Isnin, 12 Jun 2017

37:22-39 Tafsir Surah As Saffat, ayat 22-39.

احْشُرُوا الَّذِينَ ظَلَمُوا وَأَزْوَاجَهُمْ وَمَا كَانُوا يَعْبُدُونَ (٢٢) مِنْ دُونِ اللَّهِ فَاهْدُوهُمْ إِلَى صِرَاطِ الْجَحِيمِ (٢٣) وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ (٢٤) مَا لَكُمْ لا تَنَاصَرُونَ (٢٥) بَلْ هُمُ الْيَوْمَ مُسْتَسْلِمُونَ (٢٦) وَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ يَتَسَاءَلُونَ (٢٧) قَالُوا إِنَّكُمْ كُنْتُمْ تَأْتُونَنَا عَنِ الْيَمِينِ (٢٨) قَالُوا بَلْ لَمْ تَكُونُوا مُؤْمِنِينَ (٢٩) وَمَا كَانَ لَنَا عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ بَلْ كُنْتُمْ قَوْمًا طَاغِينَ (٣٠) فَحَقَّ عَلَيْنَا قَوْلُ رَبِّنَا إِنَّا لَذَائِقُونَ (٣١) فَأَغْوَيْنَاكُمْ إِنَّا كُنَّا غَاوِينَ (٣٢) فَإِنَّهُمْ يَوْمَئِذٍ فِي الْعَذَابِ مُشْتَرِكُونَ (٣٣) إِنَّا كَذَلِكَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِينَ (٣٤) إِنَّهُمْ كَانُوا إِذَا قِيلَ لَهُمْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ يَسْتَكْبِرُونَ (٣٥) وَيَقُولُونَ أَئِنَّا لَتَارِكُو آلِهَتِنَا لِشَاعِرٍ مَجْنُونٍ (٣٦) بَلْ جَاءَ بِالْحَقِّ وَصَدَّقَ الْمُرْسَلِينَ (٣٧) إِنَّكُمْ لَذَائِقُو الْعَذَابِ الألِيمِ (٣٨) وَمَا تُجْزَوْنَ إِلا مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (٣٩)

Pada hari kiamat, ketika orang-orang kafir dihadapkan, dan mereka dipersaksikan langsung apa yang mereka dustakan, maka Allah s.w.t. memerintahkan kepada malaikat untuk memisahkan orang-orang kafir dari orang-orang mukmin dalam tempat pemberhentian mereka.

"22. Kumpulkan orang-orang yang zalim dan teman sejawat mereka" 

Orang-orang zalim bermaksud orang-orang yang menzalimi diri mereka dengan perbuatan kufur, syirik dan maksiat. 

Azwajahum ialah teman-teman sejawat mereka, iaitu orang-orang yang sama amalnya dengan mereka dari kalangan manusia atau syaitan. Para penzina dikumpulkan bersama-sama para penzina lainnya, para pemakan riba dikumpulkan bersama para pemakan riba lainnya, dan para peminum khamr dikumpulkan dengan para peminum khamr lainnya.

"dan apa yang mereka sembah." 

Berhala-berhala dan sekutu-sekutu yang mereka sembah-sembah dikumpulkan bersama-sama mereka di suatu tempat khusus buat mereka.

"23. Dari selain Allah, maka tunjukkan mereka kepada jalan neraka Jahim." 

Tunjukkanlah dan giringlah mereka ke arah neraka Jahanam. Mereka dikumpulkan bersama kawan mereka dan sesembahan mereka, serta digiring ke neraka. Namun sebelum masuk ke dalamnya mereka akan ditahan dan ditanya di tempat perhentian.

"24. Dan hentikanlah mereka, sesungguhnya mereka akan ditanya." 

Mereka dihentikan di dekat sirat, iaitu jambatan yang dibentangkan di atas neraka Jahanam. Mereka akan ditanya tentang semua ucapan dan amal mereka, tentang Laa ilaaha illallah atau tentang hal yang mereka ada-adakan sewaktu di dunia agar tampak jelas kedustaan mereka di hadapan manusia.

Dalam sebuah hadis disebutkan, “Tidak akan bergeser dua telapak kaki seorang hamba pada hari Kiamat sampai ia ditanya tentang umurnya untuk apa ia habiskan? Tentang ilmunya, apa saja yang telah ia kerjakan? Tentang hartanya, dari mana ia memperolehnya dan ke mana ia infakkan? Dan tentang badannya untuk hal apa ia korbankan?"

