Khamis, 2 Mac 2017

59:18-20 Tafsir Surah Al Hasyr, ayat 18-20.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (١٨) وَلا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (١٩) لا يَسْتَوِي أَصْحَابُ النَّارِ وَأَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفَائِزُونَ (٢٠)

Allah s.w.t. berfirman memerintahkan hamba-hambaNya yang mukmin,

"18. Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah" 

Kerjakanlah apa yang diperintahkan olehNya dan tinggalkanlah apa yang dilarang olehNya. Bertakwalah kepada Allah s.w.t. baik dalam keadaan rahsia maupun terang-terangan dan dalam setiap keadaan.

"dan hendaklah seorang apa yang telah dia perbuat untuk hari esok dan bertakwalah kepada Allah." 

Hitung-hitunglah diri kalian sebelum kalian dimintai pertanggung jawaban. Perhatikanlah perintah Allah baik syariatNya maupun batasanNya. Jadikanlah akhirat di hadapan mata dan hatimu. Perhatikanlah apa yang dapat memberimu manfaat dan membuatmu celaka. Perhatikanlah hasil dari amal yang baik dan amal yang buruk pada hari Kiamat.

Perhatikanlah amal-amal soleh yang kamu kumpul buat diri kalian sebagai bekal hari kalian dikembalikan, iaitu hari dihadapkan kalian kepada Tuhan kalian di akhirat. Bersungguh-sungguhlah memperbanyakkan amal yang dapat membuat kamu berbahagia di sana. Habiskanlah usia kamu untuk beramal kerana Allah s.w.t. Singkirkanlah penghalang yang dapat memberhentikan, menghalangi dan memalingkan kamu dari melakukan perjalanan kepadanya. Mintalah pertolongan dari Allah s.w.t. untuk meraihnya.

"Sesungguhnya Allah Maha Teliti terhadap apa yang kalian kerjakan." 

Allah mengetahui semua amal perbuatan dan keadaan kalian, tiada sesuatu pun dari kalian yang tersembunyi bagiNya dan tiada sesuatu pun baik yang besar maupun yang kecil dari urusan mereka yang luput dari pengetahuanNya.

Keajaiban Kitabullah ini tidak pernah lenyap. Ambillah penerangan dari sinar dan keterangannya untuk menghadapi hari yang gelap. Bersegeralah dalam mengerjakan perbuatan-perbuatan yang baik. Berdoalah kepada Allah dengan harap dan cemas. Khusyuklah kepadaNya.

"19. Dan janganlah kalian seperti orang-orang yang melupakan Allah, maka Dia menjadikan mereka lupa diri mereka sendiri." 

Janganlah kamu menghabiskan usiamu untuk selain diri kamu. Janganlah kamu, harta-hartamu, anak-anakmu dan urusan duniamu melalaikan kamu dan menyebabkan kamu lupa dari mengingat Allah. Jika kamu melupakanNya, Dia akan menjadikan kamu lupa untuk beramal soleh untuk maslahat dirimu di hari kemudian, kerana balasan bagimu disesuaikan dengan jenis amalanmu.

"Mereka itu mereka orang-orang yang fasik." 

Mereka adalah orang-orang yang keluar dari jalan ketaatan kepada Allah dan menjatuhkan diri mereka ke lembah kemaksiatan. Mereka akan binasa di hari kiamat. Merekalah sebenarnya orang-orang yang merugi di hari mereka dikembalikan.

Tiada kebaikan pada ucapan yang tidak dimaksudkan untuk mendapat ridha Allah, dan tiada kebaikan pada harta yang tidak dibelanjakan kepada jalan Allah. Dan tiada kebaikan pada orang yang sifat jahilnya mengalahkan sifat penyantunnya. Dan tiada kebaikan pada orang yang takut kepada celaan orang yang mencela dalam membela agama Allah.

"20. Tidak sama penghuni neraka dari penghuni syurga;" 

Tidak sama orang-orang yang melihat, beriman, bertakwa, mengerjakan amal yang soleh, bahagia dan berhak mendapat syurga dengan orang-orang yang lalai, buta, derhaka, berbuat maksiat, berbuat kerosakan di muka bumi, celaka dan berhak mendapatkan neraka. Tidak sama hukum Allah s.w.t. ke atas mereka kelak di hari kiamat. Yang pertama mendapat kemenangan, sedangkan yang kedua mendapat kerugian.

"penghuni syurga, mereka orang-orang yang beruntung." 

Merekalah orang-orang yang beruntung kerana selamat dan bebas dari azab Allah s.w.t.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...