Jumaat, 27 Januari 2017

2:10-16 Tafsir Surah Al Baqarah, ayat 10-16.

فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ (١٠) وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِي الأرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ (١١) أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لا يَشْعُرُونَ (١٢) وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لا يَعْلَمُونَ (١٣)وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ (١٤) اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ (١٥) أُولَئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدَى فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ (١٦)

Allah s.w.t. berfirman menerangkan sifat-sifat orang munafik.

"10. Di hati mereka penyakit, lalu Allah menambah mereka penyakit,"

Dalam hati mereka ada penyakit, lalu Allah menambah penyakitnya itu. Dalam hati mereka ada penyakit dalam masalah agama, bukan penyakit pada tubuh. Penyakit yang menimpa hati ada dua iaitu penyakit syubhat dan penyakit syahwat.

Kekafiran, nifaq (munafik), keraguan dan bid'ah merupakan penyakit syubhat. Sedangkan kecintaan terhadap perbuatan keji dan maksiat merupakan penyakit syahwat.

Keyakinan mereka terhadap kebenaran Nabi Muhammad s.a.w. lemah dan mereka masih ragu-ragu. Kelemahan dan keragu-raguan keyakinan itu menimbulkan kedengkian, iri-hati dan dendam terhadap Nabi s.a.w., agama dan orang-orang Islam.

Lalu ditambah Allah kekafiran, kejahatan dan kesesatannya, di samping penyakit-penyakit yang telah ada pada diri mereka. Ini merupakan pembalasan yang sesuai dengan jenis amal perbuatan.

"dan bagi mereka azab yang pedih, dengan apa yang mereka berdusta."

Bagi mereka siksa yang pedih, disebabkan mereka berdusta. Sesungguhnya orang-orang munafik itu ditempatkan pada bahagian yang paling bawah di neraka. Tidak akan ada seorang penolong pun bagi mereka. Demikian itu disebabkan mereka telah berdusta. Mereka juga mendustakan yang ghaib.

"11. Dan apabila dikatakan pada mereka, "Janganlah kalian berbuat kerosakan di bumi."

Apabila dikatakan kepada mereka, "Janganlah berbuat kerosakan di bumi.” Mereka kufur terhadap Allah, derhaka terhadapNya, memerintahkan kepada kederhakaan, melakukan maksiat terhadapNya, melanggar laranganNya, menyia-nyiakan hal-hal yang difardukanNya, ragu terhadap agamaNya, berpura-pura beriman. Mereka membantu, bersahabat, bekerjasama, berlindung dan menyebarkan rahsia kaum muslimin kepada kepada orang-orang kafir.

Kepura-puraan mereka dengan mudah dapat mengelabui dan membujuk kaum mukmin melalui hasutan yang dilancarkannya. Mereka juga menghasut orang-orang kafir untuk memusuhi dan menentang orang-orang mukmin. Semua perbuatan itu mengakibatkan kerosakan di bumi. Kebaikan bumi dan langit adalah dengan iman dan keta'atan kepada Allah s.w.t.

"Mereka berkata, "Sesungguhnya justeru kami orang-orang yang melakukan perbaikan.""

Mereka menjawab, "Sesungguhnya kami orang-orang yang melakukan perbaikan." Orang-orang munafik berdusta dan membantah. Mereka mengganggap bahawa mereka berada di jalan hidayah dan perbuatan yang mereka lakukan itu adalah perbaikan. Mereka mengatakan bahawa mereka menjadi orang tengah yang mendamaikan kaum mukmin dan kaum kafir.

"12. Ingatlah sesungguhnya mereka, mereka orang-orang yang berbuat kerosakan, dan akan tetapi mereka tidak menyedari."

Ingatlah, sebenarnya merekalah yang berbuat kerosakan, tetapi mereka tidak menyedari. Perkara yang mereka sangka sebagai perbaikan dan perdamaian itu sebenarnya merupakan kerosakan itu sendiri. Tetapi kerana kebodohan dan penentangan mereka, mereka tidak menyedari hal itu sebagai kerosakan.

"13. Dan apabila dikatakan kepada mereka, "Berimanlah kalian sebagaimana telah beriman manusia,""

Apabila dikatakan kepada mereka, "Berimanlah kamu sebagaimana orang lain telah beriman." Orang-orang munafik dinasihatkan beriman sebagaimana para sahabat Nabi s.a.w. beriman. Mereka beriman kepada Allah, para malaikatNya, kitab-kitabNya, rasul-rasulNya, hari berbangkit sesudah mati, syurga dan neraka serta lain-lainnya yang telah diberitakan oleh Allah.

