Ahad, 8 Januari 2017

17:36-39 Tafsir Surah Al Isra, ayat 36-39.

وَلا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولا (٣٦) وَلا تَمْشِ فِي الأرْضِ مَرَحًا إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الأرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولا (٣٧) كُلُّ ذَلِكَ كَانَ سَيِّئُهُ عِنْدَ رَبِّكَ مَكْرُوهًا (٣٨) ذَلِكَ مِمَّا أَوْحَى إِلَيْكَ رَبُّكَ مِنَ الْحِكْمَةِ وَلا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ فَتُلْقَى فِي جَهَنَّمَ مَلُومًا مَدْحُورًا (٣٩)

Allah s.w.t. berfiman memberi peringatan,

"36. Dan jangan kamu mengikuti apa yang tidak bagi kamu dengannya ilmu." 

Janganlah kamu mengikuti, menuduh, mengatakan sesuatu yang kamu tanpa pengetahuan dan hanya berdasarkan zan (dugaan) yang bersumber dari sangkaan dan ilusi.

Janganlah kamu membuat kesaksian palsu dengan mengatakan bahawa kamu melihatnya, padahal kamu tidak melihatnya; atau kamu katakan bahawa kamu mendengarnya, padahal kamu tidak mendengarnya; atau kamu katakan bahawa kamu mengetahuinya, padahal kamu tidak mengetahui.

Di dalam sebuah hadis disebutkan, "Sesungguhnya kedustaan yang paling berat ialah bila seseorang mengemukakan kesaksian terhadap hal yang tidak disaksikannya."

Jauhilah kamu dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa, perbicaraan yang paling dusta dan seburuk-buruk sumber yang dijadikan pegangan.

Di dalam hadis sahih disebutkan, "Barang siapa yang berpura-pura melihat sesuatu dalam mimpinya, maka kelak di hari kiamat ia akan dibebani untuk memintal dua biji buah gandum, padahal dia tidak dapat melakukannya."

Perhatikan dahulu keadaannya dan fikirkan dahulu akibatnya jika kamu hendak mengucapkan atau melakukan sesuatu.

"Sesungguhnya pendengaran, dan penglihatan, dan hati, semuanya mereka adalah darinya ditanya." 

Pada hari kiamat, setiap manusia akan dimintai pertanggungjawaban tentang apa yang dilakukan oleh anggota-anggota tubuhnya itu secara keseluruhan. Semua anggota tubuhnya termasuk telinga, mata dan hati akan ditanyai tentang apa yang dilakukan oleh pemiliknya.

Oleh kerana itu, sepatutnya seorang hamba yang mengetahui bahawa ucapan dan perbuatannya akan diminta pertanggungjawaban menyiapkan jawaban untuknya. Hal itu tentunya dengan menggunakan anggota badannya untuk beribadah kepada Allah, mengikhlaskan ibadah kepadaNya dan menjaga dirinya dari melakukan perbuatan yang dibenci Allah s.w.t.

"37. Dan janganlah kamu berjalan di bumi sombong,"

Janganlah kamu berjalan dengan langkah-langkah angkuh dan sombong seperti langkah orang-orang yang sewenang-wenang. Janganlah kamu bersikap sombong dengan menolak kebenaran dan merendahkan manusia.

"sungguh kamu tidak dapat menembus bumi dan tidak akan sampai gunung tingginya." 

Bahkan kamu akan mendapat balasan yang sebaliknya. Barang siapa yang berendah diri kerana Allah, Allah pasti meninggikannya, sedangkan dia merasa hina di matanya sendiri, dan besar di mata orang lain.

Dan barang siapa yang sombong, di sisi Allah dia seorang yang hina. Maka Allah akan merendahkannya, sedangkan dia merasa besar diri menurut dirinya, tetapi hina di mata orang lain, di hadapan manusia dia dalam keadaan dimurkai dan dibenci oleh mereka lebih daripada anjing dan babi.

Dahulu kala terdapat seorang lelaki yang sedang berjalan dengan langkah-langkah yang angkuh seraya memakai dua lapis baju burdahnya, tiba-tiba dia ditelan oleh bumi, dan dia tengelam ke dalam bumi sampai hari kiamat.

Begitu juga Qarun yang pergi menemui kaumnya dengan memakai semua perhiasan kebesarannya lalu Allah s.w.t. membenamkan Qarun dan rumahnya serta harta bendanya ke dalam bumi.

Seseorang yang berjalan dengan langkah-langkah yang angkuh dan sombong, tidak mensyukuri pakaian yang dipakainya, dipakai bukan berdasarkan perintah dari Allah dan tidak menunaikan hak Allah yang ada padanya. Ia bukanlah cara berjalan orang-orang terhormat. Dia bagaikan orang gila yang sedang berjalan. Dia sedang bertemankan syaitan. Tiap anggota tubuhnya merasa selesa, tetapi syaitan yang ada padanya mendapat laknat.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Apabila umatku berjalan dengan langkah yang bongkak dan mereka dilayani oleh orang-orang Persia dan Romawi, maka sebahagian dari mereka akan menguasai sebahagian yang lainnya."

"38. Semua itu adalah kejahatannya di sisi Tuhanmu dibenci." 

Allah s.w.t. sangat membenci, tidak menyukai dan tidak meridhai semua larangan yang disebutkan pada ayat 22 hingga 37 surah ini, iaitu menyekutukanNya, berbuat buruk terhadap ibu bapa, bakhil, boros, membunuh tanpa hak, zina, memakan harta anak yatim secara haram, menipu dalam sukatan, kesaksian palsu dan sombong.

Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w.

"39. Demikian itu dari apa yang mewahyukan kepadamu Tuhanmu dari hikmah." 

Perintah melakukan perbuatan yang baik dan berakhlak mulia, serta larangan melakukan perbuatan yang buruk dan berakhlak hina yang disebutkan adalah sebahagian dari hikmah. Anjurkanlah kepada manusia. Orang yang diberikan hikmah bermakna telah diberikan kebaikan yang banyak.

"Dan janganlah kamu jadikan bersama Allah Tuhan yang lain, maka kamu dicampakkan dalam neraka Jahannam tercela terbuang." 

Allah s.w.t. menutup lagi ayat dengan larangan beribadah kepada selainNya kerana begitu besarnya perkara ini. Kelak kamu akan mencela dirimu sendiri; dan Allah serta semua makhluk juga akan mencelamu. Kamu juga akan dijauhkan dari rahmat Allah dan diusir dari semua kebaikan.

Khitab dalam ayat ini memang ditujukan kepada Rasulullah s.a.w., tetapi makna yang dimaksudkan ialah buat umatnya, kerana Beliau s.a.w. adalah seorang yang dima'sum (dipelihara) dari dosa.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...