Ahad, 30 Oktober 2016

2:261-264 Tafsir Surah Al Baqarah, ayat 261-264.

مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (٢٦١) الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ مَا أَنْفَقُوا مَنًّا وَلا أَذًى لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ (٢٦٢) قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَا أَذًى وَاللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ (٢٦٣) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالأذَى كَالَّذِي يُنْفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْدًا   لا يَقْدِرُونَ عَلَى شَيْءٍ مِمَّا كَسَبُوا وَاللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ (٢٦٤)

Allah s.w.t. berfirman,

"261. Perumpamaan orang-orang yang menginfakkan harta-harta mereka di jalan Allah," 

Berinfak harta di jalan Allah meliputi infak untuk kepentingan jihad, pembangunan masjid, sekolah, rumah sakit dan kepentingan maslahat lain-lainnya. Ia boleh dilakukan oleh sesiapa saja, yang berpendapatan tinggi atau rendah, dimasa lapang atau dimasa sempit. Ia dilakukan dengan tujuan taat kepada Allah s.w.t. dan mencari keridhaanNya.

"seperti perumpamaan sebuah biji, ia menumbuhkan tujuh tangkai, pada tiap-tiap tangkai seratus biji." 

Perumpamaan ini menggambarkan penggandaan pahala yang banyak bagi orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah. Pahalanya dilipatgandakan sampai tujuh ratus kali ganda. Ia tidak akan mengurangkan harta, bahkan semakin bertambah harta.

Perumpamaan ini lebih berkesan dalam hati daripada hanya menyebutkan sekadar bilangan tujuh ratus kali ganda, kerana dalam ungkapan perumpamaan tersebut tersirat pengertian bahawa amal-amal soleh itu dikembangkan pahalanya oleh Allah s.w.t. buat para pelakunya, sebagaimana seorang petani menyemaikan benih di ladang yang subur.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Barang siapa yang membelanjakan sejumlah harta di jalan Allah, maka pahalanya dilipatgandakan menjadi tujuh ratus kali ganda."

"Dan Allah melipat gandakan bagi siapa Dia kehendaki" 

Allah melipatgandakan pahala bagi siapa yang Dia kehendaki sesuai dengan niat dan keikhlasan yang ada dalam hati orang yang berinfak. Juga bergantung kepada keadaan harta yang diinfakkan tersebut, kehalalannya, manfaatnya dan di mana diletakkan harta itu. Bahkan Allah boleh melipatgandakan lebih dari yang disebutkan, sehingga Dia akan memberikan pahala tanpa tangguh.

"dan Allah Maha Luas Maha Mengetahui."

Allah Mahaluas kurniaNya. AnugerahNya Mahaluas lagi banyak, lebih banyak daripada makhlukNya. Apa yang ada di sisiNya tidaklah berkurang kerana banyak diminta. Oleh kerana itu, orang yang berinfak janganlah mengira bahawa penggandaan tesebut merupakan bentuk berlebih-lebihan, kerana tidak ada satu pun yang berat bagi Allah s.w.t. dan apa yang ada di sisiNya tidaklah berkurang kerana sentiasa memberi.

Dia Maha Mengetahui siapa yang berhak dan siapa yang tidak berhak mendapatkan pahala dan balasan berkali ganda tersebut. Dia Maha Mengetahui niat hamba-hambaNya. Mahasuci Allah dengan segala pujianNya.

"262. Orang-orang yang menginfakkan harta-harta mereka di jalan Allah, kemudian tidak mengiringi apa yang mereka infakkan mengungkit-ungkit dan tidak menyakiti perasaan," 

Allah s.w.t. memuji orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah, kemudian tidak mengiringi kebaikan dan sedekah yang telah mereka infakkan dengan menyebut-nyebutnya, mengungkapkannya atau menghitung-hitungnya kepada seorang pun, baik dengan ucapan maupun dengan perbuatan.

Mereka tidak meminta orang yang diberi sedekah untuk menyebutkan pemberiannya. Mereka tidak bersikap sombong, tidak menyakiti perasaan si penerima kerana pemberiannya dan tidak terkesan bahawa orang yang diberi itu telah berhutang budi kepadanya.

Mereka tidak melakukan perbuatan yang tidak disukai terhadap orang yang telah mereka santuni. Menyebut-nyebut dilarang bahkan merosakkan atau menghapuskan kebaikan dan pahala sedekah mereka. Sesungguhnya nikmat yang ada adalah pemberian Allah s.w.t., begitu juga ihsannya.

"bagi mereka pahala mereka di sisi Tuhan mereka." 

Mereka memperoleh pahala di sisi Tuhan mereka. Allah s.w.t. menjanjikan kepada mereka pahala yang berlimpah atas perbuatan yang baik tanpa menyakiti hati si penerima itu. Pahala mereka atas tanggungan Allah, bukan atas tanggungan seseorang selainNya.

