Isnin, 28 Ogos 2017

16:30-32 Tafsir Surah An Nahl, ayat 30-32.

وَقِيلَ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا مَاذَا أَنْزَلَ رَبُّكُمْ قَالُوا خَيْرًا لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةٌ وَلَدَارُ الآخِرَةِ خَيْرٌ وَلَنِعْمَ دَارُ الْمُتَّقِينَ (٣٠) جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ لَهُمْ فِيهَا مَا يَشَاءُونَ كَذَلِكَ يَجْزِي اللَّهُ الْمُتَّقِينَ (٣١) الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (٣٢)

Allah s.w.t. berfirman,

"30. Dan dikatakan kepada orang-orang yang bertakwa, "Apa yang telah menurunkan Tuhan kalian?""

Ketika orang-orang yang berbahagia ditanya tentang Al Qur’an yang diturunkan oleh Allah s.w.t.

"Mereka berkata, "Kebaikan.""

Mereka mengakui bahawa ia merupakan kebaikan, iaitu nikmat, rahmat, berkah dan kebaikan yang besar yang dilimpahkan Allah s.w.t. kepada orang-orang yang mengikuti petunjukNya dan beriman kepadaNya. Mereka menerima nikmat itu, tunduk kepadanya, mensyukurinya, mempelajarinya dan mengamalkannya.

"Bagi orang-orang yang berbuat kebaikan pada ini dunia kebaikan." 

Orang-orang yang berbuat ihsan dalam beribadah kepada Allah dan berbuat ihsan terhadap hamba-hamba Allah, Allah s.w.t. pasti akan membalas amalnya dengan balasan atau pahala yang lebih baik di dunia dan di akhirat. Mereka mendapat kehidupan yang baik seperti rezeki yang lapang, kehidupan yang menyenangkan, ketenteraman, keamanan dan kegembiraan.

"Dan sungguh kampung akhirat lebih baik dan sebaik-baik perkampungan orang-orang yang bertakwa." 

Kehidupan, balasan di akhirat atau syurga adalah jauh lebih baik dan sempurna daripada kehidupan di dunia. Balasan di akhirat jauh lebih sempurna daripada kehidupan, kenikmatan atau balasan di dunia. Itulah tempat yang paling baik, sesuai dan layak bagi orang-orang yang bertakwa.

"31. Syurga 'Adn mereka masuk ke dalamnya, mengalir dari bawahnya sungai-sungai bagi mereka, di dalamnya apa yang mereka menghendaki." 

Di akhirat kelak mereka akan mendapat syurga' Adn sebagai tempat tinggal mereka. Sungai-sungai mengalir di bawah pepohonan dan binaan-binaannya. Allah s.w.t. memberikan apa saja yang diingini oleh hati dan sedap dipandang mata mereka. Bahkan Allah s.w.t. mengingatkan mereka beberapa nikmat yang tidak terlintas di hati mereka.

Di dalam sebuah hadis disebutkan, "Sesungguhnya awan benar-benar melalui sejumlah orang dari kalangan penduduk syurga di saat mereka sedang duduk-duduk dalam jamuan minumnya. Maka tiada seorang pun dari mereka menginginkan sesuatu melainkan awan itu menurunkan apa yang diingininya, hingga sesungguhnya di antara mereka benar-benar ada orang yang mengatakan, "Hai awan, turunkanlah kepada kami gadis-gadis remaja yang sebaya (bidadari-bidadari).” Maka keinginannya itu dituruti."

Maka Maha banyak keberkahanNya, tidak ada habis-habisnya kepemurahanNya, dan tidak ada batas pemberianNya. Tidak ada yang serupa denganNya baik sifat zatNya, sifat perbuatanNya, atsar (bekas atau pengaruh) dari sifat-sifat itu, keagungan dan kebesaran kerajaanNya.

"Demikian Allah memberi balasan orang-orang yang bertakwa." 

Begitulah Allah s.w.t. membalas setiap orang yang beriman kepadaNya, bertakwa kepadaNya dan berbuat baik dalam amalnya.

"32. Orang-orang yang mereka diwafatkan malaikat dalam keadaan baik mereka mengatakan, "Salamun 'alaikum,""

Mereka menjaga ketakwaan itu sampai akhir hayat. Mereka menghadapi saat kematiannya dalam keadaan baik, iaitu bersih dari kekafiran, kemusyrikan, kekotoran dan semua keburukan.

Para malaikat datang kepada mereka seraya mengucapkan salam, menenangkan mereka dari kesedihan dan ketakutan, dan menyampaikan berita gembira bahawa mereka akan selamat sejahtera dari segala musibah dan malapetaka. Maka mereka mati dalam keadaan senang atau suka.

Di akhirat akan dikatakan kepada mereka,

"masuklah kalian syurga disebabkan apa yang kalian kerjakan." 

Mereka dipersilakan masuk ke dalam syurga kerana mereka telah beriman dan beramal soleh. Amal merupakan sebab mereka masuk syurga dan selamat dari neraka. Akan tetapi amal tersebut dilakukan mereka berkat rahmat Allah dan kurniaNya; bukan kerana usaha dan kemampuan mereka.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...