَعَتَوْا عُتُوًّا كَبِيرًا (٢١) يَوْمَ يَرَوْنَ الْمَلائِكَةَ لا بُشْرَى يَوْمَئِذٍ لِلْمُجْرِمِينَ وَيَقُولُونَ حِجْرًا مَحْجُورًا (٢٢) وَقَدِمْنَا إِلَى مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُورًا (٢٣) أَصْحَابُ الْجَنَّةِ يَوْمَئِذٍ خَيْرٌ مُسْتَقَرًّا وَأَحْسَنُ مَقِيلا (٢٤)

Allah s.w.t. berfirman,

"21. Dan berkata orang-orang yang tidak mengharapkan pertemuan dengan Kami," 

Maksudnya, orang-orang yang mendustakan janji dan ancaman Allah, di mana dalam hati mereka tidak ada rasa takut terhadap ancaman Allah dan tidak berharap bertemu dengan Allah di akhirat. Kerasnya kekafiran dan keingkaran orang-orang kafir. Mereka berkata,

"Mengapa tidak diturunkan atas kita malaikat," 

Mengapakah tidak diturunkan malaikat kepada kita sebagai rasul untuk membawa risalah sebagaimana risalah diturunkan kepada para nabi, atau supaya kita dapat melihat mereka dan supaya mereka memberitahukan kepada kita bahawa Muhammad adalah utusan Allah.

"atau kita melihat Tuhan kita?" 

Mengapa kita tidak melihat Tuhan kita supaya Dia memberitahu bahawa Muhammad adalah RasulNya.

"Sesungguhnya mereka sombong dalam diri mereka" 

Mereka merasa besar diri kerana permintaan mereka untuk melihat Allah di dunia dan menyangka bahawa kebenaran kerasulan Muhammad s.a.w. bergantung kepada hal itu. Itulah kesombongan yang paling besar.

"dan mereka melampaui batas kelewat batas yang besar."

Dan benar-benar telah melampaui batas kezaliman. Hati mereka lebih keras daripada batu, bahkan lebih keras daripada besi sehingga nasihat dan peringatan tidak bermanfaat, dan mereka tidak mahu mengikuti kebenaran ketika pemberi peringatan datang kepada mereka, bahkan mereka berpaling, mendustakan dan menentang orang yang paling jujur dan paling tulus kepada orang lain. Sikap mereka sungguh keterlaluan. Amal-amal mereka akan batal dan mereka akan rugi serugi-ruginya.

"22. Pada hari mereka melihat malaikat," 

Mereka tidak dapat melihat malaikat di hari yang paling baik bagi mereka, tetapi mereka pasti akan melihat malaikat yang iaitu bertepatan dengan saat mereka menjelang kematiannya. Malaikat akan turun untuk mencabut nyawa mereka dan memberitahu kepada mereka bahawa mereka masuk neraka dan mendapat murka dari Tuhan Yang Mahaperkasa.

Tepat pada saat roh keluar dari tubuhnya, malaikat berkata, "Keluarlah, hai jiwa yang kotor, dari tubuh yang kotor. Keluarlah kamu menuju ke dalam siksaan angin yang amat panas, air yang panas lagi mendidih, dan dalam naungan asap yang hitam."

Roh orang kafir itu menolak, tidak mahu keluar dan bercerai-berai ke seluruh tubuhnya. Alangkah dahsyatnya sewaktu orang-orang yang zalim berada dalam tekanan sakratul maut, sedangkan para malaikat maut memukul mereka dengan tangannya, di depan dan belakang, memaksanya keluar sambil berkata, "Keluarkanlah nyawamu," Di hari ini kamu dibalas dengan siksa yang sangat menghinakan, kerana kamu selalu mengatakan terhadap Allah perkataan yang tidak benar dan kamu selalu menyombongkan diri terhadap ayat-ayatNya.

Setelah itu, ketika mereka dikubur, mereka akan didatangi malaikat Munkar dan Nakir, lalu malaikat itu akan bertanya kepada mereka tentang Tuhan mereka, nabi mereka dan agama mereka. Mereka pun tidak dapat menjawab dengan jawaban yang menyelamatkan mereka, lalu mereka disiksa, dan tidak memperoleh rahmat.