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Barang siapa yang menyeru kepada sesuatu, maka sesuatu itu dikumpulkan bersamanya sampai hari kiamat tanpa boleh meninggalkannya dan tanpa berpisah darinya. Jika yang diserunya adalah seorang lelaki, maka yang menemaninya adalah seorang lelaki."

Sesungguhnya yang mula-mula dipertanyakan kepada seseorang adalah teman-teman sekedudukannya. Mereka sangka bahawa mereka semua mendapat pertolongan. Kemudian mereka dikecam, dicela dan dicemuh.

"25. Mengapa kalian tidak saling tolong-menolong?" 

Mengapa kamu dan kawan-kawanmu tidak saling tolong menolong seperti ketika kalian di dunia? Mengapa sesembahan kamu tidak menolongmu padahal kamu ketika di dunia menyangka bahawa sesembahan tersebut dapat menghindarkan kamu dari azab?

Mereka tidak mampu menjawab dan tidak dapat berbicara apa-apa kerana diri mereka telah diliputi oleh kehinaan dan kerendahan.

"26. Bahkan mereka pada hari itu menyerahkan diri." 

Pada hari itu mereka taat kepada perintah Allah, tidak berani menentangNya dan tidak berani menyimpang dari perintahNya. Mereka sudah berputus asa, hanya menyerah diri kepada keputusan Allah, menyerah kepada azab neraka.

"27. Dan menghadap sebahagian mereka atas sebahagian yang lain saling berbantah-bantahan." 

Di tempat perhentian hari kiamat mereka saling berhadapan, berbantah-bantahan, menyalahkan dan mencela. Mereka saling bertengkar di dasar neraka.

"28. Mereka berkata, "Sesungguhnya kalian, kalian datang kepada kami dari kanan.""

'Anilyamin adalah dari kanan, dari pihak kebenaran, dari arah kebenaran atau dari arah yang membuat mereka dipercayai. Pengikut-pengikut adalah orang-orang kafir atau orang-orang yang dianggap lemah. Pemimpin-pemimpin adalah syaitan-syaitan dari kalangan jin dan manusia, atau orang-orang yang berkuasa.

Allah datang kepada manusia dari arah setiap kebaikan yang disukaiNya. Para pengikut menuduh bahawa para pemimpin itu datang kepada mereka dari arah kebenaran, menghalang-halangi mereka dari kebaikan, menghambat mereka dari Islam, Iman, amal kebaikan yang diperintahkan kepada mereka dan dari "Lailaha illallah" (tiada Tuhan melainkan Allah).

Kemudian para pemimpin menyesatkan mereka dengan tipu muslihat yang mengikat hati seakan-akan mereka berada di atas kebenaran. Padahal itu adalah kebatilan yang mereka hiasi sehingga para pengikut menganggapnya baik dan mengikutinya. Orang-orang yang dianggap lemah menuduh para pemimpin mereka yang memaksa dengan kekuatan atau kekuasaan mereka. Lalu para pengikut mengikuti mereka.

"29. Mereka berkata, "Bahkan kalian tidak mahu menjadi orang-orang mukmin.""

Para pemimpin dari kalangan jin dan manusia berkata kepada para pengikutnya masing-masing, bahawa keadaan yang sebenarnya tidaklah seperti yang kalian sangka. Sebenarnya hati kalian sendirilah yang ingkar terhadap keimanan. Kalian sendiri yang tidak mahu beriman. Kalian lebih menerima kekafiran dan kederhakaan. Kalian sentiasa sebagai orang-orang musyrik seperti kami. Oleh kerana itu, tidak ada kelebihan kamu di atas kami dan tidak ada sesuatu yang mengharuskan untuk mencela kami.

"30. Dan tidak ada bagi kami atas kalian dari kekuasaan,"

Kami tidak memiliki kekuasaan untuk memaksa kalian menjadi kafir dan mengikuti kami. Kami tidak mempunyai alasan yang membuktikan kebenaran dari apa yang kami serukan kepadamu.

"bahkan kalian adalah kaum melampaui batas." 

Sebenarnya pada diri kalian terdapat sikap melampaui batas, iaitu sesat seperti kami. Kerana itulah kalian memenuhi seruan kami dan meninggalkan kebenaran yang didatangkan kepada kalian oleh para nabi. Padahal mereka telah mengemukakan alasan-alasan yang membenarkan apa yang disampaikan oleh mereka, tetapi kalian tetap menentang para nabi.

