Ahad, 15 Mei 2016

3:92 Tafsir Surah Ali Imran, ayat 92.

لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ (٩٢)

Allah s.w.t. berfirman,

"92. Tidak akan kalian mencapai kebaikan, hingga kalian infakkan dari apa yang kalian cintai" 

Kalian sekali-kali tidak sampai kepada kebajikan, sebelum kalian menginfakkan sebahagian harta yang kamu cintai. Allah s.w.t. mendorong hamba-hambaNya untuk menginfakkan harta pada jalan-jalan kebaikan iaitu kebajikan yang sempurna. Al birr bermaksud syurga.

Orang yang lebih mencintai Allah akan rela mengorbankan harta yang dicintainya dengan menginfakkannya di jalan-jalan yang diridhaiNya.

Termasuk ke dalam menginfakkan harta yang dicintainya adalah berinfak ketika orang yang berinfak memerlukannya dan berinfak ketika keadaan sihat dan berat mengeluarkannya; dalam keadaan di mana ia bimbang miskin dan mengharap kaya. Tingkat kebajikan seorang hamba bergantung kepada sejauh mana kerelaan menginfakkan harta yang dicintainya.

"dan apa kalian infakkan dari sesuatu, maka sungguh Allah dengannya Maha Mengetahui." 

Agar tidak ada kesan bahawa menginfakkan harta jika tidak seperti yang disebutkan bererti tidak bermanfaat, maka Allah s.w.t. menerangkan bahawa apa saja yang kita infakkan, besar maupun kecil, dicintai atau tidak harta itu, sesungguhnya Dia mengetahuinya, maka Dia akan membalasnya sesuai niat dan manfaat barang yang diinfakkan.

Abu Talhah adalah seorang Ansar yang paling banyak memiliki harta di Madinah, dan tersebutlah bahawa harta yang paling dicintainya adalah Bairuha, sebuah kebun kurma yang letaknya berhadapan dengan Masjid Nabawi. Nabi s.a.w. sering memasuki kebun itu dan meminum airnya yang segar lagi tawar.

Abu Talhah berkata, "Wahai Rasulullah, sesungguhnya Allah s.w.t. telah berfirman, "Kalian sekali-kali tidak sampai kepada kebajikan (yang sempurna) sebelum kalian menafkahkan sebagian harta yang kalian cintai." (Ali Imran: 92), dan sesungguhnya hartaku yang paling aku cintai adalah kebun Bairuha ini, dan sekarang Bairuha aku sedekahkan agar aku dapat mencapai kebajikan melaluinya dan sebagai simpananku di sisi Allah s.w.t. Maka aku mohon sudilah engkau, wahai Rasulullah, mempergunakannya menurut apa yang diperlihatkan oleh Allah kepadamu."

Nabi s.a.w. menjawab, "Wah, wah, itu harta yang menguntungkan, itu harta yang menguntungkan; dan aku telah mendengarnya, tetapi aku berpendapat hendaklah kamu memberikannya kepada kaum kerabatmu." Abu Talhah menjawab, "Akan aku lakukan sekarang, wahai Rasulullah." Lalu Abu Talhah membahagi-bahagikannya kepada kaum kerabatnya dan anak-anak pakciknya.

Sahabat Umar mengatakan, "Wahai Rasulullah, aku belum pernah memperoleh harta yang paling aku cintai dari semua harta yang ada padaku selain bahagianku dari ganimah Khaibar. Apakah yang harus aku lakukan terhadapnya menurutmu?" Maka Rasulullah s.a.w. menjawab, "Tahanlah pokoknya dan sedekahkanlah buahnya."

Telah sampai ayat ini kepada Hamzah ibnu Abdullah ibnu Umar. Dia teringat kepada pemberian Allah yang paling ia cintai, iaitu seorang budak wanita Romawi. Ibnu Umar berkata, "Dia merdeka demi kerana Allah. Seandainya aku menarik kembali sesuatu yang telah kujadikan sebagai amal taqarrub kepada Allah, nescaya aku akan menikahinya."

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...