Iman mereka tidak sekadar di lisan tetapi masuk ke hati dan diamalkan oleh anggota badan. Mereka taat kepada Allah dan RasulNya dalam mengerjakan semua perintah dan meninggalkan semua larangan.

"mereka berkata, "Apakah kami akan beriman sebagaimana telah beriman orang-orang yang bodoh itu?""

Mereka menjawab, "Adakah kami akan berimankah seperti orang-orang yang bodoh itu beriman?" Sufaha bermaksud orang yang bodoh, lemah pendapatnya, dan sedikit pengetahuannya tentang hal yang bermaslahat dan yang mudarat. Kebanyakan ulama menafirkan sufaha dalam ayat ini ialah kaum wanita dan kanak-kanak.

"Orang-orang yang bodoh" yang mereka maksudkan adalah para sahabat Nabi s.a.w. Mereka menganggap para sahabat Nabi s.a.w. tidak sama darjat dan jalannya dengan mereka, lemah, kurang bijak dan tidak matang. Mereka menganggap diri mereka lebih bijak kerana bersahabat dan bekerjasama dengan orang-orang kafir.

"Ingatlah, sesungguhnya mereka orang-orang yang bodoh; dan akan tetapi mereka tidak mengetahui."

Ingatlah, sebenarnya mereka itulah orang-orang yang bodoh; tetapi mereka tidak tahu. Merekalah yang sebenarnya buta, sesat, bodoh dan jauh dari hidayah. Hakikat kurang akal adalah tidak mengetahui hal yang bermaslahat untuk dirinya dan mengerjakan sesuatu yang merugikan dirinya sendiri. Mereka tidak mengetahui bahawa kebodohan mereka sangat keterlaluan hingga tidak menyedari kebodohannya sendiri.

"14. Dan apabila mereka berjumpa orang-orang yang beriman mereka berkata," Kami telah beriman."" 

Apabila mereka berjumpa dengan orang-orang yang beriman, mereka mengaku beriman. Mereka menampakkan kepada kaum mukmin seakan-akan diri mereka beriman dan berpihak atau bersahabat dengan kaum mukmin.

Akan tetapi, mereka hanya bermaksud untuk mengelabui kaum mukmin dan diplomasi mereka untuk melindungi diri agar dimasukkan ke dalam golongan orang-orang mukmin dan mendapat bahagian ganimah dan kebaikan yang diperoleh kaum mukmin.

"Dan apabila mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka berkata, "Sesungguhnya kami bersama kalian. Sesungguhnya hanyalah kami orang-orang yang berolok-olok.""

Tetapi apabila mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka berkata "Sesungguhnya kami sependirian dengan kamu, kami hanyalah berolok-olok."

Syayatin ertinya segala sesuatu yang membangkang. Syaitan itu terdiri daripada manusia dan jin. Syayatin di sini bermaksud pemimpin, pembesar atau ketua mereka yang terdiri daripada pendeta Yahudi, pemimpin-pemimpin kaum musyrik dan kaum munafik. Merekalah yang menganjurkan untuk berdusta dan menentang apa yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w.

Apabila kaum munafik kembali dan pergi bersama para pemimpin kekufuran mereka tanpa ada orang lain, mereka mengatakanakan bahawa sikap dan ucapan mereka hanyalah pura-pura, mengajak, mempermainkan dan mengejek para sahabat Nabi s.a.w.

"15. Allah akan mengolok-olok kepada mereka dan membiarkan mereka dalam kesesatan mereka terombang-ambing."

Allah akan memperolok-olokan mereka dan membiarkan mereka terombang-ambing dalam kesesatan. "Allahu yastahzi-u bihim," ertinya Allah memperolok-olok mereka sebagai pembalasanNya terhadap tindakan mereka. Kekafiran, kederhakaan, makar, tipu muslihat dan ejekan mereka itu hanya akan menimpa diri mereka sendiri.