"31. Maka pastilah atas kami keputusan Tuhan kami; sungguh kami akan merasakan." 

Telah tetap keputusan Allah menyatakan bahawa kita adalah orang-orang yang celaka yang merasakan azab di hari kiamat. Putusan Allah s.w.t. adalah firmanNya, “Sungguh, Aku akan memenuhi neraka Jahanam dengan jin dan manusia (yang derhaka) semuanya.” (Hud 11:119) Maka layaklah putusan atau azab Allah itu menimpa kita. Kita akan merasakan azab itu.

"32. Maka Kami telah menyesatkan kalian, sesungguhnya kami, kami orang-orang yang sesat." 

Maka kami seru kalian kepada kesesatan. Kami seru kalian untuk melakukan hal seperti kami, lalu kalian memenuhi seruan kami dan mengikuti kami. Maka janganlah kalian mencela kami, tetapi celalah dirimu sendiri kerana kami sendiri orang-orang yang sesat.

"33. Maka sesungguhnya mereka pada hari itu siksa ikut serta." 

Pada hari itu mereka bersama-sama berada di dalam neraka merasakan azab walaupun tingkatan azabnya berbeda-beda menurut besarnya dosa dan kesalahan masing-masing.

"34. Sungguh Kami seperti demikianlah berbuat terhadap orang-orang yang berdosa." 

Begitulah tindakan Allah s.w.t. terhadap orang-orang yang berbuat jahat ketika berada di alam dunia. Perbuatan mereka dahulu terlampau buruk.

"35. Sungguh mereka, mereka apabila dikatakan kepada mereka, "Laa ilaha illallah," mereka menyombongkan diri." 

Mereka menyombongkan diri tidak mahu mengucapkan kalimat Laa ilaaha illallah (tiada Tuhan melainkan Allah). Mereka sombong terhadap Nabi Muhammad s.a.w., orang yang datang membawa dan menyerukan kepadanya.

"36. Dan mereka berkata, "Apa sungguh kami akan meninggalkan tuhan-tuhan kami untuk seorang penyair yang gila?""

Mereka enggan meninggalkan penyembahan berhala yang merupakan tuhan-tuhan nenek moyang mereka. Mereka tidak hanya berpaling dan mendustakan, bahkan mereka menentang Rasulullah s.a.w. dan menilainya dengan penilaian yang terlampaui zalim.

Padahal mereka mengetahui bahawa Beliau s.a.w. tidak mengenal syair dan para penyair. Mereka juga mengetahui bahawa Beliau s.a.w. adalah manusia yang paling cerdas dan paling jauh pandangannya. Maka Allah s.w.t. menyanggah mereka dan mendustakan ucapan mereka itu,

"37. Bahkan dia datang dengan kebenaran dan membenarkan para rasul." 

Nabi Muhammad s.a.w. datang dengan membawa perkara yang hak dalam semua berita dan perintah yang disampaikan olehnya dari Allah s.w.t. Syariat dan kitab yang Beliau bawa adalah hak (benar).

Rasul-rasul sebelumnya telah memberitakan tentang kedatangan Beliau s.a.w. kepada umatnya dan memerintahkan umatnya mengikuti Beliau. Maka kedatangan Beliau s.a.w. membenarkan semua yang diberitakan oleh mereka tentang dirinya, sifat-sifatnya yang terpuji dan tuntunan-tuntunannya yang lurus.

Beliau s.a.w. telah menyampaikan dari Allah s.w.t. tentang usul(dasar), syariat dan perintahNya, sebagaimana yang disampaikan oleh para rasul sebelumnya. Apa yang dikatakan oleh orang-orang kafir kepada Beliau s.a.w. itu juga telah dikatakan kepada rasul-rasul sebelumnya.

"38. Sungguh kalian pasti akan merasakan siksa yang pedih." 

KetetapanKu tidak mengandungi kemungkinan lain selain benar dan yakin. Kamu pasti akan merasakan azab yang perih dan menyakitkan.

"39. Dan tidak kalian diberi balasan kecuali apa yang telah kalian kerjakan." 

Kami tidaklah menzalimimu. Kami berlaku adil terhadap kamu. Kami hanya membalas menurut perbuatan masing-masing. Kami hanya membalas kejahatan yang telah kamu kerjakan.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...