Ahad, 11 Jun 2017

33:63-68 Tafsir Surah Al Ahzab, ayat 63-68.

يَسْأَلُكَ النَّاسُ عَنِ السَّاعَةِ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ اللَّهِ وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ تَكُونُ قَرِيبًا (٦٣) إِنَّ اللَّهَ لَعَنَ الْكَافِرِينَ وَأَعَدَّ لَهُمْ سَعِيرًا (٦٤) خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا لا يَجِدُونَ وَلِيًّا وَلا نَصِيرًا (٦٥) يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُولُونَ يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولا (٦٦) وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلا (٦٧) رَبَّنَا آتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ الْعَذَابِ وَالْعَنْهُمْ لَعْنًا كَبِيرًا (٦٨)

Allah s.w.t. berfirman memberitakan jawaban kepada Rasulullah s.a.w. bahawa jika ada orang yang bertanya tentang hari berbangkit.

"63. Akan bertanya kepadamu manusia tentang hari kiamat." 

Ada yang bertanyakan waktu berlakunya kerana meminta kiamat disegerakan. Ada juga yang bertanya kerana mendustakan kejadiannya. Ada juga yang bertanya kerana cuba melemahkan yang memberitahukannya.

"Katakanlah, "Sungguh hanyalah ilmunya di sisi Allah.""

Allah s.w.t. memberi petunjuk kepada Rasulullah s.a.w. bahawa hendaknya ia mengembalikan pengetahuan tentang hari kiamat itu kepada Tuhan yang akan menjadikannya. Iaitu tidak ada yang mengetahuinya kecuali Allah.

"Dan tahukah kamu, barangkali hari kiamat adalah ia dekat." 

Telah pasti datangnya ketetapan Allah, hari menghisab segala amalan. Janganlah kamu menganggapnya lambat. Dekat atau jauh kiamat tidak ada faedahnya. Yang ada faedah dan perlu diberitahukan adalah rugi atau beruntung, celaka atau bahagia dan seorang hamba berhak mendapatkan azab atau berhak mendapatkan pahala di hari itu.

Maka janganlah kamu meminta agar disegerakan datangnya. Janganlah kamu mendustakan atau tidak percaya kepada kiamat. Janganlah kamu lalai dan janganlah berpaling darinya.

"64. Sesungguhnya Allah melaknat orang-orang yang kafir" 

Kekafiran sudah menjadi kebiasaan mereka. Jalan mereka adalah kafir kepada Allah dan RasulNya. Mereka kafir kepada kepada apa yang para rasul bawa dari sisi Allah. Maka Allah menjauhkan mereka di dunia dan akhirat dari rahmatNya. Cukuplah yang demikian sebagai hukumannya.

"dan Dia menyediakan bagi mereka api yang menyala-nyala." 

Allah s.w.t. menyediakan bagi mereka neraka di akhirat nanti. Api yang menyala-nyala tersebut naik sampai ke hati.

"65. Mereka kekal di dalamnya selama-lamanya;"

Mereka kekal di dalam azab itu. Mereka tinggal di dalam neraka terus menerus, tiada jalan keluar bagi mereka darinya, tidak diringankan walau sesaat dan mereka tidak dapat lenyap darinya untuk selama-lamanya.

"mereka tidak mendapatkan pelindung dan tidak penolong." 

Tiada seorang pelindung pun yang dapat memberikan apa yang mereka minta dan tiada seorang penolong pun yang dapat menghindarkan dan menyelamatkan mereka dari azab yang selamanya menimpa mereka.

Pelindung maupun penolong telah meninggalkan mereka. Mereka diliputi oleh azab yang menyala-nyala dan terasa sampai ke hati kerana dahsyatnya.

"66. Pada hari dibolak balik wajah mereka di api neraka," 

Pada hari itu mereka diseret dengan muka di bawah ke dalam neraka, lalu tubuh mereka dibolak-balikkan di dalam neraka. Mereka pun merasakan panasnya, perkaranya semakin dahsyat dan mereka menyesali perbuatan yang mereka lakukan selama di dunia seraya mengungkapkan penyesalannya.

"mereka berkata, "Alangkah baiknya kami taat pada Allah dan kami taat pada Rasul."" 

Keadaan mereka yang sangat tersiksa itu membuat mereka sangat menyesali perbuatannya, bahawa seandainya saja dahulu di dunia mereka taat kepada Allah dan rasulNya, tentulah mereka selamat dari azab dan mendapat pahala yang besar sebagaimana orang-orang yang taat.

Akan tetapi, waktunya telah terlambat. Tidak ada gunanya lagi, yang ada hanyalah penyesalan, kekecewaan, kesedihan dan rasa sakit.

"67. Dan mereka berkata, "Tuhan kami, sesungguhnya kami menaati para pemimpin kami dan para pembesar kami, maka mereka sesatkan kami jalan.""

Semasa di dunia mereka berkeyakinan bahawa pemimpin dan para pembesar mereka berada di jalan yang benar atau jalan petunjuk. Lalu mereka mengikutinya dan menentang para rasul.

Waktu itu mereka baru yakin bahawa mereka sebenarnya bukanlah berada dalam jalan petunjuk. Mereka mengetahui bahawa mereka dan para pemimpin mereka berhak mendapat azab. Namun mereka ingin membalas orang-orang yang menyesatkan mereka.

"68. Tuhan kami, berilah mereka dua kali lipat dari azab" 

Berilah kepada mereka azab dua kali ganda disebabkan kekafiran mereka dan juga mereka telah menyesatkan kami.

"dan laknatlah mereka laknat yang besar." 

Kutuklah mereka dengan kutukan yang besar. Maka Allah s.w.t. memberikan mereka masing-masing siksaan yang berlipat ganda. Akan tetapi mereka tidak mengetahui.

Demikian itu kerana mereka sama-sama melakukan kekafiran dan kemaksiatan. Maka mereka sama-sama mendapat azab walaupun azab yang satu dengan yang lain berbeda menurut tingkat kejahatannya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...