Kemudian pada hari Kiamat ketika para malaikat menggiring mereka ke neraka lalu menyerahkan kepada para penjaga neraka yang akan menyiksa mereka. Inilah sebenarnya yang mereka minta.

"tidak ada khabar gembira pada hari itu bagi orang-orang yang berdosa" 

Di hari orang-orang kafir dapat melihat para malaikat, tiadalah khabar gembira bagi mereka. Berbeda dengan orang-orang mukmin di saat mereka menjelang kematiannya, iaitu orang-orang yang mengatakan, "Tuhan kami ialah Allah," kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka.

Maka malaikat akan turun kepada mereka dan berkata, "Janganlah kalian merasa takut dan janganlah kalian merasa sedih; dan bergembiralah kalian dengan memperoleh syurga yang telah dijanjikan Allah kepada kalian.”

Malaikat berkata kepada roh orang mukmin, "Keluarlah, hai jiwa yang baik, dari tubuh yang baik, jika kamu hendak memakmurkannya. Keluarlah kamu menuju kehidupan yang penuh dengan kenikmatan dan keharuman serta Tuhan yang tidak murka."

Pada hari kiamat para malaikat menampakkan dirinya kepada orang-orang mukmin, juga orang-orang kafir. Maka para malaikat menyampaikan berita gembira kepada orang-orang mukmin, bahawa mereka akan mendapat rahmat dan ridha.

Sedangkan kepada orang-orang kafir para malaikat memberitahukan bahawa mereka akan mendapat kekecewaan dan kerugian, maka di hari itu tiada berita gembira bagi orang-orang yang berdosa.

"dan mereka berkata, "Hijran mahjura.”" 

Ungkapan ini disebut oleh para malaikat. Maksudnya, "halangan yang terhalang" atau “haram lagi diharamkan.” Iaitu haram berat mendapat berita gembira seperti berita gembira, diampuni dosa atau masuk ke syurga pada hari itu seperti yang diperoleh orang-orang yang bertakwa.

Atau disebut oleh orang orang-orang kafir atau musyrik kerana meminta perlindungan kepada Allah dari kebengisan para malaikat. Maksudnya, "Semoga Allah menghindari bahaya ini dariku." Ungkapan ini biasa disebut orang Arab sewaktu menemui musuh, ditimpa suatu bencana, musibah atau kesengsaraan yang tidak dapat dihindar.

Oleh kerana itu, jika mereka tetap di atas perbuatan itu, maka mereka akan melihat dan menemui malaikat, dan ketika itu mereka sebaliknya berlindung dari malaikat serta berlari, namun tidak ada tempat melarikan diri lagi.

"23. Dan Kami perlihatkan kepada apa yang mereka kerjakan dari amal," 

Iaitu pada hari kiamat di saat Allah menghisab amal perbuatan yang telah dilakukan oleh semua hamba, amal yang baik dan amal yang buruk. Amal-amal yang mereka harapkan kebaikannya dan mereka bersusah payah melakukannya, iaitu amal mereka yang baik-baik yang mereka kerjakan di dunia seperti silaturrahim, menjamu tetamu, menolong orang yang kesulitan sewaktu di dunia tidak dibalas dan tidak dapat menyelamatkan diri mereka dari Allah kerana mereka tidak beriman.

"lalu Kami jadikannya debu yang berterbangan." 

Iaitu seperti debu yang diterbangkan oleh angin atau debu yang berhamburan yang kelihatan dari lubang dinding ketika terkena sinar matahari. Seandainya dia meraupkan tangannya pada sinar itu, ia tidak dapat menangkapnya.

Diumpamakan seperti itu dalam hal tidak ada pahalanya kerana tidak ada syarat untuk diterima, iaitu iman, ikhlas dalam beramal kerana Allah, mengikuti syariat Allah. Setiap amal perbuatan yang dilakukan tidak secara ikhlas dan tidak sesuai dengan tuntunan syariat yang diridhai adalah batil. Dan mereka telah diberi balasan ketika di dunia.