Di dunia, orang-orang munafik mendapat manfa'at dari kekafiran yang mereka sembunyikan. Darah dan harta mereka selamat dan terpelihara. Mereka juga mendapat keamanan. Allah memberi tangguh kepada mereka. Mereka menyangka bahawa pemberian tangguh itu adalah lebih baik bagi mereka. Sesungguhnya penangguhan itu hanyalah supaya bertambah-tambah dosa mereka. Dihiasi perbuatan yang menyebabkan mereka sengsara dan dihiasi keadaan yang buruk.

Yamudduhum bermaksud Allah membiarkan dan memperturutkan mereka di dalam kesombongan dan pembangkangannya. Dia memalingkan hati dan penglihatan mereka seperti mereka belum pernah beriman kepada Al Qur'an. Dia mengunci dan membutakan mati hati mereka dari jalan hidayah (petunjuk). Dia membiarkan mereka bergelimang dalam kesesatannya yang sangat.

Yamudduhum juga bermaksud Allah menambahkan kepada mereka harta, anak-anak dan apa yang mereka inginkan. Allah membukakan semua pintu-pintu kesenangan untuk mereka. Setiap kali mereka melakukan dosa yang baru, maka Allah memberikan kepada mereka nikmat yang baru. Mereka menyangka bahawa Allah bersegera memberikan kebaikan kepada mereka. Sebenarnya mereka tidak sedar bahawa hakikatnya hal itu merupakan azab.

At tugyan ertinya melampaui batas dalam suatu hal. Fi tugyanihim ya'mahun ertinya di dalam kekufuran dan kesesatannya mereka terombang-ambing. Kekufuran dan kesesatan menggelimangi dan menutupi diri mereka kerana perbuatan kotor dan najis, mereka terombang-ambing dalam kebingungan, kesesatan, kebimbangan dan tiada ketenangan. Mereka tidak akan dapat menemukan jalan keluar.

Kemudian Allah menarik mereka dengan beransur-ansur ke arah kebinasaan dengan cara yang tidak mereka ketahui. Apabila mereka bergembira menikmati apa yang telah diberikan kepada mereka, Allah siksa mereka dengan sekonyong-konyong. Maka ketika itu mereka terdiam berputus asa. Maka mereka dimusnahkan sampai ke akar-akarnya.

Apabila maut datang menjemput, mereka hanya mendapat kegelapan kubur, kegelapan kufur, kegelapan nifaq (kemunafikan) dan kegelapan maksiat sesuai jenisnya.

Pada hari kiamat, perkara sebaliknya akan berlaku ke atas mereka. Allah memberikan cahaya yang nampak kepada mereka dan kepada kaum mukmin. Ketika kaum mukmin berjalan dengan cahayanya, tiba-tiba cahaya mereka (kaum munafik) padam sehingga mereka dalam kegelapan lagi bingung.

Mereka berkata kepada orang-orang yang beriman, "Tunggulah kami supaya kami dapat mengambil sebahagian dari cahaya kalian." Dikatakan kepada mereka, "Kembalilah kalian ke belakang dan carilah sendiri cahaya untuk kalian." Lalu diadakan di antara mereka dinding yang mempunyai pintu. Di sebelah dalamnya ada rahmat dan di sebelah luarnya dari situ ada siksa.

Mereka dimasukkan ke neraka. Itulah tempat kembali yang paling buruk. Demikian itu akibat dari perbuatan mereka sendiri. Alangkah besarnya putus asa jika awalnya didahului oleh harapan yang berada di depan mata.

"16. Mereka itulah orang-orang yang membeli kesesatan dengan petunjuk,"

Mereka itulah yang membeli kesesatan dengan petunjuk. Allah s.w.t. telah memberi mereka hidayah (petunjuk), tetapi mereka lebih menyukai buta (jalan kesesatan) dan menyimpang dari jalan petunjuk itu. Mereka membeli kekufuran dengan keimanan. Pada mulanya mereka beriman, kemudian kafir. Memang kaum munafik itu terdiri daripada berbagai macam golongan. Dari persatuan menjadi perpecahan, dari aman menjadi ketakutan, dan dari sunnah menjadi bid'ah.

"maka tidak beruntung perniagaan mereka dan tidak mereka mendapat petunjuk."

Tidaklah beruntung perniagaannya dan tidaklah mereka mendapat petunjuk. Mereka tidak akan mendapat apa-apa keuntungan. Bahkan perdagangan mereka yang demikian itu sebenar-benar kerugian. Hati mereka dikunci mati. Tidaklah mereka mendapat bimbingan dalam perbuatannya itu.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...