"Dan tidak ada kekhuatiran atas mereka" 

Tidak ada rasa takut atau kebimbangan bagi mereka terhadap hal yang akan datang, iaitu kengerian di hari kiamat.

"dan mereka tidak bersedih hati."

Mereka tidak bersedih hati terhadap sanak saudara yang mereka tinggalkan, kesenangan dunia dan gemerlapannya yang telah luput. Mereka sama sekali tidak menyesalinya, kerana mereka telah beralih kepada keadaan yang jauh lebih baik bagi mereka daripada semuanya itu.

"263. Perkataan dan doa yang baik dan ampunan lebih baik dari sadaqah mengiringinya menyakiti perasaan." 

Perkataan yang baik dan pemberian maaf lebih baik daripada sedekah yang diiringi dengan tindakan yang menyakiti. Perkataan yang baik bermaksud kalimat yang baik, menolak dengan cara yang baik, menggembirakan hati seorang muslim, mendo'akannya dan sebagainya.
Pemberian maaf bermaksud memaafkan perbuatan aniaya yang ditujukan terhadap dirinya, baik berupa ucapan maupun perbuatan dan tingkah laku yang kurang sopan dari si penerima seperti mendesak dalam meminta.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Tiada suatu sedekah pun yang lebih disukai oleh Allah selain ucapan yang baik."

"Dan Allah Maha Kaya Maha Penyantun." 

Allah Maha Kaya. Dia tidak memerlukan makhlukNya sama sekali, bahkan semua makhluk memerlukanNya di setiap waktu dan keadaan. Dia tidak memerlukan sedekah hamba-hambaNya. Maslahat dan manfaat dari sedekah, infak dan ketaatan yang dilakukan seorang hamba kembali kepada dirinya sendiri.

Dia Maha Penyantun. Rahmat, ihsan dan sifat santunNya menjadikanNya tidak segera memberikan hukuman kepada orang yang bermaksiat kepadaNya walaupun Dia mampu. Bahkan Dia memberi tangguh mereka dan mengulang-ulang ayat-ayatNya agar hamba-hambaNya mahu kembali kepadaNya.

Jika telah jelas bahawa mereka tidak boleh diharap lagi, ayat-ayat yang datang tidak berguna lagi dan perumpamaan-perumpamaan sudah tidak dihiraukan lagi, maka ketika itulah Allah menurunkan siksaNya dan menghalangi mereka mendapatkan ganjaran besarNya.

"264. Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kalian merosak sadaqah kalian dengan mengungkit-ungkit dan menyakiti perasaan,"

Janganlah kalian menghilangkan sedekah kalian dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti. Allah menganjurkan agar hamba-hambaNya menyempurnakan amal dan menjaganya dari setiap yang merosaknya agar amal tidak sia-sia begitu saja.

Amal yang baik dapat menghapuskan amal yang buruk. Amalan buruk juga dapat membatalkan amalan soleh. Pahala amal sedekah itu akan terhapus bila diiringi dengan dosa menyebut-nyebutnya dan dosa menyakiti perasaan si penerimanya, sedangkan mereka tidak menyedarinya.

"seperti orang yang menginfakkan hartanya riya manusia" 

Seperti orang yang menginfakkan hartanya kerana ingin dilihat manusia. Perbuatan riya juga membatalkan pahala sedekah. Mereka menunjuk-nunjuk kepada orang ramai bahawa sedekah yang dilakukannya adalah kerana mengharapkan ridha Allah.

Padahal hakikatnya dia hanya ingin dipuji, terkenal, dihormati, melariskan perniagaan dan niat duniawi lainnya. Mereka tidak memperhatikan niat ikhlas kerana Allah dan mencari ridhaNya serta pahalaNya yang berlimpah.

"dan tidak beriman kepada Allah dan hari akhir." 

Mereka tidak beriman kepada Allah dan hari kemudian.

"Maka perumpamaannya seperti perumpamaan batu licin di atasnya ada debu, lalu menimpanya hujan lebat, maka ia meninggalkannya bersih." 

Perumpamaan orang itu seperti batu licin yang di atasnya ada tanah, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu menjadilah ia bersih. Begitulah diumpamakanNya orang yang mengiringi infaknya dengan menyebut-nyebutnya, menyakiti perasaan penerimanya dan riya dalam berinfak.

Pahalanya lenyap dan menyusut di sisi Allah, walaupun orang yang berkenaan menampakkan banyaknya amal perbuatannya di mata orang ramai seperti tanah di atas batu licin itu.

"Mereka tidak menguasai atas sesuatu dari apa yang mereka usahakan," 

Mereka tidak memperoleh sesuatu apa pun dari apa yang mereka kerjakan. Mereka tidak mendapat manfaat di dunia dari usaha-usaha mereka dan juga tidak mendapat pahala di akhirat. Di hari kiamat Allah tidak mahu memandang kepada orang yang suka menyebut-nyebut pemberiannya dan mereka tidak dapat masuk syurga.

"dan Allah tidak memberi petunjuk kaum yang kafir."


Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...