Rasulullah s.a.w. bersabda, “Sesungguhnya orang kafir, apabila mengerjakan amal yang baik, maka akan diberi makanan kerananya di dunia. Adapun orang mukmin, maka Allah Ta’ala akan menyimpan kebaikannya di akhirat dan akan mengurniakan rezeki di dunia kerana ketaatannya.”

Mereka telah melakukan banyak amal perbuatan yang menurut dugaan mereka benar. Tetapi ketika ditampilkan di hadapan Raja, Hakim Yang Mahaadil, yang tidak pernah melampaui batas dan tidak pernah menganiaya seseorang (Dialah Allah), ternyata kosong belaka, tiada ertinya sama sekali.

"24. Penduduk syurga pada hari itu lebih baik tempat tinggal dan lebih baik tempat istirahat." 

Hari kiamat diperpendekkan bagi orang mukmin, seperti jarak waktu antara solat Asar dan tenggelamnya matahari. Allah merampungkan hisab (perhitungan) amal perbuatan dalam waktu setengah hari atau kurang. Hal itu terjadi hanya sekejap masa.

Orang yang diberikan kitab amalannya dari sebelah kanannya, maka dia akan diperiksa dengan pemeriksaan yang mudah, hanya sekali tampil saja. Yang demikian itu adalah hisab yang ringan. Mereka kembali kepada kaumnya yang sama-sama beriman dengan gembira.

Salah seorangnya adalah seseorang yang hanya memiliki pakaian yang menempel di tubuhnya. Ia berkata, "Wahai Tuhanku, Engkau belum pernah memberikan sesuatu pun kepadaku yang layak Engkau lakukan hisab terhadapku kerananya." Allah berfirman, "Benarlah hambaku, maka lepaskanlah dia", lalu Allah memerintahkan agar dia dimasukkan ke dalam syurga.

Sesungguhnya dia benar-benar mengetahui saat ahli syurga memasuki syurga dan ahli neraka memasuki neraka. Masing-masing golongan telah menempati tempat peristirehatannya.

Ahli syurga mengambil tempatnya di syurga. Mereka memperoleh kedudukan-kedudukan yang tinggi dan bangunan-bangunan yang aman sentosa. Mereka berada di tempat yang aman, bagus pemandangannya, lagi harum tempat tinggalnya berkat amal perbuatan mereka yang diterima oleh Allah s.w.t. Mereka beristirehat di dalam taman-taman syurga, bangunan-bangunan syurga, sedang manusia manusia lain masih menjalani hisabnya.

Mereka datang dengan berada di atas dipan-dipan ditemani oleh bidadari-bidadari yang bermata jelita. Lalu mengambil tempat tinggalnya masing-masing di dalam syurga. Mereka langsung di jamu dengan makanan hingga mereka semua kenyang.

Sedangkan Ahli neraka digiring masuk dan mengambil tempatnya di neraka. Mereka datang bersama syaitan-syaitan dalam keadaan terbelenggu.

Salah seorangnya adalah seorang raja saat di dunia yang menguasai orang-orang yang berkulit merah dan berkulit putih, lalu dia menjalani hisabnya. Ternyata dia adalah seorang hamba yang sama sekali tidak pernah melakukan suatu kebaikan pun, maka diperintahkanlah agar dia dimasukkan ke dalam neraka.

Mereka dibiarkan selama masa yang dikehendaki oleh Allah s.w.t. Kemudian lelaki yang masuk neraka itu dipanggil, tiba-tiba ternyata rupanya seperti arang yang hitam legam. Dikatakan kepadanya, "Apakah yang telah engkau dapati?" Dia menjawab, "Tempat peristirehatan yang paling buruk." Dikatakan pula kepadanya, "Kembalilah kamu (ke neraka)."

Kemudian dipanggillah lelaki yang masuk syurga. Tiba-tiba rupanya seperti bulan di malam purnama. Maka dikatakan kepadanya, "Apakah yang engkau dapati?" Ia menjawab, "Tempat peristirehatan yang paling baik wahai Tuhanku." Lalu dikatakan kepadanya, "Kembalilah kamu (ke syurga)."

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...