Isnin, 27 Mac 2017

16:9-13 Tafsir Surah An Nahl, Ayat 9-13.

وَعَلَى اللَّهِ قَصْدُ السَّبِيلِ وَمِنْهَا جَائِرٌ وَلَوْ شَاءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ (٩) هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لَكُمْ مِنْهُ شَرَابٌ وَمِنْهُ شَجَرٌ فِيهِ تُسِيمُونَ (١٠) يُنْبِتُ لَكُمْ بِهِ الزَّرْعَ وَالزَّيْتُونَ وَالنَّخِيلَ وَالأعْنَابَ وَمِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (١١) وَسَخَّرَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومُ مُسَخَّرَاتٌ بِأَمْرِهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ (١٢) وَمَا ذَرَأَ لَكُمْ فِي الأرْضِ مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ (١٣)

Allah s.w.t. berfirman,

"9. Dan atas Allah menerangkan jalan yang lurus, dan darinya jalan yang bengkok." 

Ada banyak jalan untuk menuju kepada Allah. Di antara jalan-jalan itu ada yang bengkok, mencerai-beraikan dan menyimpang dari jalan yang benar seperti jalan yang ditempuh oleh orang-orang Yahudi, Nasrani, dan Majusi. Jalan itu tertutup (buntu) dan semua amal perbuatan yang dilakukan padanya ditolak. Hanya jalan yang hak (benar) saja yang dapat membawa seseorang menuju kepadaNya dan kepada syurgaNya, jalan yang disyariatkan dan diridhaiNya, iaitu agama Islam.

"Dan jika Dia menghendaki, tentu Dia memberi kalian petunjuk semuanya." 

Jika Dia menghendaki, tentulah Dia memimpin semua manusia kepada jalan yang benar, seluruh manusia di muka bumi beriman dan Dia menjadikan manusia hanya satu umat. Tetapi manusia sentiasa berselisih pendapat. Dia hanya menunjuki sebahagian dari manusia kerana rahmat, kepemurahan dan kurniaNya. Untuk itulah Dia menciptakan manusia.

Dia tidak menunjuki sebahagian yang lain kerana hikmah dan keadilanNya. Kalimat (keputusan)Nya telah ditetapkan. Dia akan memenuhi neraka Jahanam dengan semua jin dan manusia yang derhaka. Hal itu semuanya terjadi kerana kekuasaan dan kehendakNya.

Allah s.w.t. mengingatkan hamba-hambaNya akan tanda-tanda kekuasaanNya dan kurniaNya yang sangat besar.

"10. Dia Yang menurunkan dari langit air untuk kalian," 

Allah melimpahkan nikmat dari atas dengan menurunkan air hujan dari langit untuk kalian. Hujan dapat memberikan bekal hidup dan kesenangan.

"darinya minuman" 

Sebahagian dari air hujan itu menjadi minuman bagi kalian dan haiwan ternakan kalian. DijadikanNya air hujan itu berasa tawar dan mudah diminum oleh kalian, Dia tidak menjadikannya berasa masin.

"dan darinya pohon," 

Sebahagian dari air hujan itu menyuburkan tumbuh-tumbuhan. Keluarlah berbagai jenis buah-buahan.

"padanya kalian menggembala." 

Dari pengaruh air hujan itu Allah menjadikan tumbuh-tumbuhan sehingga dapat kalian jadikan sebagai tempat untuk menggembalakan ternakan kalian.

Rasulullah s.a.w. melarang melakukan penggembalaan sebelum matahari terbit.

"11. Dia menumbuhkan bagi kalian dengannya tumbuh-tumbuhan; dan zaitun, dan kurma, dan anggur, dan dari segala macam buah-buahan." 

Allah menumbuhkan semuanya dari bumi dengan air yang sama, tetapi hasilnya berbagai jenis, rasa, warna, bau dan bentuknya.

"Sesungguhnya pada yang demikian itu, sungguh terdapat ayat bagi kaum yang memikirkan." 

Petunjuk dan bukti itu benar-benar ada tanda kekuasaan Allah, menyatakan bahawa tidak ada Tuhan selain Allah bagi kaum yang memikirkan.

"12. Dan Dia menundukkan bagi kalian malam dan siang, dan matahari, dan bulan. Dan bintang-bintang ditundukkan dengan perintahNya." 

Allah menguasai, mempengaruhi, memerintahkan dan mengendalikan malam, siang, matahari, bulan dan bintang-bintang untuk manfaat dan maslahat yang kalian sentiasa perlukan. Semuanya telah ditundukkan, diatur dan dimudahkan menurut apa yang kehendakNya.

Dia telah menundukkan malam dan siang hari yang silih berganti, matahari dan bulan yang terus berputar, serta bintang-bintang yang tetap dan bintang-bintang yang beredar di seluruh cakerawala langit.

Masing-masing beredar di garis edarnya yang telah ditetapkan olehNya. Masing-masing darinya bergerak dengan gerakan yang telah ditentukan, tidak bertambah, tidak pula berkurang dari apa yang telah ditetapkan untuknya.

Dengan adanya malam, kalian dapat tidur dan beristirehat serta menenangkan fikiran. Dengan adanya siang hari kalian dapat bertebaran di muka bumi untuk mencari ma’isyah (penghidupan).

Dengan adanya matahari dan bulan ada sinar dan cahaya, dengannya tanaman dan buah-buahan kalian menjadi matang, biji-bijian menjadi kering serta menyingkirkan rasa dingin yang menimpa permukaan bumi dan badan, serta memenuhi keperluan penting kamu lainnya.

Dengan matahari, bulan dan bintang kalian mendapat cahaya dan penerangan untuk dijadikan petunjuk dalam perjalanan di malam hari di darat maupun lautan, mengetahui waktu-waktu, perhitungan zaman, dan lain-lain.

"Sesungguhnya pada yang demikian itu, sungguh ayat-ayat bagi kaum berakal." 

Mereka yang menggunakan akalnya untuk berfikir dan mentadaburi ayat-ayat Allah baik yang ada di alam semesta maupun yang ada dalam kitabNya. Mereka akan nampak tanda-tanda kebesaran dan kekuasaan Allah padanya. Hati mereka tidak seperti hati orang-orang yang lalai, yang memandang alam sekitar sekadar memandang saja seperti haiwan memandang tanpa memikirkan disebaliknya.

"13. Dan apa yang Dia adakan untuk kalian di bumi bermacam-macam warnanya."

Dia juga menciptakan, mengendalikan dan menundukkan segala sesuatu di bumi untuk kalian seperti haiwan, tumbuh-tumbuhan dan lain-lain dengan berbagai macam ciptaan yang menakjubkan dan segala macam haiwan (makhluk hidup), mineral-mineral, tumbuh-tumbuhan, dan benda-benda lainnya yang beraneka ragam warna dan bentuknya, yang masing-masing mempunyai berbagai manfaat (kegunaan) dan ciri-ciri khasnya.

"Sesungguhnya pada yang demikian itu sungguh ayat-ayat bagi kaum mengambil pelajaran." 

Padanya terdapat tanda-tanda yang menunjukkan meratanya ihsanNya, nikmat-nikmatNya, kekuasaanNya Yang Mahabesar dan sangat menakjubkan bagi orang-orang yang mengambil pelajaran dariNya dan memahami bukti-buktiNya, lalu mereka bersyukur kepadaNya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...